Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=39)
-   -   Waarom ruitenwissers eerst naar links? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=73885)

Ebut 16-08-2010 05:53

Waarom ruitenwissers eerst naar links?
 
Collega's en ik zaten er de hele nacht over te peinzen en filosoferen: waarom gaan ruitenwissers eerst naar links en dan weer terug?

Waarom liggen ze niet voor de bestuurder en gaan ze eerst naar rechts? Of hebben Engelse auto's dat juist wel?
Het is niet zo dat ze in het zicht liggen, want als bijrijder zie je toch ook genoeg immers?

Er is vast een logische [of technische] verklaring, maar wij komen er niet uit :D

Zollie 16-08-2010 07:15

is het je opgevallen dat de bovenhoek van de bijrijder het slechtst wordt geveegd? De bestuurder heeft het beste zicht op deze manier.

en ja, engelse auto's hebben het andersom! :)

SpiderClass 16-08-2010 07:22

Je hebt ook auto's daar beginnen zowel links als rechts in het midden en gaan ze allebei tegelijk naar buiten toe :D

Alberto 16-08-2010 07:32

niks beters te doen Ebut :D :D :D

martinus83 16-08-2010 08:02

Na een hele nacht nadenken en filosoferen kom je nog niet tot de verklaring? mag toch wel hopen dat dat een grapje is .. ;)

Zollie 16-08-2010 08:19

Quote:
Originally Posted by SpiderClass
Je hebt ook auto's daar beginnen zowel links als rechts in het midden en gaan ze allebei tegelijk naar buiten toe :D


win-win :)

B-ram 16-08-2010 09:16

dan zijn jullie geen goeie filosofen idd. Bijrijder zn stuk wordt minder goed gesweept. En idd citroens enzo beginnen beide vanuit het midden.

Vind die aparte dingen van Mercedes ook raar. Die 1 armige die heen en weer vliegt:P

Matheo 16-08-2010 09:20

Quote:
Originally Posted by B-ram
Vind die aparte dingen van Mercedes ook raar. Die 1 armige die heen en weer vliegt:P


Toch niet zo raar? Ruitenwisser schuift uit bij de hoeken van het raam en pakt zo een zo groot mogelijk oppervlak. Als je er op let ziet het er inderdaad wel een beetje leip uit, dat dan wel.

Jel Golf 2 GTI 16-08-2010 11:20

en citroen heeft ze aan de zijkant zittenen die gaan dan naar beneden overlappend. :D

beetje rare uitleg maar je moet het maar eens opzoeken.

ps: mss wat minder blowen tijdens het filofiseren :D :crackpipe

DoriDaan 16-08-2010 11:21

Mercedes is sowieso wat anders de 1972er van de vriendin gaan ze van binnen naar buiten... blijft zeker 15 cm over aan beide kanten wat niet gewist wordt...

bobby-digital 16-08-2010 11:40

haha, leuke discussie... in dezelfde trent laatst lopen denken waarom bij (de meeste) europese auto's, behalve ford, de uitlaat aan de linkerkant zit.

Jel Golf 2 GTI 16-08-2010 12:12

Quote:
Originally Posted by bobby-digital
haha, leuke discussie... in dezelfde trent laatst lopen denken waarom bij (de meeste) europese auto's, behalve ford, de uitlaat aan de linkerkant zit.


omdat rechts meestal de bezinepomp zit :D :D

Nee ik weet het niet maar vind deze discussie ook wel leuk :thumbup:

aldo 16-08-2010 14:04

Omdat je anders bij hevige regenval de wandelaars op het voetpad nog meer nat maakt?

Gijs 16-08-2010 15:20

Productieve avond geweest zo te zien ;)

Ebut 16-08-2010 15:30

Ey, we moeten tussendoor ook nog werken hé :D

Maar daar zijn we inderdaad nog niet opgekomen, dat je dan een stuk mist :eek:

Tjaap 16-08-2010 18:56

Quote:
Originally Posted by bobby-digital
haha, leuke discussie... in dezelfde trent laatst lopen denken waarom bij (de meeste) europese auto's, behalve ford, de uitlaat aan de linkerkant zit.

meeste ruimte omdat aan de andere kant meestal de tank zit.

Viperwin 16-08-2010 19:42

Quote:
Originally Posted by bobby-digital
haha, leuke discussie... in dezelfde trent laatst lopen denken waarom bij (de meeste) europese auto's, behalve ford, de uitlaat aan de linkerkant zit.


Omdat we in Europa rechts rijden en de voetgangers met de uitlaat links dan het minste last hebben van de uitlaatgassen. In b.v. Japan en UK (en daar zal Ford ook mee te maken hebben) dus andersom.
Is dus meer een historisch dingetje, toen de auto's nog echt goor waren en er nog niet zo veel geëx- en -importeerd werd.

Martyn 16-08-2010 19:50

Waarom eigenlijk ruitenwissers ? het regent hier toch nooit..

Marcski 16-08-2010 20:36

Quote:
Originally Posted by bobby-digital
haha, leuke discussie... in dezelfde trent laatst lopen denken waarom bij (de meeste) europese auto's, behalve ford, de uitlaat aan de linkerkant zit.


omdat ford engels is en ze daar aan de verkeerde kant rijden. Daar is dus alles op ontworpen. Zo ver mogelijk naar de as van de weg zitten voor maximaal overzicht, tankdop, uitlaat weg van de stoep, schuifdeuren bij busjes, etc

Tjaap 16-08-2010 21:00

Quote:
Originally Posted by Marcski
omdat ford engels is

denk dat ze daar in Keulen en Detroit anders over denken ;)


All times are GMT +1. The time now is 17:34.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.