Mijn T2AB
Hallo Allemaal,
Heb afgelopen week een T2 gekocht en ben er inmiddels achter dat het een late '72-er moet zijn gezien de combinatie's van zowel de T2A & T2B onderdelen ... Hij komt nl. uit California en staat op USA-kenteken als bouwjaar '72 Het is mijn eerste VW Bus dus heb nog wel een paar vragen waar ik hier hopelijk antwoord op kan krijgen; zou nl graag weten welke motor dit volgens jullie is en of de carburateur die er op zit origineel is of later geplaatst !? Hij wil helaas nog niet 'aanpakken' en loopt 'zwaar' rond ... ook op een verse accu en als ik de bus op contact zet dan blijft de brandstofpomp (origineel ??) nl. 'tikken' en pompt volgens mij niet echt (zit wel brandstof in de tank). Volgens de verkoper heeft hij wel gelopen, maar dat is alweer een maand of wat geleden :( :wow: Hier wat foto's ... Code op de motor is; CD009486 Mvg Erik |
lekker busje hoor.. super hard zo te zien.
|
Leuk ding, ziet er goed uit zo te zien.
|
mooie bus , mooie GT/E poster
|
Leuk Busje!
Het lijkt me dat het een B is. Een t2a/b heeft namelijk de gehele neus van een A, dus ook de kniperlichten laag. (en het kontje/roosters van een B + remmen 5x112) Bij deze zie ik de velsrand zitten van een B op de neus, dus er hoort orgineel een B bumper op. Je kan even doe bougies nalopen, en de carb op verstoppingen. Vonk hij wel goed? En staat de vlotterkamer vol met benzine? De benzine pomp is ook niet orgineel. Hij maakt trouwens standaard een tikkend geluid. Je kan even de slang erachter loshalen om te zien of er benzine in de slang zit. (zet dan niet de pomp aan want dan zit alles onder de benzine) Have fun :thumbup: |
Oja dit vind ik op je motor code:
CD 1973 1700 (dual carb, auto trans) Plaats eens je M code plaatje (achter je bestuurders stoel) Dat kunnen we zien hoe je bus orgineel is geleverd. Je kan het beste even kijken op het forum van www.vct2.nl |
leuke bus, is inderdaad een T2B ..want een ab is neus van een "a", kont van een "b"
maar dat mag de pret niet drukken, succes ermee! |
Zowieso je chassisnummer is van modeljaar 72 (3e cijfer is modeljaar) dus ik denk dat je frontpaneel eens vervangen is. Verder klopt het meeste wel v.w.b. het vroege front. De bumperbalk zou als hij een t2b bumper moeten bergen veel dieper zijn en daardoor zou de a bumper verder naar voren uitsteken... daar is dus zowieso iets mee gedaan want idd het lijkt op de foto alsof er nog iets achter zit.. maar kan ook schaduwlijn zijn.
|
coole bus :)
|
Bedankt voor alle leuke reactie en het meedenken !!
Volgens mij is er niet 'geknoeid' aan het front, maar dat zullen we zien als de bumper er af is .. had ook al ergens iets gelezen over T2's met een B-front en A-bumpers die toch wel een velsrand zouden hebben .. Hierbij een foto van het gevraagde 'plaatje' Mvg Erik |
leuk busje! en nog aardig hard ook.
|
leuke bus hoor, wat zijn de plannen precies?
