Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Start probleem Golf 1 diesel (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=64308)

Erik_vw 05-01-2010 22:09

Start probleem Golf 1 diesel
 
Ik heb nu sinds de kou een probleem met het starten van mijn dieseltje.
Bij het starten maakt de startmotor misschien 1 slag waarbij de motor (krukas) nog meedraait maar daarna stopt de motor.
De startmotor gaat echter door maar maakt nu een zoemend geluid alsof hij iets niet "pakt" en dus geen draaiende krukas meer waardoor de motor niet aanslaat.

Bij het aansluiten van een tweede accu met startkabels hetzelfde probleem.

Ik heb iets gelezen over een bendix wat het probleem zou zijn maar het was niet echt een duidelijk verhaal.

Iemand een idee?

golf mkII 16v 05-01-2010 22:18

Bendix,is dat gedeelte waar de + kabel opzit
Die zorgt dat het rondsel van de startmotor eruit komt
Daar kan vocht tussen zitten of erg vervuilt zijn waardoor hij niet meer werkt/schuift
De startmotor eraf halen en met remreiniger schoonmaken

Erik_vw 05-01-2010 22:27

Oke tnx en vocht wat bevroren is maakt dat ronddraaien natuurlijk erg moeilijk.

Maar euh remreiniger?

remschijf-reiniger, remstof reiniger,... ?

golf mkII 16v 05-01-2010 22:47

Vocht maakt het schuiven moeilijk
Bendix schuift naar voor in combi met een hefboom naar het rondsel
Remreiniger is ind om de schijven en remmen schoon te maken[soort asseton]

Erik_vw 06-01-2010 11:31

Oke duidelijk.

En de startmotor loshalen bij een 1.6 diesel is redelijk eenvoudig klusje?

Zollie 06-01-2010 12:57

ja das vrij eenvoudig, kabels los en een bout of 3 los aan de kant van de motor, dan trek je m er zo uit!

martiepartie 06-01-2010 13:46

dat zit niet net als bij een golf3 ook direct vast aan je motorsteun? Als je bij een golfje3 de startmotor loshaal valt je blok ook een stuk naar beneden als je die niet ondersteunt :thumbup:

Erik_vw 06-01-2010 14:18

Volgens Zollie dus vrij eenvoudig en of de startmotor aan een motorsteun vast zit heb je snel genoeg gezien.

martiepartie 06-01-2010 14:36

Ik geef maar een tip :dunno: Als het allemaal zo simpel is had je het ook zelf kunnen doen zonder te vragen toch :rolleyes:

Bij mijn golfje was het in eerste instantie niet duidelijk dat 2 van de 3 bouten helemaal door het blok heen gingen en aan de andere kant aan de motorsteun vast zaten. Achteraf gezien was het wel logisch, maar die fout is snel gemaakt.

Zollie 06-01-2010 14:49

Ah, ik ben niet bekend met golf, alleen met lengterichting blokjes :) daar zit ie alleen aan de bak vast, geen motorsteun!

dus ff goed kijken :)

Erik_vw 06-01-2010 15:26

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Ik geef maar een tip :dunno: Als het allemaal zo simpel is had je het ook zelf kunnen doen zonder te vragen toch :rolleyes:

Bij mijn golfje was het in eerste instantie niet duidelijk dat 2 van de 3 bouten helemaal door het blok heen gingen en aan de andere kant aan de motorsteun vast zaten. Achteraf gezien was het wel logisch, maar die fout is snel gemaakt.


Sorry, mijn opmerking was samenvattend bedoeld en niet belerend naar jou toe zoals hij wel overkomt nu ik hem teruglees.
Ik had het meer tegen mijzelf dat als ik hem straks los ga halen dat ik dan snel genoeg heb gezien of hij wel of niet aan een motorsteun zit.

