Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Audi (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=212)
-   -   Motorstoring Audi 100 2.3E (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=71807)

Lieuwe 23-06-2010 21:02

Motorstoring Audi 100 2.3E
 
Onze Audi 100 2.3E uit 1988 met NF motor heeft een motorstoring (geel lampje brandt).

Bij volgas houdt de auto in tot een 5000rpm (schokkerig gedrag) en daarboven loopt de motor in 1 keer perfect :confused:

Wij zitten te denken aan een probleem met de aansturing van de ontsteking.

Er zijn al wat dingen vervangen aan de auto; klopsensor, lambda sonde en watertemp meter. Bougies, verdelerkap en rotor zijn ook goed.

Alle tips zijn welkom !



Oudelut 23-06-2010 23:07

Eerste gedachte zou inderdaad de lambda sonde zijn. Is die vervangen voor een nieuwe? Zou het anders nog de bedrading vanaf de lambda sonde kunnen zijn wellicht?
ECU zou ook nog een probleem kunnen zijn. Het inhouden tot 5000 rpm lijkt een noodloop-programma te zijn?

Marcski 24-06-2010 09:27

wat doet hij bij halfgas?

wat voor brandstofsysteem zit hier eigenlijk op?

Typ 81 24-06-2010 09:51

KE-Jeteronic denk ik? Zelfde als NG.

mahler 24-06-2010 14:00

Quote:
Originally Posted by Typ 81
KE-Jeteronic denk ik? Zelfde als NG.


Klopt inderdaad.

mahler 29-06-2010 20:30

De gasklepsensor schakelt netjes bij idle en volgas. Heb nu inlaatspruitstuk, carterontluchting, vaccuumleidingen en spinnenkop los gehaald. Alles goed schoongemaakt.

Knippercode van het foutmeldingssysteem geeft 2142 aan. Betekent kapotte klopsensor of bedrading daarvan. Klopsensor is al vervangen. Deze is al vervangen (gloednieuw).

Ontsteking tijdstip gechecked = prima
Compressie gechecked = 14 atmosfeer bij alle cilinders

Het enige dat ik nog niet heb gechecked is of de verstuivers netjes werken en gelijke opbrengst hebben. Wat ook niet gechecked is is de werking van de ontstekingsmodule/bobine.

Werkplaatshandboek zegt: Na vervangen klopsensor nogsteeds zelfde foutcode = schakelapparaat ontsteking vervangen.

Iemand suggesties hoe ik zou kunnen uitsluiten of de ontstekingsmodule naar de gari is?

Marcski 30-06-2010 15:55

volgens mij alleen door hem te vervangen. Is het niet zo'n "universele" Bosch module?

mahler 01-07-2010 08:50

Quote:
Originally Posted by Marcski
volgens mij alleen door hem te vervangen. Is het niet zo'n "universele" Bosch module?


Ik vermoed dat hij wel van bosch is maar er staat geen nummer op. Alleen een VAG nummer. Het is een module met een 3-poots aansluiting. Verder komen er 4 kabels uit die worden verbonden met de bobine.

mahler 01-07-2010 08:55



Marcski 01-07-2010 09:28

hmm, ik bedoelde eigenlijk zo eentje als ook op Golfjes 2 etc. zitten..

misschien heb je hier wat aan: http://www.ehow.com/how_5485497_tes...rol-module.html

Typ 81 01-07-2010 10:06

Quote:
Originally Posted by Marcski
hmm, ik bedoelde eigenlijk zo eentje als ook op Golfjes 2 etc. zitten..

misschien heb je hier wat aan: http://www.ehow.com/how_5485497_tes...rol-module.html


Je bedoelt zeker zo'n TSZ schakelapparaat van Telefunken? Die zit hier niet op. Er zit een schakelapparaat (module) op voor de onsteking, deze krijgt gegevens over de toestand van de motor zoals temperatuur, info van de klopsensor, etcetera. Als die stuk is, gaat de ontsteking in 'noodloop' volgens mij.

mahler 01-07-2010 12:50

In deze audi zit een regelapparaat (ECU) en schakelapparaat (ontstekingsmodule). De laatste is volgens mij een soort veredelde transistor die op basis van het relatief zwakke signaal van de hall-gever schakelt.

Audilimburg 01-07-2010 13:57

Heeft deze motor niet toevallig 2 klopsensors? De NG heeft er volgens mij wel 2, dus als je eentje vervangt blijft er nog eentje over die ook vervangen moet worden.

Typ 81 01-07-2010 14:24

Nee NG heeft er 1, alleen in ETKA zie je er 2: een groene en een blauwe. 1 is voor linksgestuurde auto's en de andere voor rechtsgestuurde auto's. Verschilt alleen in lengte van de kabel ;)

mahler 01-07-2010 21:46

Quote:
Originally Posted by Typ 81
Nee NG heeft er 1, alleen in ETKA zie je er 2: een groene en een blauwe. 1 is voor linksgestuurde auto's en de andere voor rechtsgestuurde auto's. Verschilt alleen in lengte van de kabel ;)


Kennis goed paraat hoor ik wel! Heb je toevallig ook enig idee waar het regelapparaat van de ontsteking zit? Zit een vaccuumaansluiting op. Wil checken of deze niet broos/gaar is. Kan hem alleen niet vinden.

Alvast bedankt!

Typ 81 02-07-2010 09:39

Hmm die heb ik bij mijn Quattro nog niet gevonden. Ik zal eens op mijn werk kijken in de handboeken als ik het kan vinden.

mahler 02-07-2010 12:25

Dat zou echt top zijn. Ik kan de plaats van dit apparaat namelijk niet vinden in mijn werkplaatshandboek.

De plaats van de ECU wel, die zit langs de rechter A-stijl achter de bekleding.

Typ 81 03-07-2010 13:45

Regelapparaat vol-elektronische ontsteking uitbouwen -J 154-

-Scharnierstijlbekleding in voetruimte bestuurder uitbouwen.
-Stekker bij uitgeschakelde (!) ontsteking uit het regelapparaat trekken.
-Regelapparaat losschroeven.

Mooi he, die originele VAG werkplaatshandboeken, hele kasten vol hier ;)

mahler 03-07-2010 14:21

Nice one! Bedankt man.

Heb ondertussen vandaag ontstekingsmodule + bobine vervangen. Koude startinjector gecontrolleerd op lekken maar het helpt allemaal niets. Ik hoop dat het iets met de vaccuumleiding is naar die onsteking regelapparaat.

Verder zou het kunnen dat de klopsensor alweer kapot is. Misschien dat de vorige eigenaar hem te strak heeft aangedraaid. Weet iemand of daar iets aan valt te testen?

mahler 03-07-2010 14:22

Zegt dat werkplaatshandboek ook iets specifieks bij foutcode: 2142?


All times are GMT +1. The time now is 21:05.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.