wat voor plaatje heeft er op je achterklep gezeten? daar waar dat lijstje weg is. misschien wel leuk om terug te zoeken. |
Quote:
Hey Erik, Ik zou hem even hier zetten als ik jou was. http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=77 Dan kunnen ze je het zo vertellen :cool: |
Quote:
Dat zou je zeggen...maar dat is niet zo. Het is zelfs een vroege 72-er! volgnummer 4855 (er werden rond die tijd meer dan 200.000 bussen per modeljaar gemaakt). Kortom: de bus is gebouwd in 1971. Volgens het M-plaatje stond de productie gepland in week 35 op dag 2 (=dinsdag). Kijken we even op de kalender: dat is 2 september 1971. :D T2b front op 72er: zou T2a front moeten zijn Om even terug te komen op die voorkant: Je bus heeft oorspronkelijk een oud type front gehad met de knipperlichten onderaan. Dat kan niet anders. Het is zo dat VW op een gegeven moment gestopt is met het leveren van het T2a front als vervangend plaatwerk. Een T2a front loopt vanaf het dak tot de onderkant van de bus. Een T2b front loopt echter tot net boven de bumper. Dit in verband met de kreukelzone die op de voorkant van een T2b zit. Een T2b front is dus te kort om een T2a front helemaal te kunnen vervangen. Er ontstaat een gat op de plek waar de kreukelzone bij een T2b zit. Speciaal daarvoor heeft VW een stuk plaatwerk gefabriceerd dat je onder het front kon monteren. Dit stuk is dus alleen gebruikt voor bussen met schade waarvan het T2a front vervangen werd door een T2b front. Als dit is gedaan toen de bus nog vrij nieuw was zal het een goede reparatie zijn geweest waardoor het niet of nauwelijks zichtbaar is dat het front vervangen is. Vroeg(!) 72er motorkap Je bus heeft een bijzonder kenmerk van een vroege 1972er bus: de vroeg-72er motorkap! Het profiel dat boven de kentekenplaat zit loopt links en rechts niet helemaal door tot de rand van de motorkap. Dat is kort daarna veranderd tot een profiel dat wel tot de rand door loopt. En zo worden de motorkappen tot op de dag van vandaag gemaakt. Kortom: de klep op je bus is hooguit een paar maanden in productie geweest. Want de T2a klep is compleet anders. Vergelijk je vroeg 72-er motorkap maar eens met die van deze 78er bus: |
Heel mooi en informatief om te lezen dat hij dus kenmerken heeft zoals de motorklep en een front dat eigenlijk dus (door schade) ook vrij zeldzaam is ... :screwy: ;)
Vind zelf eigenlijk het T2B-front mooier dan de T2A, en de combinatie met de oude bumpers op deze T2 sprak mij zeer aan ... eens kijken of ik dit dus zo laat of dat ik hem dan ga aanpassen zoals hij hoort (wordt dan waarschijnlijk ook 'lapwerk' met een onderste (imitatie-)deel er in te lassen :( ) Ben van plan om deze bus helemaal uit elkaar te trekken, waar nodig te lassen (gelukkig niet aan de bodem :wow: ) en compleet strakmaken en spuiten. Oorspronkelijk had ik het idee om er een "RAT" van te maken wat ik ook wel supermooi vind, maar denk toch dat het spuiten wordt (two-tone !?). Verder moet hij echt wel dichterbij het asfalt en op den duur wil ik er zelf een interieur met minimaal een slaapbank en wat kastruimte in maken, maar dat zien we dan wel ... :tongue: Qua techniek heb ik er eigenlijk een hekel aan om met het motorische bezig te gaan, maar ben me er ter dege van bewust dat ook dat netjes moet worden :( We zullen het wel zien ... volgens mij is dit wel een leuke hobby voor de komende tijd (naast een jong gezin :D ) Mvg Erik |
Gaaf ding! :thumbup:
|
Leuke bus. Ik zou hem lekker zo laten. Technisch klaar maken, dikke wielen eronder en op z'n K%& gooien.
(Leuk om te zien dat hier altijd een vaste kliek mensen blijft met een hoop kennis :) ) |
Was ook eerst de bedoeling, maar aan de andere kant zijn er daar ook redelijk veel van ... en aangezien ik 'dicht bij het vuur zit' wordt hij toch gespoten :tongue:
Het klopt inderdaad dat er al eens een ander front in is gezet, incl. de onderste rand die achter de bumper zit ... dus het zal wel een T2a-front af-fabriek zijn !! ;) Heb al een 'partij-tje' onderdelen besteld, daar kun je je geld ook wel in kwijt, hoor !? Heb hem de afgelopen dagen al wat verder gedemonteerd en daarbij ook wat foto's gemaakt, zie hieronder ! Mvg Erik |
Onder het motto "geen woorden, maar daden" :screwy: Iemand nog tips hoe ik het beste de 'accubak' kan vervangen zonder dat ik de complete r.a.hoek uit de bus hoef te zagen; want daar mankeert nl. helemaal niets aan & de accubak is verrot ... :eek: :tard: :thanks: Mvg Erik |
Je kan hem eruit slijpen van binnen. Is even prutsen... Dan de nieuwe erin en rondom puntlassen.... ik zou trouwens meteen die b-knippers dichtlassen als ik jou was... twee gaten onderin voor de a-knippers...
|
All times are GMT +1. The time now is 22:01. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.