En ik kan het dit weekend pas doen want ik ga niet in het donker lopen knoeien dus vandaar dat ik hier vast informeer of het een btje te doen is. :rolleyes:


En ik zie inmiddels dat Zollie toch ook niet zeker is van zijn zaak dus is er misschien nog iemand die er ervaring mee heeft? :)

martiepartie 06-01-2010 16:20

:thumbup: Ik ben ongesteld, en dus nogal lichtgeraakt :D

Een gewaarschuwd mens telt voor 2 :D Er zijn vast luitjes die weten of een dieselblokje in een Golf1 ook een motorsteun aan voorzijde van de motor heeft, waarmee de bak/motor en startmotor aan de motorsteun bevestigd zitten.
Ik weet iig wel zeker dat de startmotor van de golf1 aan de voorzijde van de motor/bak zit, en met 3 bouten aan de bak vastzit.

Loshalen is niet moeilijk, ik heb het vorig jaar in de vrieskou ook op straat gedaan.. (waar het wel ineens een stuk vervelender van wordt :) ).

sjampoo 06-01-2010 16:35

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Loshalen is niet moeilijk, ik heb het vorig jaar in de vrieskou ook op straat gedaan.. (waar het wel ineens een stuk vervelender van wordt :) ).



Kijk eens naar buiten? ( alweer vrieskou!)

Maar goed: Tip is wel een goeie: Ik kreeg ook bijna een compleet blok op m'n voorhoofd, want bij het startmotor loshalen (Golf 3, 2.0) in koude garage met slecht licht deed ik het ook in eerste instantie niet zien..

Goeie tip, die ik eerder had moeten lezen :) :thumbup:

Erik_vw 06-01-2010 16:37

Quote:
Originally Posted by martiepartie
:thumbup: Ik ben ongesteld, en dus nogal lichtgeraakt :D


Duidelijk meid, ik zal er deze week rekening mee houden :D

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Loshalen is niet moeilijk, ik heb het vorig jaar in de vrieskou ook op straat gedaan.. (waar het wel ineens een stuk vervelender van wordt :) ).


Oke dat was dan bij je '83 er Polo neem ik aan?
Zal wel ongeveer hetzelfde zijn als bij een golf 1 dan ga ik voorzichtig vanuit.
(Zou natuurlijk nog kunnen dat benzine/diesel verschillend is..)

martiepartie 06-01-2010 16:51

nee, was bij mijn oude golf3 1.8 (in basis zelfde soort blok als de oudere golfjes diesel)
Startmotor weigerde van 1 op t andere moment en die moest toen maar op straat vervangen worden....

@ Jaap;
ik doelde ook op het feit dat zulke dingen altijd kapot gaan als het regent/sneeuwt/vriest én op momenten dat je de auto nodig hebt :D :D

Bij mij had er ook wel een lichtje mogen gaan branden toen de laatste bout heel wat zwaarder losdraaide en steeds zwaarder ging (blok hangt dan nog maar aan 't laatste boutje :D ). Kon er nog net op tijd een krik onder duwen om het blok te ondersteunen :redface:

Erik_vw 06-01-2010 17:03

Oh aha dat was dus de keer dat het fout ging! :)

golf mkII 16v 06-01-2010 19:32

Bij een golf 1 diesel zit net als de golf 2 en 3 de voorste motorsteun aan de startmotor
Onder de versnellingsbak een garagekrik zetten
Dan kan je het blok met monteren iets lichten om de bout te centrenen
Je mag zaterdag ook even langs komen

Erik_vw 07-01-2010 08:48

Bedankt voor het aanbod maar ik heb een brug tot mijn beschikking dus dat gaat vast wel lukken. :thumbup:

Erik_vw 20-01-2010 12:23

Had niet zoveel zin om te blijven tobben met de startmotor dus ik had maar meteen een nieuwe besteld.
Andere startmotor is inmiddels gemonteerd en hij start weer als een trein.
Het is nu niet echt koud meer natuurlijk maar denk dat hij het bij wat kouder weer ook gewoon goed doet nu.

Het monteren was redelijk eenvoudig 2 bouten losdraaien en wat draden.
De startmotor zit inderdaad aan een motorsteun maar een krik was niet nodig.


All times are GMT +1. The time now is 00:51.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.