Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Verschil 1.9 TDI 90pk en 110pk? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=80249)

peele 19-01-2011 21:11

Verschil 1.9 TDI 90pk en 110pk?
 
hallo,

Waar zit hem het verschil in de 90 pk en 110 pk?
Elektronisch of mechanisch?
Omdat ik me afvraag als ik mijn 90 pk kan omzetten naar 110 pk..

Vriendelijke groeten,
Jannes

Wij-be 19-01-2011 22:12

zitten andere verstuivers in, 110pk heeft een variabele turbo geloof ik en zo zullen er vast meer dingen zijn.

maar als je graag rond de 110 pk wil komen is een chip voldoende

smeerpeer 19-01-2011 22:52

Quote:
Originally Posted by smeerpeer
even bij VAG techniek Nuenen kijken op de site..


Edit: is niet zozeer een antwoord op je vraag, maar wel de plek voor meer pk's. :thumbup:

Thomas 20-01-2011 00:00

Mechanisch volledig ombouwen is haast geen beginnen aan, tenzij je overweegt het blok volledig uit elkaar te gaan gooien.

De noemenswaardige verschillen bij een 110pk
- andere zuigers
- variabele turbo, waarbij dus ook de aansturing anders is dan bij de 90 pk versie
- grotere verstuivers
- egr en inlaat steekt iets anders in mekaar (niet dat dat van erg van belang is)
- de vervroeging op de 110 pk dieselpomp is groter dan die van een 90 pk pomp

En in het algemeen zou er ook minder onbalans zitten bij de 110 pk modelletjes want de 90 pk versies hebben heel vaak last van een lostrillend krukastandwiel.

Zo hopelijk ben je er wat mee...

DÁ-BRT 20-01-2011 07:13

@Thomas: Aanvulling / correctie:

Er zit een groot verschil tussen de 1Z en AHU 90pk TDI.

- Zuigers AHU en AFN zijn gelijk
- Krukas tandwiel alleen eerste serie 1Z en daarna al opgelost.

De 1Z is namelijk op basis van de AAZ 1900TD en de AHU is gebaseerd op de AFN.

Andere punten klopen helemaal.


Ik zeg bouw een 90pk om naar mechanische injectie en je gaat naar de 140+ Pk toe ;) Niks electronica..

MauSeR35 20-01-2011 08:37

Ik heb ook wel eens gelezen dat het blok zelf van een andere legering zou zijn gegoten, maar of dat nou waar is en of het verder veel invloed heeft weet ik ook niet.

DÁ-BRT 20-01-2011 08:50

De 1Z onderblok is wel anders, AHU en AFN hebben gelijke nummers.

Cilinderkop van de AFN is wel van ander materiaal.

Thomas 20-01-2011 13:28

Quote:
Originally Posted by MauSeR35
Ik heb ook wel eens gelezen dat het blok zelf van een andere legering zou zijn gegoten, maar of dat nou waar is en of het verder veel invloed heeft weet ik ook niet.


Zoals Bert al melde zijn er verschillen in de legeringen maar bij mijn weten zijn daar geen nadelen aan verbonden...
(heb hier toch nog niets over gehoord of nog niet tegengekomen)

Gijs 20-01-2011 20:41

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
- Krukas tandwiel alleen eerste serie 1Z en daarna al opgelost.

De 1Z is namelijk op basis van de AAZ 1900TD en de AHU is gebaseerd op de AFN.

Wat is de oplossing voor het lostrillen van het krukas tandwiel? Ben namelijk bezig met het reviseren van een AAZ motor. Ik wist dat hier problemen mee waren, maar wat de aanpassing is; geen idee :)

Thomas 20-01-2011 22:49

Quote:
Originally Posted by Gijs
Wat is de oplossing voor het lostrillen van het krukas tandwiel? Ben namelijk bezig met het reviseren van een AAZ motor. Ik wist dat hier problemen mee waren, maar wat de aanpassing is; geen idee :)


De AAZ motoren zijn nog van het oude type.
(soort spiebaan zoals op de afbeelding)




Je kan deze om laten bouwen naar die van een TDI (halve maan vorm).
Als je het laat doen door een specialist dan zal die persoon ook altijd het gehele oppervlak terug gelijk trekken zodat het tandwiel zelf in ieder geval al recht op de krukas wordt getrokken...
Ik vind het vrij delicaat om zelf aan te beginnen, hoe handig je ook bent.

