Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf,Bora en New Beetle MK IV (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Stabilisatorstang rubbers (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=79508)

Thomas 02-01-2011 19:00

Stabilisatorstang rubbers
 
Ik wou de stabilisatorstang rubbers van een maat zen golf 4 variant "gauw" even vervangen...
Het probleem zit hem erin dat je er tering moeilijk bij kan en de nieuwe rubbers, gelijke alle rubbers die je vervangt, net ietsje te groot lijken voor ze vlot terug op hun plaats te krijgen.
Omdat het al laat was nadat ik klaar was met een grondig onderhoud en vervangen van alle remblokken heb ik de ene die ik los had gehaald gewoon teruggestoken (en dat ging al moeilijk naar mijn mening).

Iemand enig idee hoe je deze makkelijk op zijn plaats krijgt of er beter bij kan.
Kheb eens gauw gekeken en tlijkt mij alsof je alleen het achterste subframe kan laten zakken om er beter aan te kunnen, voor de rest geen idee...

Martyn 02-01-2011 19:17

Het is opzich wel te doen maar beetje kloten is wel vereist zullen we maar zeggen :D

Maar subframe iets laten zakken is wel een optie ja dan kan je er beter bij, zou overigens niet het hele suframe er onder vandaan halen voor 2 rubbers dat is niet nodig.

Beetje oplichten is voldoende, al is het mij al eens gelukt langs het wiel.

Fryslan 02-01-2011 19:30

Subframe eronderweg? Echt niet...

Ding omhoog, wiel aan de kant draaien, beugel verwijderen, rubber verwijderen..

ZORG dat je de goede maat hebt!! Er zijn nl. 2 typen in! Meestal moet je de grote hebben, zorg dat je dit goed hebt anders wordt het niks. Nieuwe rubber is er moeilijk in de krijgen dat klopt wel.

Rubber om de stabi stang drukken, beugeltje monteren en rubber in het beugeltje draaien. Oude boutje's gooi je weg, en gebruik bij montage de bouten uit een Rembloksetje. (Boutjes om je remklauw vast te zetten) Deze boutjes zijn even lang maar hebben draad tot het einde, dus geen centreerkop. Deze boutjes willen er makkelijker in.

Met de bandenlepel het beugeltje aandrukken en boutje erin draaien. Steeksleutel erbij en boutje vast draaien!

Spierings 02-01-2011 19:33

Subframe gewoon vast laten zitten en gewoon een beetje pielen.
Heb je hem wel met beide wielen van de grond anders staat de stang onder spanning.

Je moet meestal ook de beugels mee vervangen, dit omdat het rubbers iets anders zijn en de beugel dan niet meer past. Ook zit er verschil in de rubber maten.

Polo_coupe 02-01-2011 20:30

Ik gebruik vaak voor de eerste montage 2x zo lange bouten. Dan zit de klem van het rubber vaak dichtbij het boutgaatje en druk je de originele bout erin.
Suc6

Thomas 02-01-2011 23:16

Lijkt mss een beetje een stomme vraag maar hoe weet je of kan je zien dat het de juiste rubbers zijn.
Ik heb ze besteld voor een variant, juiste bouwjaar doorgegeven...
Ze lijken in ieder geval goed maar ze spannen enorm, kweet dat dat vaker voorkomt bij dergelijk rubbers maarja hoe zeer mogen ze spannen...

ids 03-01-2011 00:08

er zijn inderdaad 2 typen in 20 mm en 22 mm.
als je b.v.b rechts wilt vervangen:
stuur naar rechts draaien aan beide kanten de stabi stokjes op de draagarm los draaien (sleutel 16)
Oude er uit, nieuwe er tussen, incl nieuwe beugels! is een modificatie opgeweest!
met een banden lepel tegen het stuurstokje, en de beugel drukken dan lukt het net met de orginele bouten, maar met wat langere lukt het wat makkelijker.

Thomas 03-01-2011 13:19

Goed, is al wat duidelijker.
Misschien een bijkomend vraagje...hij heeft al 2 maal het plastic bevestigingsstuk van de stabi kapot gehad, kzat er mss aan te denken de gehele stabi te vervangen voor wat stevigers nu alles toch los moet.
Gaat de oude er vlot uit en wat moet hiervoor gebeuren?!

Beetlefreak 03-01-2011 20:27

Een nieuwe eronder gaat moeilijker, want dan moet het subframe WEL los!
Eronderuit gaat heel gemakkelijk. Met een slijptol doorhalen in de midden onder de auto en beide kanten op een deel weghalen.



Thomas 03-01-2011 20:32

En als dat geen optie is? (beetje zonde vind ik zelf)

Beetlefreak 03-01-2011 20:42

Hoe bedoel je, doorhalen zonde? Dan kun je het combineren met het monteren van de nieuwe.
Omdat de zooi dan toch al los is. Zelf rijd ik al een jaar zonder stabi, gaat super!

Spierings 03-01-2011 20:59

Als je je stabilisator wilt vervangen zal je inderdaad heel je subframe los moeten halen.

Voor de rubbers en beugels hoeft niks extra los gehaald te worden.
Zonder stabilisator vind ik zelf niks :screwy: dat ding zit er niet voor niks onder ;)

Thomas 03-01-2011 23:20

Dacht ik ook al, ik studeer autotechnologie en ik weet wel dat het niet zo vaak zijn nut bewijst maar het zit er wel degelijk voor een reden. Jammer dat ik de stabi er niet eenvoudiger even onderuit kan halen...

Beetlefreak 04-01-2011 00:10

Quote:
Originally Posted by Thomas
Quote:
Originally Posted by Spierings
Zonder stabilisator vind ik zelf niks :screwy: dat ding zit er niet voor niks onder ;)

Dacht ik ook al, ik studeer autotechnologie en ik weet wel dat het niet zo vaak zijn nut bewijst maar het zit er wel degelijk voor een reden.

Is zo, en was er ook eerst echt niet voor om em eronderuit te halen.
Maar ik moet heel eerlijk zeggen i.c.m. met de verlaging rijdt en gedraagt de auto zich beter als met stabi.
Na verwijdering wilde ik het eerst aankijken en in met beter weer een andere stabi eronder zetten
maar ben nu 35.000km verder en heb totaal geen klagen.

Succes met je auto!

Thomas 04-01-2011 21:09

Is het eigenlijk niet mogelijk om het achterste gedeelte van het subframe te laten zakken terwijl de auto is opgekrikt zodat de stabi er net tussenuit kan?!

Spierings 04-01-2011 21:30

Nee dat gaat niet, stabi zit tussen stuurhuis en subframe.

patjetta 04-01-2011 21:30

Wat is er eigelijk erg aan om het hele subframe er onderuit te halen?
Zo veel werk is het niet.

Martyn 04-01-2011 21:43

Nee is niet heel veel werk, maar voor de rubbers enkel is het niet nodig.

Maar inderdaad subframe schop je er met kwartier onder vandaan. Mocht je dat perse willen doen het is niet zo gek veel werk.

G60variant 04-01-2011 21:59

het is niet veel werk nee. maar auto dient weer uitgelijnt te worden(kost meestal iets van 50 of 60eurie) en als dit niet nodig is is het zonde van het geld

Martyn 04-01-2011 22:27

Zeker.


All times are GMT +1. The time now is 14:09.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.