![]() |
Werking van een automaat?
hallo allemaal
Ik ben nog student en moet een verslag maken over de werking van een automatische versnellingsbak. Nu snap ik er toch ff helemaal niks meer van?! Wat ik wel snap is het verhaal van de koppelomvormer en dat er 2 assen in de bak zitten met verschillende tandwielen (planetair tandwielenstelse ofzo). Maar nu snap ik niet hoe een automaat schakeld. -bij een bepaald toerental/snelheid vertel een computer dat de bak naar de volgende / vorige versnelling moet. Maar hoe gaat die dan naar de volgende versnelling? dat is mijn vraag. Want bij een hand bak heb je een roerstaaf. Maar bij een automaat niet (logisch) maar wat dan wel? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen mvg John |
Probeer je eerst te verdiepen in de werking van planetaire tandwielstelsels. Als je die volledig begrijpt, dan is het een kleine stap verder om te begrijpen hoe mbv oliedruk de 'remmen' en 'koppelingen' aangestuurd worden.
Ik denk dat je met googelen een end moet kunnen komen. Succes met je verslag! |
|
aah planetaire stelsels, uren naar gekeken, bestudeerd en het ergste van alles: Berekend :-S
het ravigneaux stelsels, simpson stelsels, dat waren nog eens tijden....NOT |
Ja Hans, dat waren nog eens tijden...
|
Pfff, die heb ik veel moeten leren op sgool, heb de boeken nog wel ergens liggen.....
|
bedankt, hier kom ik al een stuk mee verder!
mvg John |
All times are GMT +1. The time now is 19:29. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.