VAGKonzept's MK3 GTI 8V
Hallo,
Na mezelf voorgesteld te hebben in de wie-is-wie sectie, ga ik hier m'n project topic openen en regelmatig bijwerken. Als Golf 3 gek werd het uiteraard 'n MK3... Bij aankoop serieus getwijfeld tussen 'n VR6 of GTI... Uiteindelijk gekozen voor 'n GTI vanwege verbruik en wegenbelasting. Bedoeling is het ding later waarschijnlijk als daily te gaan gebruiken, en met het aantal kilometers dat ik afleg is dat met 'n VR6 bijna niet te doen... En 'n wagen bouwen om stil te laten staan vind ik 'n beetje zonde... Gegevens van het basisvoertuig : VW Golf 3 GTI 2,0 8V 1992 3-deurs Origineel Belgische wagen Brilliantschwarz Electrische ramen / schuifdak/ MFA Zwart OEM leder + zetelverwarming schroefset BBS RS062 goud hart sportuitlaat zonder middenpot helderen verlichting rondom Mk4 look Hella koplampen sportstuurtje Passat 3B pookknop bescheiden install Wat is het ? een typische 1992 GTI... Redelijk wat roest dus, en al 'n ongeval meegemaakt, buitendorpels waren langs buiten na herstelling slordig afgewerkt maar wel hard. Op de kanten en in de bodem bleek de roestduivel al wat harder te hebben huisgehouden... Na afbraak (foto's volgen) bleek dat ook de braces in de dorpel hun beste tijd hebben gehad... Motor van de wagen was/is goed en de elektriciteit van de wagen is in prima staat zonder veel geklooi aan 1001 draden. Enkel de front wiring was miserabel hersteld na 'n ongeval. Overigens even vermelden dat het slordige werk van de vorige eigenaar is, dit is niet bepaald naar eigen normen... :shake: Voordeel is wel dat de wagen RECHT is. Aangezien ik echt 'n GOEDE GTI wil heb ik besloten deze niet te slopen vanwege z'n rotte bodem maar hem gewoon 'n tweede leven te geven. Met 'n andere basis weet je immers ook nooit wat je na demontage tegenkomt. Gelukkig kan ik de werken wel allemaal zelf uitvoeren. Ter info : het eindresultaat dat ik voor ogen heb is een technisch goede en mooie GTI met als sleutelwoord : OEM+ :thumbup: In de hoop dat jullie 't wat vinden ga ik dan maar van start... |
Genoeg geluld... FOTO's !!! ;)
|
Eerst de auto gestript om te weten wat er exact aan moet gebeuren...
Motorische diagnose : it needs new valveseals ;) maar voor de rest is ie :thumbup: Dat wil echter niet zeggen dat we het bij de klepseals gaan laten, verwacht geen gigantische motortuning, maar het blokje verdient zeker 'n complete opknapbeurt !!! De wagen is reeds volledig ontdaan van de complete GTI kit, alsook bumpers, lichten, antenne, spatborden... Bij het verwijderen van de onderdelen heb ik gemerkt : * vooraan is zowat iedere stekker van de verlichting vervangen door kabelschoentjes en scotchlocks => vuilbak *spatborden links en rechts roestig vanonder => vuilbak * GTI verbreders/lijsten deels gekit en niet meer zwart => vuilbak * witte pinkers,mistlampen,zijpinkers met gratis vocht erin => vuilbak * dorpels zijn ooit (goed) hersteld geweest en waren keihard langs buiten, maar voor het oog niet echt mooi hersteld, nogal bruut een plaat ingelast en niet mooi bijgewerkt... Overigens ook serieus roestig op de kop van de dorpels... als gevolg dus maar het zekere voor het onzekere en alles voor het oog... bestelbonnetje nieuwe dorpels L + R ingevuld !!! * Bodem op 'n paar plaatsen miserabel hersteld : plaatje met zelftappers over 'n gat gezet, plamuur erover en kit erover... zeker niet voldoende voor m'n persoonlijke eisen. => alles eraf dus en uitslijpen... |
Ziehier de wiring vooraan... scotchlocks en toestanden... Hou ik allemaal niet zo van...
