Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   compressor of turbo (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=6487)

vwspecials 12-12-2004 13:25

compressor of turbo
 
zit met een gewone atm. motor, zou deze graag willen ombouwen naar een compressor of turbo motor

waar gaat jullie voorkeur naar uit, wat is het gemakelijkste, het beste en het duurzaamste

VeeDubber 13-12-2004 13:14

Het gemakkelijkste is een compressor, omdat je niet met het gekloot zit van andere spruitstukken en dergelijke. enige "grote" probleem is de aandrijving ervan. Maar ook dat is te overzien.

beste is persoonlijke voorkeur vind ik

Duurzaamste over het algemeen wel de turbo. Je hoort toch wel met enige regelmaat dat lagers van een compressor eruit lopen.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een compressor omdat deze eerder druk leveren en dus van onderen uit meteen vertrekken.
Turbo is echter makkelijker aan te komen en heeft zo ook zijn voordelen. Tis maar net wat je zelf het belangrijkste vind.

Mooiste is natuurlijk een combo, but that's not an everyday job @ the DIY-barn :D

Arvid 14-12-2004 11:05

Ik blijf toch voor de turbo conversie, dat kan makkelijker meegroeien met toekomstige tuningsplannen wat vermogen betreft. Maar dat neemt niet weg dat er nogal wat komt kijken om een atmosferische motor om te bouwen. En zolang je niet de interne delen van de motor vervangt kan je niet meer druk geven dan ca 0,45bar.

vwspecials 14-12-2004 23:24

kan je een compressor of turbo combineren met webers
zo ja, wat zijn de voor en nadelen hiervan?

VeeDubber 15-12-2004 09:13

theoretisch gezien kan het. Ik zou echter voor injectie gaan omdat met een aangepaste chip, het mengsel over het hele toerengebied ideaal is. Met webers stel je eigenlijk maar voor 1 punt ideaal af en de rest is daarvan afhankelijk.

MauSeR35 15-12-2004 16:13

of je neemt er motorfiets carbs icm een turbo, doet serge pot ook, moet je ff in de watergekoelde projecten kijken..

Allart-Ghetta 17-12-2004 12:54

Quote:
Originally Posted by Arvid
Ik blijf toch voor de turbo conversie, dat kan makkelijker meegroeien met toekomstige tuningsplannen wat vermogen betreft. Maar dat neemt niet weg dat er nogal wat komt kijken om een atmosferische motor om te bouwen. En zolang je niet de interne delen van de motor vervangt kan je niet meer druk geven dan ca 0,45bar.


Lees je wel eens op www.vwvortex.com?
Zijn gasten die 500+ wielPK uit een verrotte standaard motor hebben gehaald.

MauSeR35 18-12-2004 15:23

en hoe lang bleef dat heel? 2000 km ofzo? zou nix voor mij zijn, telkens maar afwachten of je je volgende bestemming haalt

Arvid 20-12-2004 15:47

het spijt me idd te zeggen maar 500pk uit een standaard motor gaat echt niet lang goed. Een nieuwe 1.8 20vt is al niet gebouwd voor ver over de 300 pk ookal is het best mogelijk 400pk eruit te halen. Het is alleen de vraag hoe je het aanpakt en hoe lang je wilt dat het spul heel blijft. als je wilt dat je motor jaren lang betrouwbaar blijft zoals ik en waarschijnlijk de meeste hier zouden willen kan je echt niet met 500 pk blijven knallen. Met een compressieverlaging dmv een compressieplaat kan je de druk meestal tot ca 0.8bar zetten maar ideaal is het niet.

