Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Gloeipitten TDI - hoe werkt da? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=64647)

Stijn 12-01-2010 23:56

Gloeipitten TDI - hoe werkt da?
 
Goed, ik ben dus op mijn gemak m'n V6 TDI weer aan het opbouwen. Nou heb ik hier zes losse gloeipitten op de werkbank liggen en dacht: laat ik die eens testen of ze eigenlijk wel goed zijn.

Dus ik pak, zoals ik gewend ben uit mijn D/TD tijden, een accu erbij en sluit min/massa aan op het huis van de gloeipit en de plus op de stekkerverbinding. Resultaat - helemaal niks.

Andere vijf - helemaal niks.


Hoe werken die moderne dingen? Mis ik iets? Heb ik gewoon zes dode pitten erin zitten? Of ben ik zelf brain-dead?

RubenD 13-01-2010 00:16

Volgens mij zit er een beste versterker, bobine tussen. Kan je de kabelboom niet ff terug volgen?

Renegade 13-01-2010 08:15

http://wiki.tdiclub.nl/Gloeispiralen

Even gegoogled :D

Pedaalemmer 13-01-2010 08:44

gewoon alle zes vervangen, gezien de geschiedenis van de auto.

martiepartie 13-01-2010 09:22

Dan doe je het dus wel goed en zou je 6 kapotte plugjes hebben?

Dat is wel heel toevallig...

Turbo-Variant 13-01-2010 09:25

Naar mijn weten zijn de gloeipitten van een V6TDI niet anders qua werking als de pitten van een Golfje 2 TD bijvoorbeeld.

Je hebt hem zeker zelf nooit hoeven starten bij hele lage temperaturen om te weten of dat een beetje soepel ging? (gekocht in het voorjaar?)

EelcoB 13-01-2010 09:39

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Dan doe je het dus wel goed en zou je 6 kapotte plugjes hebben?

Dat is wel heel toevallig...


Had ik pas ook. 4 gloeibougies kapot, en zes keer gemeten :thumbup: .

Pedaalemmer 13-01-2010 09:42

Maar met dit soort dingen is het toch vaak, bij twijfel vervangen. Doormeten is leuk en je weet dat ze werken maar wat heb je er eigenlijk aan? Die dingen gaan een x aantal km mee en ga je groot onderhoud aan het motorische gedeelte doen dan vervang je ze toch.

EelcoB 13-01-2010 11:00

Ja, maar als er iemand met een klacht komt. Dan ga je toch storing zoeken, dus doormeten. Bij twijfel niet inhalen (spreekwoordelijk), dat ben ik met je eens. ;)

Stijn 13-01-2010 11:07

Ik had zowiezo alvast zes nieuwe Bosch pitten besteld op eBay, en dat blijkt geen overbodige luxe dus. Man man man....deze Passat had dus echt wat liefde nodig. Thanks guys.

Renegade 13-01-2010 13:18

Alle 6 tegelijk stuk is wel heel toevallig, zou ze idd eens nameten en dan kijken of dat relais waar ze het op die site over hebben nog goed is ?

De Pul 13-01-2010 13:23

die pitten zijn altijd stuk,omdat zo'n ding directe inspuiting heeft merk je dat bijna niet.
volgens mij werken ze op 10,5V

yal 15-01-2010 22:08

mijn tdi starte ook slechter, op grote hoogte, op 2000meter met forse kou -18 ofzo. Blauw walmen, rommelig lopen etc.
3 v/d 4 gloeiers hadden oneindige weerstand.

Toen ik de gloeiers uit de kop haalde, bleken hier nog de korte pluggen in te zitten. 91mm lang ipv de 96mm.......

Toen ik de auto nieuw kocht, is deze meerdere keren terug geweest in garantie vanwege een moeizame koude start. Van alles is er vervangen, en nooit iets kunnnen vinden.

Na 8 jaar blijken de gloeiers te kort, deze kwamen niet in de verbrandingskamer vandaar.

Via Beru vernomen dat voor de eerste PD motoren, de AJM bijv. dezelfde gloeiers werden gebruikt als voor de vp motoren. Te korte dus, aangezien de ASZ en ARL motoren langere gloeiers hebben, en alle PD koppen hetzelfde zijn passen de langere gloeiers ook in de AJM...(dit wist jos mij te vertellen van jb autoservice).

Auto start beter dan ooit, kom net v/d wintersport en geen vuiltje meer aan de lucht, hulde aan vw! Dat ze weer eens iets simpels niet konden oplossen.

grtn yal

Stijn 15-01-2010 22:23

Ik heb hier inmiddels al 6 nieuwe Bosch pitten op de deurmat gevonden, dus geen halve maatregelen (wederom hulde aan de Duitse eBayshops).

Arnaud 15-01-2010 22:26

Quote:
Originally Posted by Stijn
Ik heb hier inmiddels al 6 nieuwe Bosch pitten op de deurmat gevonden, dus geen halve maatregelen (wederom hulde aan de Duitse eBayshops).


Scheelt dat veel met hier in NL? Heb in mijn AJM-TDI 1 van de 4 kapot maar vervang wel meteen alle 4.

Stijn 15-01-2010 22:30

In mijn geval ruim 50% goedkoper dan in NL, dus het loont. Maar vergelijk het vooral!

evilnyntje 15-01-2010 22:47

Quote:
Originally Posted by Stijn
Ik heb hier inmiddels al 6 nieuwe Bosch pitten op de deurmat gevonden, dus geen halve maatregelen (wederom hulde aan de Duitse eBayshops).


Bosch is de shit :D

sampo11 16-01-2010 09:03

Quote:
Originally Posted by De Pul
die pitten zijn altijd stuk,omdat zo'n ding directe inspuiting heeft merk je dat bijna niet.
volgens mij werken ze op 10,5V


De oude v6 is nog met VP pomp.
Deze moet met dit weer toch bijna 10 seconden voorgloeien anders gaat ie niet handig aan!

VeeDubber 16-01-2010 10:18

Als je deze nou checkt Stijn, gaan ze dan wel gloeien?

Arnaud 16-01-2010 11:03

Quote:
Originally Posted by sampo11
De oude v6 is nog met VP pomp.
Deze moet met dit weer toch bijna 10 seconden voorgloeien anders gaat ie niet handig aan!


Zal waar zijn van die VP-pomp, maar daar wordt-ie niet minder DI van.


All times are GMT +1. The time now is 07:35.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.