Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vraag m.b.t. uitlijnen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=70076)

RS_Rick 12-05-2010 09:02

Vraag m.b.t. uitlijnen
 
Hallo people, ik heb even advies nodig!

Momenteel is mijn auto aan de voorzijde verlaagd, de achterzijde volgt nog (indien ik daar de tijd voor heb).

In de tussentijd (opzich staat de huidige schuine stand van de auto wel) wil ik wel alvast mijn nieuwe velgen met nieuwe banden monteren.

Daarom wil ik de auto zo snel mogelijk laten uitlijnen om zodoende schuin slijten van de bandjes te voorkomen.

Maar stel nou dat ik dit laat doen, maakt het dan veel uit als ik later alsnog de achterzijde verlaag?! M.a.w.: verandert daardoor dan weer de stand van de wielen of iets dergelijks, waardoor opnieuw uitlijnen genoodzaakt is? Of maakt dit geen donder uit?

Ik wil dit graag weten omdat ik dan namelijk de auto meteen laat uitlijnen na het monteren van de wielen en anders wacht ik daar nog even mee tot ik (z.s.m.) de achterzijde verlaagd heb. Snapez-vous?!

Info en tips = welkom! :)

thijstheunissen 12-05-2010 10:43

Volgens mij veranderd er niks aan de uitlijning op de vooras als je de achterkant nog gaat verlagen dus je zou gewoon kunnen gaan uitlijnen met je nieuwe velgen.

De meeste volkswagens kunnen aan de achterkant ook niet uitgelijnd worden. Als er achter iets mis is met de uitlijning dan is de as krom.

GTImark 12-05-2010 12:36

Het klopt dat de achteras niet zomaar uitgelijnd kan worden. Maar volgens mij wordt het uitlijnen gedaan middels de achteras. Het apparaat kijkt naar de stand van de voor- en achterwielen. Als je later dus de achterkant gaat verlagen, is het mogelijk dat de stand daarvan veranderd en dus niet meer klopt met de stand van de voorwielen, omdat deze zijn uitgelijnd op de oude stand van de achterwielen..
Nog een beetje duidelijk :tongue:

Correct me if i'm wrong... ;)

oettinger_18 12-05-2010 14:38

Denk ook dat ze na het achteras kijken want ze monteren ook van die dingen op de achterwielen anders zouden ze dat ook niet doen.

Heb zelf ook een vraagje nou heb ik glimmende bbs velgen en als ze die 4kante dingen op je velgrand monteren beschadigd dat niet dan?

GTImark 12-05-2010 17:33

Dat hebben ze bij mij ook gedaan, en die klemmen waren bij hen geplastificeerd, dus geen schade o.i.d. aan de velgen.

Dexter 12-05-2010 18:27

Anders laat je hem toch uitlijnen op staal. Dat maakt geen hol uit.

VolkswagenRacing 12-05-2010 18:39

Het duurt langer om 4 velgen te monteren onder je auto als 2 achter dempers bij een Golf. Dus verlaag hem, lijn hem uit en ga dan je nieuwe wielen er onder zetten.

Oudelut 12-05-2010 20:16

:iamwithst
Zakken met die achterkant! Zo gebeurd?!

Sjon 13-05-2010 10:35

.

Dexter 13-05-2010 10:42

Dat heb ik nog nooit meegemaakt. Die kans acht ik daardoor dus klein.

Sjon 13-05-2010 10:55

.

Rene EFE 13-05-2010 11:21

Quote:
Originally Posted by RS_Rick
Maar stel nou dat ik dit laat doen, maakt het dan veel uit als ik later alsnog de achterzijde verlaag?! M.a.w.: verandert daardoor dan weer de stand van de wielen of iets dergelijks, waardoor opnieuw uitlijnen genoodzaakt is? Of maakt dit geen donder uit?



'T maakt wel degelijk uit. Zoals eerder gezegd wordt de uitlijning van de auto bekeken vanaf de achterwielen en als hiervan de stand veranderd, verandert dus ook je uitlijning. Echter, 't is bij oudere VW's niet zo kritisch, aangezien de techniek van de stuurinrichting echt uit de oertijd komt. Uitlijnen is m'n werk en ik heb zelf nog niet eens de moeite genomen om m'n golf te chekken. Hij loopt kaarsrecht, geen afrolgeluid en het stuur staat in het midden; ik geloof 't allemaal wel :thumbup:

RS_Rick 19-06-2010 17:36

De auto is inmiddels verlaagd en de nieuwe velgen zitten eronder.

Tijdens het rijden (ook niet op hoge snelheid) trekt de auto niet naar één kant. Mag ik hieruit concluderen dat uitlijnen overbodig is?!

patjetta 19-06-2010 21:57

Ik zou hem wel altijd na het verlagen uitlijnen.
Dit omdat je altijd de wielstanden verandert.

golf mkII 16v 20-06-2010 09:12

Quote:
Originally Posted by RS_Rick
De auto is inmiddels verlaagd en de nieuwe velgen zitten eronder.

Tijdens het rijden (ook niet op hoge snelheid) trekt de auto niet naar één kant. Mag ik hieruit concluderen dat uitlijnen overbodig is?!

Weet niet of je erg dure banden hebt?
Kijk anders over een x aantal km eens naar de slijtage
Dacht ook na vervanging van de schokdempers valt wel mee
Na een paar maanden werd de binnenkant wel erg dun van de band

RS_Rick 20-06-2010 19:58

Quote:
Originally Posted by patjetta
Ik zou hem wel altijd na het verlagen uitlijnen.
Dit omdat je altijd de wielstanden verandert.


Ja klopt, wat je vervolgens veelal merkt in het 'trekken' van de auto naar één kant. En dat is dus niet het geval...

Maar ik begrijp dat het verstandig is om het slijtagepatroon een beetje in de gaten te houden en wellicht naar aanleiding hiervan uit te lijnen.

FGizmoS 20-06-2010 23:33

Bij het verlagen verander je niet echt de spoorstand dus kan het wel zijn dat hij recht zal lopen. Veel auto's trekken vannuit de fabriek wat naar rechts. Vooral bij een golf ed. verander je het camber. Als je voor de wagen staat die stand: / \
als ik een golfje verlaag zet ik de wielen gelijk met een waterpas. Het is me zo al 2 keer gelukt dat er niiets moest gewijzegd worden.

Johan1982MK1 21-06-2010 07:27

Draai wel eerst alle bouten van je draagarmen/achteras los voordat je gaat verlagen,
anders draaien/wringen de rubbers en heb je ze met een paar maand eruit ligggen..

GoAzBox 17-07-2010 15:06

als je een achteras hebt die uit een stuk bestaat maakt het toch geen donder uit? de stand van de achterwielen verandert bij het verlagen alleen tov de hoogte en heel mischien het toe,- uitspoor een halve graad en niet het caster en camber?!?

voorpoten is logisch dat die anders in het fusee zakken.
correct me if i'm wrong please.

tevens heeft het trekken van het stuur niet altijd met uitlijning te maken. hou in ieder geval je slijtage in de gaten. als het verkeerd afslijt ben je te laat;)

Alberto 17-07-2010 15:14

Uitlijnen moet altijd na verlagen :thumbup:
De stand veranderd zelfs als je de auto paar cm hoger of lager zet met een schroef set

Als je de auto goed hebt uitgelijnd , ken je de auto niet weer

Ik organiseer 1 á 2 x perjaar een uitlijn dag hier in het noorden
de mensen die daar 1x geweest zijn . zijn super tevreden :thumbup:


All times are GMT +1. The time now is 08:09.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.