MelG60 20-12-2004 18:04

Onzin! Een Amerikaanse vriend van mij heeft een 516 wielpk 16VTurbo.... Standaard Aba onderblok met 16v kop met alleen een setje ARP drijfstangbouten. Ding draait 2.4 bar en doet het nog steeds zeer goed. Er zijn er genoeg die 400pk 20kleppers hebben en ze dagelijks gebruiken, ook met de standaard drijfstangen!! Er zijn er ook die met alleen een chippie rijden en het ene na het andere blok slopen.... In Nederland zijn mensen die een beetje verstand van turboblokken hebben al zowat helemaal niet te vinden, ik heb zelf een 20v met grote turbo en DTA, heb hem zelf gemapt en rij nu op 1.5 bar en er gebeurt helemaal niks, moet altijd erg lachen om bepaalde nl VW tuners die denken alles te weten.......

MipMip 20-12-2004 18:15

Hoe heeft die amerikaanse vriend dat dan gedaan met zijn compressie?

vwspecials 20-12-2004 18:42

denk bij nader inzien toch te gaan voor injectie systeem van DTA of haltech of zo maar waar kan ik zulk systeem vinden (compleet met gaskleppen en injectors)
hoeveel is de compressieverhouding dat men blok max mag hebben met compressor

MelG60 20-12-2004 19:11

16V kop op ABA= 8,5:1 MipMip. Ik zou met een compressor tussen 8 en 9,5 op 1 gaan zitten afhankelijk van de rest. DTA kan je bv bij http://www.hurricaneracing.nl Er staat oa een crossauto met een 9A 16V met snelle nokkenassen, 40mm Jenvey gaskleppen en DTA E48 en die geeft 215pk.

Arvid 21-12-2004 08:59

Ach ik gebruik een SDS management op mijn 1.8 20VT, met K04 net 300pk. Maar ik heb al eens advies ingewonnen bij bv Dahlback Racing (lijkt mij ook geen onbekende) en die gaf als veilig maximum 330pk voor mijn 180PK TT basis motor zonder de interne delen te vervangen. Tuurlijk kan je hoger gaan maar dan ben je naar mijn mening nog steeds verkeerd bezig. Ik ben bezig mijn volgende tunings stage te plannen en dan ga ik toch echt voor nieuwe drijfstangen en zuigers.

Maar goed zal altijd een puntje van meningsverschil blijven :D

MelG60 21-12-2004 17:07

Dahlback verteld wel meer, zijn claims voor zijn 1.8T inlaat worden ook door niemand gehaald. 225 en 210 motoren zijn een stukje sterker dan de 150/180 blokken, als je serieus gaat opvoeren kan je beter zo'n blok pakken. Alleen de drijfstangen zou je dan kunnen vervangen voor een setje Carrillo's. En 300pk met een K04 word vrij lastig, ben benieuwd of je het haalt, hoeveel ontsteking draai je nog bij max toerental? En hoeveel druk?

Arvid 22-12-2004 11:17

Kom tot 297 op de dyno, maar wel met zeer hoge druk. Het is de bedoeling....als de auto niet verkocht wordt.... de volgende stap met Pauter drijfstangen en Wiseco of JE zuigers uit te breiden en tevens de kop te voorzien van een complete Ferrea kleppen/veren/stoter set. De turbo zal nog worden vervangen door een nog nader te bepalen item die past bij het doel dat ik zou willen bereiken.

MelG60 22-12-2004 17:04

Waarom andere kleppen en stoters? Hoeveel ontsteking draai je nu?

Rallye-VR6t 22-12-2004 17:11

Een erg optimistische dyno.....
Met een K04 297pk? Ben wel erg nieuwsgierig naar jou vuldrukkromme.

Rallye-VR6t 22-12-2004 17:14

En voor de vraagsteller, VWspecial.
Een atmosferische motor heet niet voor niets zo.
Het is geen geblazen concept.

Wil je geblazen, zul je het concept aan moeten passen.
Beter, begin gewoon met een nieuwe opzet.
Betaald je later wel terug.

Arvid 22-12-2004 18:45

Waarom andere kleppen en stoters?

omdat dat beter past bij de mechanische nokkenassen etc. Kunnen beter langdurige hoge toerentallen aan.


All times are GMT +1. The time now is 07:16.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.