Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Lekke keerring 084/AKW (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=73451)

JohanV 06-08-2010 12:41

Lekke keerring 084/AKW
 
Sinds kort heb ik wat lekkage aan de keerring van de aandrijfas/versnellingsbak. Dus tussen de binnenste homokineet en de bak. Hij slingert langzamerhand mijn schutbord onder de niet al te frisse olie.

Ik heb in de handboeken wel ongeveer gelezen hoe je een aandrijfas moet vervangen, maar er staat ook iets over speciaal gereedschap. Ik lees ook dat de boel muurvast zou kunnen zitten.

Ik heb geen ervaring met aandrijfassen en geen uitgebreide garage, dus:
- Is dit erg lastig om zelf te doen?
- Is er een kans dat de aandrijfas ingesleten is ofzo, dus dat een nieuwe keerring alleen geen oplossing is?
- Waar moet ik verder op letten en wat moet ik vooral niet doen? :D

Het gaat om een standaard NZ met 084 AKW-bak.

Gr Johan.

tim_j 06-08-2010 13:20

dat is een leuke, ik Quote mijzelf even:

Quote:
Originally Posted by tim_j
:D :D hij rijd weer,
heb de oude keerring eruit gehaald en opgemeten.

het was gewoon de rechter.. :tongue:
Vergeleken met de nieuwe nieuwe keerring was de binnenste rand erg zacht, en de veer was niet goed meer.

dus de nieuwe erin geklopt.
met een lange pijp van 50 cm de keerring erin getikt.
Wat kun je er slecht bij zeg met ingebouwde bak. :D
uitlaat in de weg, carterpan in de weg, de grond in de weg, zit mezelf in de weg :screwy:

uiteindelijk na een hoop gerommel en creatief werken zat de keering heelhuids op de plaats.
Toen maar eens de lijmtang gepakt, 4 kineetbouten, en een plaatje hout.
de 4 bouten evenwijdig van elkaar in de flens gedraaid, plaatje hout daarop gelegd,
-Zodat je ruimte hebt met een imbussleutel om de flensbout vast te draaien.

De draaikant van de lijmtang op de linkerkant van de bak, de andere kant op het plaatje hout.
Aandraaien en een beetje wrikken aan de flens, (zodat de keerring niet kapot gedrukt werd :tongue: )
toen kreeg ik uiteindelijk de het schroefdraad te pakken in de bak :thumbup:
daarna de flens vergrendeld met 2 bouten en een ringsleutel, een imbus 6 dop gepakt en een ratel en daarmee de flens goed strak aangedraaid.

de bak gevuld, even de flens gedraaid, en even koffie gedronken.
daarna gekeken of de flens lekte... en Nee dat deed ie niet :thumbup:

en toen een testritje gedaan van 120 km. even om amsterdam heen. :screwy:
en t rijd verder goed, schakeld lekker,, koppelt lekker.

vanmorgen even onder de bak gekeken, Geen lekkage :thumbup:

klus geklaard.

JohanV 06-08-2010 13:46

Aha makkie dus... :D

roog909 06-08-2010 14:58

aandrijfasje is geen kunst, mits je voorzien bent van het juiste gereedschap; de boutjes
waarmee je homokineten vastzitten zijn geen normale inbusjes, maar hexagonisch geval oid. Haal wel eerst dat bitje, anders draai je ze zowiezo aan puin.

succes!

leesvoer:

http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=57085

hehehe :rolleyes:

JohanV 11-02-2011 18:34

De lekkage van mijn AKW werd me teveel, dus ik ben hier eindelijk even mee bezig geweest. Het ging allemaal vrij gemakkelijk, geen enkel 12-kantboutje kapotgedraaid, de flens ging gemakkelijk los en de homokineet zag er ook nog mooi uit (alleen wat nieuw vet erin gedrukt).