Ik heb het hier in België laten doen door iemand en hij had toch wel wat gespecialiseerd materiaal bij.
Is zeker een aanrader om te laten doen want aan mijn TD was oorspronkelijk ook niets aan tot dat het tandwiel er dus afvloog...

Om helemaal zeker te zijn (maar dan ben je natuurlijk al uitgebreid bezig en nog wat meer geld aan het uitgeven) kan je de gehele krukas met vliegwiel laten balanceren.

Gijs 22-01-2011 15:44

Zelf proberen is geen optie idd. Wil de as met vliegwiel dan ook gelijk laten balanceren.
Is er iemand die een adres weet hier in Brabant? Want om hiermee de eerste de beste motorspecialist mee binnen te stappen gaat niet werken ben ik bang...

Wat is trouwens het probleem met die spiebaan? Schiet dat los, of slijt dat uit ofzo? Er dient dan ook een ander tandwiel gemonteerd te worden mag ik aannemen..? :)

peele 22-01-2011 17:18

Maar zit de 110pk en de 90pk met dezellfde elektronica? Maw; als ik een 110pk motor in mijn 90pk wagen duw, gaat die dan marcheren naar behoren?

@ gijs: 140 pk is wat ik wil bekomen, met de 110 pk te chippen kan je naar 140 gaan, de 90 versie maar naar 110 pk.
Wat bedoel je dan met mechanische injectie? andere pomp zoals deze op de golf 2 gtd dan? (dacht een bosch vp pomp?)

Nog even over dat lostrillen van het tandwiel. ben net bij een persoon geweest waarvan de bout in de krukas gewoon gebroken was? ook een tdi van 94.
Dacht ik, laat ik maar voor de zekerheid in mijn motor een nieuwe bout erin steken en vastzetten met loctite, of is dit niet voldoende?

groeten

Thomas 22-01-2011 17:50

Quote:
Originally Posted by Gijs
Zelf proberen is geen optie idd. Wil de as met vliegwiel dan ook gelijk laten balanceren.
Is er iemand die een adres weet hier in Brabant? Want om hiermee de eerste de beste motorspecialist mee binnen te stappen gaat niet werken ben ik bang...

Wat is trouwens het probleem met die spiebaan? Schiet dat los, of slijt dat uit ofzo? Er dient dan ook een ander tandwiel gemonteerd te worden mag ik aannemen..? :)


Bout trilt een beetje los en het tandwiel draait er overheen of door het loskomen slaat het materiaal in het tandwiel en vervolgens weer hetzelfde verhaal.

De hersteller waar ik bij te raden ben gegaan is een officiële VW reparateur maar eigenlijk mag dat niet geweten zijn door de VW klanten.
Dit wil zeggen, jij brengt je auto naar een volkswagen garage met dit probleem.
Je zet je auto daar neer, en zogauw als je de hoek om bent wordt deze hersteller opgebeld en komt het repareren.
Hetzelfde verhaal wanneer een gloeiebougie over wordt gedraaid, ... voor al deze zaken komt één en dezelfde persoon het repareren.
Heeft er in België al zo'n 2000 gedaan :screwy:
Volkswagen, hier in België altans, heeft er dus zelf geen personeel voor opgeleid...
Ik heb vernomen dat er een aantal revisiebedrijven het soms ook wel doen maar diegene die ik toen heb opgebeld deden het alleen met een gedemonteerde krukas.

Nadat je het hebt laten doen uiteraard een nieuw tandwiel en ook een nieuwe bout want dat is een rekbout en dus niet meer opnieuw te gebruiken.

Thomas 22-01-2011 18:09

Quote:
Originally Posted by peele
Maar zit de 110pk en de 90pk met dezellfde elektronica? Maw; als ik een 110pk motor in mijn 90pk wagen duw, gaat die dan marcheren naar behoren?

@ gijs: 140 pk is wat ik wil bekomen, met de 110 pk te chippen kan je naar 140 gaan, de 90 versie maar naar 110 pk.
Wat bedoel je dan met mechanische injectie? andere pomp zoals deze op de golf 2 gtd dan? (dacht een bosch vp pomp?)