Verder blijkt de kas redelijk goed te zijn qua carrosserie (buitenzijde), terwijl de bodem toch serieus wat aandacht nodig heeft... Ergste dingen aan de kas : Helaas onderaan zoals vermeld toch wel wat miserabele reparaties gevonden... carrosserieplaatje met zelftappers in de bodem gezet, daar plamuur over en daar weer kit over... en dat toch op 'n paar plaatsen...weg ermee... :rolleyes: Onderaan ziet dat er dan zo uit... :eek: En zo ziet het interieur er nu uit... :D Onder het motto "geen half werk" zijn de volgende stappen dash en motor eruit... Misschien toch ook vermelden dat de vriendin al geheel vrijwillig is komen helpen met de bodem zuiver te maken !!! :wow: :D :wow: :D :wow: :D |
geen grote update maar toch...
* Auto staat eindelijk op "werkplaatswielen" * Motor/versnellingsbak liggen er ondertussen helemaal uit * Dash is eruit Ondertussen de motor ook al wat gedemonteerd voor revisie. Besteld : gruppe A uitlaatlijn + spaghetti collector Waar denk ik over na : nokkenas... :D Verder ondertussen nog 'n 97er rabbit gesloopt die nog 'n zeer net mat dashboard en wat prullaria heeft gelaten voor de GTI :-) |
Dit word een serieus project als ik het zo lees en zie.
|
qua looks niet verkeerd met die bbs-sen, maar er is in het verleden flink aan gebeund idd:d
maar je pakt het goed aan en ben heel benieuwd |
Motor eruit en de wagen naar de brug verhuisd (makkelijker voor werkhoogte)...
Voor de grote werken heb ik benzineleidingen, benzinetank, remleidingen en uitlaatsysteem verwijderd... Aangezien we niet gaan "klussen" maar een deftige GTI op de baan zetten, gaan we geen plaatjes inlassen maar gewoon een nieuwe bodem zetten... dus... Zowel onderkant als binnenkant ruwweg zuiver gemaakt om alle puntlassen zichtbaar te maken : Al 'n aantal puntlassen geboord en grofweg 'n stuk uit de bodem geslepen omdat dat nu eenmaal handiger werkt bij het verwijderen van de plaatranden... En de nieuwe vloerdelen... OEM VW... Nieuwe dorpels liggen ook klaar... Let erop dat de nieuwe platen geen enkele tapjes/draadstangetjes bevestigd hebben, deze moeten achteraf allemaal nieuw bijgeplaatst worden op dezelfde locaties, net zoals de bevestigingsbeugels van de geleiderail van de voorste gordels, die opnieuw gelast moet worden. en jawel, ook de zetelbevestigingsframes moeten opnieuw gelast worden... Kost wat tijd en moeite, maar dan heb je ook wat 8) En hier ben ik, aan m'n GTI bezig :D |
Plaatranden verwijderd passagierskant...
Achterste stuk bodemplaat al weggehaald, dorpelconstructie wordt zichtbaar :D Zoals te verwachten heeft de roestduivel ook de ingelaste verstevigingsbalken aangetast... Deze worden dus ook vervangen |
Jij pakt het aan zoals het moet, heel mooi dit project.
We hebben er weer eentje bij om te gaan volgen. :thumbup: |
Bedankt voor de fijne reacties al :)
Dat geeft 'n mens extra moed :tongue: Ik doe 't nu maar in één keer goed, kost nu 'n hoop werk en geld, maar dan is ie ook weer voor 'n aantal jaren in orde :) Ik heb nu 'n hoopje in één keer gepost, maar de laatste foto is van eergisteren, dus vanaf nu volgen de foto's ongeveer in realtime ;) Gisteren besteld : OEM verstevigingen in de dorpels, OEM verstevigingen bodmeplaat vooraan, Nieuwe deurscharnieren OEM VW (tegen 't hangen van de deuren in 'n later stadium :tongue:) to be continued :D |
to be followed! :thumbup:
|
erg goed bezig .
|
Mooi project!! Goed bezig!
|
Nice, meestal worden alleen de 'oudjes' zo grondig aangepakt. Dat gaat wel helemaal goed komen hier en ook voor mij leuk om te volgen ondanks dat ik verder weinig heb met de Golf MK3.
|
zeker goed bezig! Wordt wel echt goed aangepakt zo. Mooi projekie om te volgen.
|
Zeer interessant om te volgen :thumbup:
|
je pakt het heel erg goed aan, zo hoort het eigenlijk.
dit blijf ik volgen |
Zeker zeker zo hoort het, kleine restauratie, maar je hebt dadelijk wel wat mooi's. Ik ben eens benieuwd hoe de vorderingen zullen zijn maar dit bevalt me al erg goed. Alles wordt grondig aangepakt!
Ga zo door. Gr Ronnie |
goed bezig
|
All times are GMT +1. The time now is 08:29. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.