Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Ik wil een toerenteller! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=64779)

Mikkem 16-01-2010 19:06

Ik wil een toerenteller!
 
Ik dacht wel zonder te kunnen, maar mis de toerenteller toch wel heel erg in mijn 1.3 CL (1986). Vooral nu het stationair toerental veel te hoog lijkt te zijn.

Heb de zoekfunctiegebruikt en het volgende gevonden: bij mijn auto zit een tellerbak met 2 stekkers en deze is simpelweg te vervangen door eentje met een toerenteller. De kmteller kan ik eenvoudig overzetten. Tot zover snap ik het.

Hoe krijg ik de tellerbak er uit? Twee schroefjes aan de bovenkant van de boog? Valt de tellerbak er dan vanzelf uit?
Kan ik de verlichting eenvoudig wat feller maken?

Heeft iemand nog zo'n tellerbak met toerenteller liggen?

Alberto 16-01-2010 19:22

plug and play

de 2 schroefjes los , km kabel los en de 2 stekkers los
kan je hem er zo uit halen

verlichting kan je regelen met het draai knopje boven op je licht schakelaar
of ff nieuwe lampjes er in draaien ,achter in de klok
zelfs één met MFA functie kan er in , (mfa werkt niet maar klokje wel )

Mikkem 16-01-2010 19:37

Als de schroefjes los zijn dan langs de bovenkant van de bak de kmkabel loshalen?

De verlichting staat al maximaal, maar in het donker cijfers lezen lukt bijna niet. Mogelijk is dat ook niet echt op te lossen vanwege de constructie.

MFA hoeft niet, als er maar een toerenteller in zit (of hebben de niet-MFA uitvoeringen geen klokje?).

Alberto 16-01-2010 20:22

Quote:
Originally Posted by Mikkem
Als de schroefjes los zijn dan langs de bovenkant van de bak de kmkabel loshalen?

De verlichting staat al maximaal, maar in het donker cijfers lezen lukt bijna niet. Mogelijk is dat ook niet echt op te lossen vanwege de constructie.

MFA hoeft niet, als er maar een toerenteller in zit (of hebben de niet-MFA uitvoeringen geen klokje?).

Nee langs de onderkant / achterlangs
lastig klusje (met grote handen zeker ) :D

probeer eens nieuw lampjes , scheeld vaak al een stuk (of ff nieuwe bril :D )

Klok met toeren teller worden vaker met MFA aangeboden
dan zonder , klokje werkt wel , rest van MFA niet :D

Mister Cool 16-01-2010 20:29

Ik heb nog wel een gewone werkende toerenteller op zolder rondslingeren voor een 2 stekkerig tellerhuis.

Mikkem 16-01-2010 21:59

Quote:
Originally Posted by Alberto
Nee langs de onderkant / achterlangs
lastig klusje (met grote handen zeker ) :D


Ik zit hier met maatje kolenschop (en ben ook nog eens niet handig). Lijkt me een goede combinatie :redface:

Quote:
probeer eens nieuw lampjes , scheeld vaak al een stuk (of ff nieuwe bril :D )

Nieuwe lampjes zal ik doen, las ook iets over groene folie ertussenuit halen?

Quote:
Klok met toeren teller worden vaker met MFA aangeboden
dan zonder , klokje werkt wel , rest van MFA niet :D

OK, niet druk over maken dus.

Mikkem 16-01-2010 22:00

Quote:
Originally Posted by Mister Cool
Ik heb nog wel een gewone werkende toerenteller op zolder rondslingeren voor een 2 stekkerig tellerhuis.


Die zou ik gewoon kunnen monteren in de plaats van de huidige klok?
Of moeten er dan gekke dingen gedaan worden?

Het gemis van het klokje overleef ik wel.

Alberto 16-01-2010 22:12

Quote:
Originally Posted by Mikkem
Die zou ik gewoon kunnen monteren in de plaats van de huidige klok?
Of moeten er dan gekke dingen gedaan worden?

Het gemis van het klokje overleef ik wel.

Quote:
Originally Posted by Mikkem
(en ben ook nog eens niet handig).

dan zou ik er niet aan beginnen , en op zoek gaan naar een klok
op mp staan genoeg

Quote:
Originally Posted by Mikkem
Ik zit hier met maatje kolenschop


dat probleem ken ik :D maar moet lukken

Mikkem 16-01-2010 22:27

Mwoh, er zijn gelukkig wel hulptroepen voor dit soort klusjes.

Mikkem 17-01-2010 15:49

Ik kan een toerenteller overnemen van iemand hier op het dorp, maar hij zegt (denkt) dat deze uit een model 90 komt. Op de foto van zijn advertentie zijn echter 2 stekkers te zien, dan moet dat toch passen op een 86'er?

Edit: ik heb 'm al opgehaald, kon nergens terugvinden dat er meerdere varianten zijn met 2 stekkers.

