Welke motor 3B/ 3BG ?
Ik zie dat er in de Passat 3B/ 3BG verschillende benzinemotoren worden aangeboden.
Vaak voorkomend zijn de 1.6, 1.8 20v, 1.8 20vT en de 2.3 V5. Ben wel benieuwd wat nu de voor en nadelen van deze verschillende motoren zijn, vooral met betrekking tot onderhoud, kosten, verbruik (ook niet onbelangrijk in een tijd dat de benzine 1.60 p.ltr kost) en natuurlijk het rijden ermee. Ik lees veel over V5 motoren die al vrij snel stuk lopen, of valt dit mee ? En is de turbo nodig bij een 20v of gaat het zonder ook prima ? En de 1.6, is dat wat of juist te licht voor de Passat ? Ben erg benieuwd naar wat ervaringen ! |
Een 1.8T is een fijne motor in een Passat. In een 3B redelijk probleemloos, in de 3BG een zorgenkindje i.v.m. longlife olieservice waar deze motor echt niet tegen kan. Bij aanschaf van een 3BG 1.8T dus gelijk op GOEDE olie overschakelen, groter oliefilter monteren en 10.000km verversingsinterval aanhouden.
1.6 en 1.8 zijn naar mijn mening te licht. 2.0 115pk ook. De 2.0 130pk heeft te kampen met olieverbruik. 2.3 en 2.8 zijn ook leuk, maar meteen flink zwaarder en hoger verbruik. Daarnaast ook verre van probleemvrij. TDI is ook altijd een goede keus overigens. |
TDI zou ook mijn 1e keus zijn in principe (heb nu een bora tdi) maar omdat ik nu echt op het omslagpunt benzine/ diesel schommel, en het de bedoeling is om dichter bij huis te gaan werken zal de volgende hoogstwaarschijnlijk een benzine auto worden ;)
|
1.9 TDI of 4.0 W8 :cool:
|
als je een bora hebt met een pompverstuiver erin, valt die nét in een hogere gewichtsklasse dan 1 met een motor met een verdelerpomp erin.
Dan zou een passat tdi dus even duur zijn als je bora, mits er een pd motor in ligt.. |
V5 heb je inderdaad het euvel dat het verbruik wat aan de hoge kant ligt maar daar in tegen wel een hele fijne motor...
1.8T is ook een mooie motor, ik wist alleen niet van het longlife verhaal van de motoren en dat ze daar op stuk lopen...??? TDI heb ik zelf gereden in een 3BG variant en dat is super, ik heb hem voor de zelfde reden de deur uit gedaan, ik reed te weinig KMtjes, houd er wel rekening mee dat alleen de wegenbelasting van een TDI al ruim over de 100 euro per maand is(?). Er staat trouwen een 3BG variant hier op het forum te koop...? http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=79613 Succes |
heb een 1.6 automaat en rijd super hoor..Heb in een amerikaanse 1.8 turbo automaat gereden, maar de 1600 AUT die ik nu heb rijd 10000x lekkerder dan die 1800t AUT..Die amerikaanse staat op MP tekoop, nu zei de vrouw wel na 1km rijden(de buurt uit) ja trap ehm maar ff flink in..Motor was nog ijskoud, automaat bonkte.De 1600 rijd echt super soepel en vind ehm ook echt niet traag, die 1800T deed ik volgas en gebeurde minder.
|
Mijn Bora is zonder pompverstuiver, ligt nog net in de "gunstige" klasse (1249kg).
Heb op autoweek eens wat gegevens opgezocht en een vr5 vind ik toch wat te gulzig met benzine, 1.8 20v of 1.6 lijkt me meer wat... Of natuurlijk de hogere kosten voor lief nemen en weer een tdi, rijdt wel heerlijk natuurlijk. @lars: die variant had ik idd. ook zien staan maar vind hem persoonlijk voor een uit '01 vrij grof geprijsd. Geen comentaar op auto/ verkoper trouwens maar gewoon een mening. |
1.8 20v is qua verbruik "normaal". Wij rijden in de stad gemiddeld 1 op 10.
Daarbuiten 1 op 13. Is absoluut geen snelheidsmonster maar je kunt er wel heerlijk relaxed mee rijden. |
Wat motor betreft heb ik wel een idee nu.
Nog een (misschien domme) vraag, weet iemand of er tussen de variant en sedan nog verschil zit in de (been)ruimte voor de achterpassagiers ? Lijkt me niet, maar er zal best iemand zijn die het zeker weet... |
nope geen verschil jan...
|
Quote:
|
de 2.0 8v motoren lusten anders ook wel een slokje hoor.
Vriend van me z'n 3bg verbruikt bij de voorgeschreven 5w30 longlife olie gem 1 liter op 1500 km en is volgens de dealer heel normaal.... :screwy: Sinds ie 'm met goede 5w40 olie afgevuld heeft is het iets minder geworden. |
Hier een V5 170 pk uitvoering , verbruik vind ik redelijk mee vallen
En met 225d km op de klok , geen problemen gehad paar kleine dingen , mag geen naam hebben Heerlijke reis auto , met een heerlijke roffel van de V5 |
Ja zijn veel problemen mee geweest bij de 2.0 130pk. Zijn ook velen van uit de Longlife gehaald en op dikkere olie omgeswitched. Iets wat ze bij de 1.8T ook beter hadden kunnen doen. (uit de longlife, niet op dikkere olie natuurlijk)
@Redjetta; je bent het hopelijk met me eens dat die 1.8T aut. geen representatief voorbeeld is? Lijkt me redelijk logisch dat een auto met 50 pk en een hele berg newtonmeters méér, ook navenant loopt.... Persoonlijk vind ik de 1.6 te licht, maar ik houd dan ook wel van een beetje vermogen. (originele 1.8t vind ik ook al aan de lichte kant, zeker een tiptronic) |
Toevallig ook zitten kijken voor een 3bg of een skoda octavia(vanaf 2005) Dat moet de nieuwe familie auto worden die rond de 35000 per jaar aan kan. Hoe zit het dan met de verschillende tdi motoren? Welke is dan de goede keus als je kijkt naar verbruik en onderhoud?
|
All times are GMT +1. The time now is 20:11. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.