Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Koppeling probleem (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=76429)

Anthony2u 16-10-2010 09:07

Koppeling probleem

Hallo allemaal,

Ik heb een, vooralsnog, goed rijdende golf 3 1.4 uit '95,... maar heb er toch een vaag probleem mee. Ik zal het proberen te schetsen en hopelijk kunnen jullie hier een diagnose stellen aan de hand van mijn verhaal. Ik zou namelijk welles willen weten wat er aan de hand is en of het ernstig is.

Als ik een dag of paar dagen niet met mijn golf heb gereden en ik ga ermee rijden, gaat alles perfect. Als ik de koppeling intrap, gaat het niet stroef en hoor ik geen geluid. Als ik echter 10minuten onder weg ben, gaat de koppeling steeds stroever als ik hem intrap en hoor ik een geluid alsof 'ie geolied moet worden. Dit is al sinds ik hem over heb gekocht sinds juni en is sindsdien een redelijk stabiel proces geweest: koude auto->starten&rijden->1e +-10minuten koppelen alsof je in een nieuwe auto rijdt->Daarna dus stroef als je hem intrapt en geluid...
Sinds een week of 2 a 3 is er iets bij gekomen: soms (dus niet altijd!) als hij stroef is geworden en je hem intrapt, hoor je een 'klap'-geluid en lijkt het net alsof je koppeling kapot trapt en hij een soort van 'uitschiet'.

Heeft iemand een idee wat het is? Gewoon versleten koppeling? Iets fout in het pedaalmechanisme? Versnellingsbak? ....?
Ik zou het toch wel graag willen weten, want ik ben bang dat ik ooit de koppeling helemaal (kapot) trap en hij niet meer op wil komen. Wat raden jullie mij aan? En wat zullen de kosten zijn om te repareren gemiddeld?

Sjeesbeest 16-10-2010 09:15

ik denk iets met je druklager of de "vingers" drukgroep

golf mkII 16v 16-10-2010 10:24

Stelmechanisme van de kabel!

Anthony2u 16-10-2010 13:14

Is dit te onderzoeken aan de auto en wat zijn de kosten om beiden te laten repareren als 1 van de 2 de boosdoener is.?

The_Maxx 25-10-2010 18:40

als je je koppeling wil controleren moet de bak eraf, dus dan kun je net zo goed gelijk het hele zaakje daar vervangen, hoef je er voorlopig niet meer bij. Koppelingskabel stellen zou ik eerst proberen, dat hoeft niet veel te kosten. Als dat niet werkt moet je gewoon een nieuwe koppeling erop. Reken op prijzig, gemiddelde koppeling zit je op c.a. 150 euro, als het niet meer is. En dat is enkel het materiaal.

patjetta 25-10-2010 19:52

Ik denk of de stelmechanisme van de kabel.
Wat voor een koppeling zit hier ijgelijk in?
Een met een los druklager of die met het druklager inde bak?

gooigolf 25-10-2010 20:34

re

Quote:
Originally Posted by patjetta
Ik denk of de stelmechanisme van de kabel.
Wat voor een koppeling zit hier ijgelijk in?
Een met een los druklager of die met het druklager inde bak?

1.4

los druklager ..
rommel er achterweg ..en kijken wat er mis is
nieuwe set erin en rijden maar weer /
vrgr gooigolf :thumbup:

patjetta 26-10-2010 20:42

Dit problemen heb je bij de polo ook dat is het druklager die heel erg stroef schuift op de bak.
Het lager kan je er af halen schoonmaken en invetten maar dat geeft geen garantie dat die het weel goed doet.
Ik zou gelijk een nieuwe set er in doen en alles goed schoon maken en met koppelingvet invetten.
Dan weet je zeker dat alles goed gaat.

andre0511 27-10-2010 19:13

Heb dit bij mijn oude golf 2 1.3 ook gehad,maar na een nieuwe koppeling,drukgroep en lager nog steeds,snapte er toen ook niks van.
Was ook na tijdje rijden en koppelen.
Kan het ook niet aan de pedalenbox liggen dat daar misschien een kapot of gescheurd teflon busje inzit.
Kreeg het er bij mij ook niet uit.

Anthony2u 02-11-2010 19:37

Lekker dan, dus een nieuwe koppelingsset is geen garantie dat ik weer 'normaal' kan koppelen?

Zou een garage hier een redelijk betrouwbare kijk onder de moterkap op kunnen doen? Ik wil opzich best mijn koppeling laten vervangen, maar wil wel eigenlijk zekerheid dat het helpt :) En anders wil ik gewoon weten wat er anders moet gebeuren... Dus beter misschien eerst naar laten kijken?

Weet iemand trouwens een redelijk goede garage of goede hobbieïst in de regio van Amsterdam of Alphen aan den Rijn? Of ergens anders in de randstad? ... die niet al te duur is..

All times are GMT +1. The time now is 00:01.