Nog even over dat lostrillen van het tandwiel. ben net bij een persoon geweest waarvan de bout in de krukas gewoon gebroken was? ook een tdi van 94.
Dacht ik, laat ik maar voor de zekerheid in mijn motor een nieuwe bout erin steken en vastzetten met loctite, of is dit niet voldoende?

groeten


De aansturing voor de variabele turbo is in ieder geval al een verschil. Wat je wel kan doen is mss de aansturing aanpassen...

Als je een TDI ombouwt naar een M-TDI zit je niet met al die elektronica zooie te kloten. Wil je meer vermogen?
Dan draai je even aan de verrijkingsschroef en klaar...
Met een fris 90pk blokje, manuele pomp, verhoogde turbodruk en grotere maat van nozzles ga je zonder problemen richting de 140pk.
Denk eraan dat wil dikwijls ook zeggen dat je door de koppeling heen zal gaan...
Ik laat ne maat van mij zonder problemen achter, hij rijdt een golf 4 die gechipt is naar 130 pk.

Dan nog even iets over de Krukasbout: GEEN lOCTITE!
Een woordje uitleg van de vw hersteller die ik hierboven al vermelde:
Op de bout en het tandwiel komt zoveel kracht te staan dat het tandwiel altijd wel een heel klein beetje kan bewegen. Loctite zet vast maar als je toch spel krijgt tussen de bout en de krukas zal loctite als schuurpapier gaan werken tussen de 2 onderdelen en bijgevolg gewoon sneller loskomen...

De enige manier volgens hem is een nieuw tandwiel plaatsen en een nieuwe bout.
De bout 90nm aandraaien en vervolgens 90° hoekverdraaiing. Meestal is de bout dan nog niet volledig aan zijn rek (dit kan je voelen). Als hij nog niet volledig is gerokken de bout even laten rusten en vervolgens verder verdraaien totdat hij uitgerokken is. Bij mij was dat ergens bij een 120°.
De hersteller heeft het mij laten voellen in de sleutel en het is echt merkbaar...als je hem vastdraait met een grote sleutel draait hij vlot door tot op een bepaald punt waar hij echt niet meer wil...

Enkel tandwielen gebruiken van VW zelf of van het merk Febi andere tandwielen plaats de hersteller nooit want hij heeft er al verschillende gezien waarbij zelfs de tandwielen breken.

Je kan eigenlijk zelf bepalen wanneer de kruk moet gerepareerd worden of niet. Als je het nieuwe tandwiel op de krukas plaats dan mag deze geen speling hebben op de schuine kraag. Als je het tandwiel dus een beetje voorwaards of achterwaards kan verschuiven zal de kruk gerapareerd moeten worden. Als je dat niet doet en vlot gaat doorrijden ben je iedere 3 maanden een nieuw tandwiel aan het steken, heb het nu zo al gezien bij 3 auto's...

peele 26-01-2011 21:24

Ha ok,
Bedankt aan iedereen voor de informatie, ben alweer wat slimmer :)
grtn

pinoli 28-03-2011 15:02

Hallo lotgenoten in het TD gebeuren!

Ik als Newbee hier, maar al jaren tevreden Golf rijder vanaf de 1 Diesel.
Nu heb ik een Golf 3 TD 55kW met die uitgelopen spiebaan aan de krukas en ondanks nieuw tandwiel slingert de handel natuurlijk nog steeds, want ik kan het niet afslijpen.

Nu las ik met interesse over dat afslijpen van de krukas zodat er een TDI tandwiel op kan.
Dat lijkt mij de oplossing voor mijn probleem (of een andere Golf kopen uiteraard)
Ik heb nog wel een blok van mijn vorige TD liggen, maar om nu de hele handel weer om te bouwen, daar ontbreekt me effe de moed en mijn sleutelmaatje ook.

Weet iemand in de buurt van Rotterdam waar ik dat afslijpen en vervangen van tandwiel kan laten doen.
Want eigenlijk ben ik mijn Drietje nog niet zat heb er al zoveel aan gedaan, dat ik het zonde vind hem weg te doen.

Grtz Lino Lampers, Hellevoetsluis
Golf 3 1.9TD 55kW GTD look (niet zo speciaal als vele andere flitsende Golfjes)


All times are GMT +1. The time now is 10:08.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.