Voor iedereen die een vroeg-1987'er (of een vroeg 1978'er) heeft
Voor iedereen die een vroeg-1987'er heeft en baalt van de nieuwe regeling mbt het vrijstellen van belasting:
De belastingdienst gebruikt de datum van eerste tenaamstelling van de auto, bij gebrek aan betere documentatie. Maar bij overtuigende documentatie zijn ze wel bereid (of misschien zelfs verplicht) om die datum aan te passen... Dat betekent dus dat er voor eigenaren van vroeg-1987'ers nog hoop is, want de auto is nooit gefabriceerd op de dag van de eerste tenaamstelling, maar over het algemeen wel een paar maanden eerder. Nou weet ik dat je in Wolfsburg volgens mij voor peanuts een geboortecertificaat kunt aanvragen op basis van je chassisnummer. Als je dat geboortebewijs opstuurt naar de Belastingdienst, tesamen met dit formulier, dan wordt de datum alsnog aangepast en kun je dus alsnog belastingvrij rondkarren straks! Let wel: naar de Belastingdienst sturen, en niet naar de RDW, want dan krijg je simpelweg te horen dat zij niets verkeerd hebben gedaan... Ook misschien wel erg interessant aangezien niet iedereen dit weet, en er straks dus wellicht veel (en relatief goedkoop) materiaal uit 1987 zal worden aangeboden?! |
Dat is inderdaad handige informatie.
Vooral ook omdat de '86ers tegenwoordig van goud zijn gemaakt en de '87ers geen flikker meer waard zijn. |
Ergens moet de grens getrokken worden...in theorie is een vrijstelling van betalen van de wegenbelasting in het leven gebracht,voor auto's waar 25 jaar wegenbelasting voor is betaald.Pas vanaf datum 1e tenaamstelling is er betaald...lijkt mij waterdicht.
Ik vind het al heel wat dat import auto's van 25 jaar al die tijd onder dezelfde regeling vallen...voor die auto's is er nooit 1€ (of gulden) in Nederland wegenbelasting betaald.. |
Quote:
Ik hoop dat ze idd niet gaan kijken naar imports, dan ben ik ook het bokje, de mijne is pas sinds 94 in NL. |
Nope, dat hoop ik ook niet, en dat gebeurt ook (nog) niet. Wel voel ik aankomen dat importeren in de toekomst gaat veranderen (vwb vrijstelling van belasting), maar vooralsnog is dat niet zo.
Ik snap de redenering van Chris wel, en ik ga ook een eind met hem mee, ik geef enkel de tip omdat het nu wel zo werkt. Deze methode wordt al langer beproefd, en vooral bij voertuigen waarbij je voor een kwartaal wegenbelasting al een leuke VW kunt kopen... :D Zelf bedacht ik me dat ik zo mooi kan zorgen dat ik officieel gewoon met blauwe platen mag rijden, aangezien mijn Polo is gekentekend op 3-1-1978. |
Quote:
Wordt je eerste toelating ook veranderd op je kenteken dan? |
Quote:
Ik heb voor mijn import Golf 1 (datum eerste toelating 8 november 1982), datum aanvang laatste tenaamstelling 22 augustus 2006, wel degelijk hier in NL nog ruim een jaar wegenbelastingbelasting voor moeten betalen... En voor twee 83er PiGo's wat ik eerder heb gehad (geimporteerd door mij eind '90er jaren) ook en zelf's dus nog meer...;-) Voor belastingvrij rijden ben ik overigens nooit met m'n Golf 1 hobby begonnen, maar puur uit liefhebberij. Het is toegegeven mooi meegenomen dat iig. de Golfje's 1 belastingvrij zijn, maar als 't anders was zou ik ook zo'n auto hebben. Je hebt 't gewoon niet op import auto's, that's it :D |
allemaal leuk en aardig maar het wegenbelasting vrij maken van auto's van voor 1987 heeft allemaal zijn oorsprong bij de kilometerheffing, ik ben een fanatiek autoweek lezer en hierin stond laatst nog dat het kastje gekraakt was. Dit zal de overheid nooit toelaten. De vraag is echter of de kilometerheffing komt niet wanneer. Moet je eens nagaan wat voor gevolgen het kraken van het kastje heeft. Je hele privacy op straat. Ik denk dat eer de kilometerheffing eindelijk zijn weg gevonden heeft naar de oudere auto's dat we minstens al in 2020 zitten. Tegen die tijd rijdt niemand meer in zijn golfje 2 uit 1991 als dagelijks vervoer middel simpelweg omdat de auto dit niet meer kan volhouden. De golf heeft dan eindelijk bereikt wat hij verdient: een echte liefhebbers auto zonder de petjes mannetjes die hun golfje aftrappen en mishandelen. Die gaan dan over naar de golf 3 en golf 4 enzovoort enzovoort
|
Quote:
Ben je mooi genaaid dunkt mij... |
Quote:
Daar is de huidige vrijstelling inderdaad op gebaseerd en ik denk ook dat ze dat voor de nieuwe regeling -als die er ooit komt- ook gaan toepassen. Ik weet ook niet wie dit fabeltje (zie post1) in de wereld heeft gebracht, maar ik geloof er geen hout van !! |
Toch jammer, de mijne is in de 7e maand van 87 tenaamgesteld.
|
Quote:
De mijne ook, maar toch is ie in oktober 1986 van de band gerold. |
Hoe kan je dat opzoeken dan?
|
Aan de hand van het chassisnummer.
Op het 86c register stond een overzicht met chassisnummers en bijbehorende productiemaanden voor de polo. Voor de Golf kun je op doppel-wobber terecht denk ik? Mocht mijn Polo tegen die tijd nog rijden dan wil ik het wel proberen bij de Belastingdienst. |
Gouden tip in ieder geval :thumbup:
|
De mijne is van januari 87 dus er is nog hoop!
|
Quote:
Ben het ook ergens anders tegengekomen, ging om Renault Alpine's waar dit ook mee gedaan is. Iemand voorbeelden op fora oid? |
Quote:
Het enige wat ik vinden kan is het modeljaar. Maar productie datum kan ik niet vinden :confused: Aha, het staat op het etiket in mn spatbord! |
Quote:
dat is toch logisch? aangezien hij in augustus 2006 pas 24 jaar oud was, en dus nog geen 25 jaar en wegenbelastingvrij? :rolleyes: ;) |
Quote:
Had je deze al gezien? EDIT: ja dus :) |
All times are GMT +1. The time now is 06:43. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.