Op de nieuwe staat onder km/h "950", op de huidige "935". De schaalverdeling loopt nu ook t/m 220 km/h ipv de huidige 200 km/h. Neem aan dat dat geen problemen geeft (wel humor trouwens bij een auto die amper 140 op de teller haalt).

Het stuur moet er ook af heb ik begrepen en de onderkant van het dash? Nog meer zaken die los moeten? Het hele frame om de cockpit?

golf mkII 16v 17-01-2010 21:05

Het hele frame moet ind los
Boven bij de teller 2 schroeven
Achter de verlichtingsschakelaar 1 schroef
In het gat van de radio 1 schroef
Waar het controlelampje van de handrem zit en dan in het vakje links onder
Achter het paneel van de kachelbediening

Mikkem 17-01-2010 21:28

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Het hele frame moet ind los
Boven bij de teller 2 schroeven


En ik maar denken dat dat de enige 2 schroeven waren die los moesten :redface:

Quote:
Achter de verlichtingsschakelaar 1 schroef


Kwestie van schakelaar er uit wippen (aan de bovenkant) en dan is daaronder een schroef te zien?

Quote:
In het gat van de radio 1 schroef


In dit gat ben ik de laatste weken aardig bezig geweest, maar een schroef heb ik niet gezien. Waar zit die?
Kan ik wel mooi meteen het obstakel aan het einde weghalen zodat de radio er goed in kan.

Quote:
Waar het controlelampje van de handrem zit en dan in het vakje links onder


De linkse van de loze schakelaars?
Kan ik meteen het handremlampje vervangen, dat doet het niet meer.

Quote:
Achter het paneel van de kachelbediening


Moet ik daarvoor de schuifjes er uit trekken?


Sorry, veel vragen. Maar als ik komend weekend aan de slag ga dan kan ik een en ander maar beter goed door hebben.

Mister Cool 17-01-2010 22:20

Gewoon alle schakelaars eruit trekken en je radio. Schroef in het radiogat zit aan de bovenkant. Als je alles er uit trekt zie je de schroeven vanzelf zitten. De schuifjes en draaiknop van je kachelbediening kun je er zo uit trekken. De onderkant van het dashboard moet er inderdaad ook onder vandaan, anders kom je niet bij de km-teller kabel en stekkers van de tellerbak. Een magnetische schroevendraaier is ook erg handig om de schroefjes er weer terug in te krijgen, of als je dat niet hebt een potje met vet of wat lijm om ze even te laten kleven op je schroevendraaier. En natuurlijk altijd meteen de pitjes vervangen voor nieuwe, want als ze stuk zijn moet je weer de hele zooi uit elkaar hebben :D .

Mikkem 18-01-2010 10:16

OK, daar moet ik verder mee komen.

Lampjes vervangen was ik inderdaad van plan. Er zitten er 3 in de tellerbak als ik het goed gezien heb.

Het lampje van de handrem wil ik ook vervangen (probleem zou natuurlijk ook aan de andere kant kunnen liggen, bij de schakelaar?), wat voor lampje gaat daar in? Zelfde lampje als in tellerbak?

golf mkII 16v 18-01-2010 22:18

Handremlampje is een paneel
Zit nl geen vervangbaar lampje in
Heb nog wel een werkende los liggen

Mikkem 18-01-2010 22:23

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
Handremlampje is een paneel
Zit nl geen vervangbaar lampje in
Heb nog wel een werkende los liggen


:(

Niet vervangbaar lampje...

Wat wil je voor het paneeltje hebben (past het in een envelop)?

Turbo-Variant 19-01-2010 00:24

Een snelheidsmeter met WSZ950 gaat toch niet werken in een auto waar een WSZ935 in hoort als ik me niet vergis?

JurjenV 19-01-2010 08:43

Als ik dit zo lees weet ik niet of het verstandig is om uberhaupt aan de klus te beginnen...

Maargoed, die folie moet je er niet uit halen, want dan heb je schijnwerpers in je gezicht en nog geen goed verlichte teller.

Mikkem 19-01-2010 09:34

Dat van die folie had ik ondertussen begrepen. De manier van verlichten is gewoon anders, niet zoals bij de auto's van nu.

Lampjes vervang ik uiteraard wel.

Maak me nu alleen nog zorgen over de post van Turbo-Variant...
Betekent dit dat de snelheidsmeters (de klokken op zich) gewisseld moeten worden, of is het probleem groter?

Ik dacht begrepen te hebben dat het met dezelfde hoeveelheid stekkers altijd werkt.

Djinn_4fun 19-01-2010 11:19

Ik heb toendertijd mijn klok in de behuizing met toerenteller gezet.
Was wel een '91er met 1 stekker aansluiting, het kan zijn dat jij een extra stekker moet trekken voor het toerental. Maar proberen kan altijd.


All times are GMT +1. The time now is 14:13.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.