Nu is het probleem dat ik de bijvuldop (de bovenste inbus 17) om bij te vullen niet los krijg. Ten eerste had ik geen dop 17 (past toch ook geen ratel tussen). Een grote wielbout bleek er omgekeerd in te passen. Maar met steeksleutel en verlengbuis was er zo ook geen beweging in te krijgen. Naar de zijkant is er heel weinig ruimte. Dus wat nu?

Ik heb ergens nog gelezen dat bijvullen ook kan door de kilometertellerkabel eruit te draaien. Maar hoe breekbaar is dit ding? En hoe weet ik in dat geval hoeveel olie er in de bak zit (ik denk niet dat alles eruit is gelopen bij deze operatie). Teveel bakolie zal mijn gloedjenieuwe keerring wel niet zo blij mee zijn...

Heeft iemand een tip? Bij voorbaat dank! :thumbup:

Johan.

tim_j 11-02-2011 23:18

Netjes!
De kmkabel kan het prima bij, de moer kan stevig vastzitten. En de kabel kan het wel hebben om een klei stukj mee te draaien. wanneer de moer los is de kabel eruit. En dan kan er olie bij.

arthur 12-02-2011 00:52

uuuhhh tja, eigenlijk even pijlen bij een andere bak.
Zo heb ik het destijds gedaan.
Bij mij zat die inbus ook zo onnoemelijk vast


Vanuit de kmter teller gepeild en toen net zo ver gevuld.
mischien iemand van het forum met een 084 bak die het even voor je wil checken :confused:

De Pul 12-02-2011 09:04

ik heb net even in m'n kilometerteller gepeild,er moet iets meer dan 3 liter in.


:D :D :screwy:

tim_j 12-02-2011 16:59

3.1 liter om precies te zijn, geloof wanneer de olie uit de kabellingang komt dat ie ook vol zit.

JohanV 13-02-2011 23:46

Volgens het boek moet er 2.2 liter in (het is een AKW 4-bak, geen 5-bak). Maar het probleem is dat ik niet weet hoeveel er nu nog in zit. Hij is leeggelopen bij de as, dus wat lager zit, moet er nog in zitten.

Jel Golf 2 GTI 14-02-2011 00:25

Er zit normaal aan de zijkant van je bak nog een imbus 17. dus niet die bovenop om te vullen.

Als je die eruit draait moet je gewoon blijven vullen tot het er langs daar uitloopt.

Dan zit er altijd de juiste hoeveelheid in.

Wel zien dat je bak niet naar 1 kant overhelt maar dat ie ongeveer hangt zoals wanneer de auto gewoon op zen wielen staat. :thumbup:

JohanV 15-02-2011 14:25

Quote:
Originally Posted by Jel Golf 2 GTI
Er zit normaal aan de zijkant van je bak nog een imbus 17. dus niet die bovenop om te vullen.

Als je die eruit draait moet je gewoon blijven vullen tot het er langs daar uitloopt.

Dan zit er altijd de juiste hoeveelheid in.

Wel zien dat je bak niet naar 1 kant overhelt maar dat ie ongeveer hangt zoals wanneer de auto gewoon op zen wielen staat. :thumbup:

Ik denk dat je het niet goed begrijpt. Die inbussen 17 aan de zijkant krijg ik er dus (nog) niet uit. Dus al zou ik via de tellerkabel bijvullen, kan ik daar niet zien of hij vol is.
Dit bedoel ik:



Bij de tellerkabel vullen tot hij daar over loopt, lijkt me nogal wat teveel. Ik gok dat er nu nog een liter in zit.

Dirtbag 17-02-2011 13:25

Ik vindt deze dingen onmisbaar bij het losdraaien en vastdraaien van de vul an tap pluggen van de bak.

http://www.electroshop.nl/product_i..._70010_zoom.gif

Ik geloof dat de M10 of M12 precies de goede maat is.

Vervolgens kun je ze met de normale sleutel uitdraaien.

Beter kun je trouwens ook even de oude olie aflaten en volledig nieuwe gebruiken, lekker vers :)

mvg

db


All times are GMT +1. The time now is 18:07.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.