Voordelen / nadelen 4 motion?
Ik ga binnenkort een Passat TDI kopen uit de begin jaren 2000.
Ik zie geregeld het 4Motion systeem passeren en las hier al dat het een betere versie is van het oudere synchro systeem. Ik kan wel bedenken dat een 4Motion zwaarder is en vermogen vreet maar heeft het een voordeel op vlak van wegligging? Het heeft een volledig onafhankelijke ophanging dus dat lijkt me een beter weggedrag te gaan geven, niet? Voorwielaangedreven types hebben een achteras zoals mijn huidige Corrado, dus in 1 stuk? Zijn die systemen betrouwbaar? |
4Motion is gewoon een goed systeem.
Nadelen moet je echt zoeken bij gewicht. Het kost theoretisch natuurlijk energie/vermogen, maar dat is (volgensmij) te verwaarlozen. En verder ietsjes meer bandenslijtage, omdat je 4 wielen aandrijft. Maar ik weet niet of dat je keuze moet bepalen. De wegligging is wel enorm van zo'n ding. Mijn baas heeft er ook zoeen, en zoals bijv. in sneeuw echt geweldig! |
Verbruik en gewicht (lees: wegenbelasting) is het enige nadeel. Het verbruik is vooral hoog bij een V6 TDI 4motion, een 1.9TDI is nog te doen icm 4motion.
|
4motion is echt geweldig, rijd echt super. Vooral met sneeuw of nat weer...
|
Quote:
nou idd en is lang niet zo onvoorspelbaar al syncro |
Hoe 4motion het doet? Alles wat je afgelopen weekend met 100 over de snelweg zag stuiven met een gezicht van 'wat doet iedereen moeilijk, is het glad ofzo?' - dat was een quattro of een 4motion :)
|
Quote:
Uh, en in sommige gevallen een Syncro..:D |
Quote:
klopt :thumbup: |
Quote:
Je slaat de spijker op zijn kop :D |
Quote:
probeer jij maar klaverbladje of mooi s-bocht in de sneeuw met je syncro denk dat je met de 4motion/quattro meer op je gemak zit tenminste ik wel ;) |
Wat is precies het verschil tussen 4 motion en syncro? Ik hoor er veel over maar kan nergens precies vinden wat het verschil is, ik ben benieuwd....
|
volgens mij kan 4-motion vier wielen tegerlijk aandrijven en synchro maar 2 wielen maar kan dit wel op alle assen.
Van de wikie: Quote:
Bron |
Het 4-motion systeem van de Passat tot ongeveer 2005 is exact hetzelfde systeem als de Syncro systemen van de Passat van 1997 tot 2001. Alleen de naam is anders, het zijn beiden gewoon permanente 4wd systemen met Torsendif zoals Audi vanaf de A4.
Op het Golf platform zijn er wel verschillen, namelijk Haldex of visco. |
Quattro is leuk :D
|
Ik had vroeger een golfje 4 150pk tdi 4motion met een JD chipje op maat. 221pk en 509Nm. Dat was leuk. Tot ik via een engineer van haldex ingelicht werd over hun 'upgrades' ...
Toen was de wagen pas echt leuk om te rijden. gecontroleerde 4 wiel drift door de bocht. GEEN onderstuur eigenschappen meer. EN veel leuker Met de competition upgrade blijft de wagen ook tijdens het remmen op de 4 wielen aangedreven. Dus een ENORME vooruitgang kwa vertraging en vooral kwa stabiliteit tijdens het remmen. De achterkant blijft heel mooi de voorwielen volgen. Hiermee heb ik als een oostenrijkse verkrachter gereden en nooit heb ik er brokken mee gemaakt. Ik vreesde vaak voor ontvrichte homokineten of gebroken assen. Maar daar heeft de wagen tot op heden bij de nieuwe eigenaar geen last van gehad. Gewoon doen. Het extra gewicht en iets meer verbruik wegen zeker niet op tegen de wegligging, en de fun. Niet enkel tijdens de wintermaanden... |
Quote:
Yep! http://www.youtube.com/watch?v=oCHjQMjlc2E |
Nadeel van 4motion is dat het net iets te laat komt.
Als je voelt dat de auto meer achteraandrijving nodig heeft komt het systeem een seconde of 2 later pas goed opgang. Maar tijdens "normaal" gebruik zal je deze vertraging geen problemen geven. Het oude syncro systeem van de Rallye en T3 b.v (al had de T3 een sper optie) Heeft weer als nadeel dat het niet echt 4x4 wordt, maar onder 4 wielen verdeelde aandrijving waar je niet exact weet welk wiel wanneer, daar kom je rijdende wijs achter. Syncro is voor en achter differentieel zonder sper funktie. Zowel voor als achter kan er wielspin optreden. In het ergste geval heb je dus 1 wiel voor en 1 wiel achter, en dan moet je hopen dat dit geen diagonaal is ;) Want dat is even schrikken weet ik uit betrouwbare bron. (een 20VT rallye eigenaar) Permanent 4x4 is in deze gevallen een stuk prettiger. |
Quote:
DAT is dus net verholpen met de Upgrades van haldex. |
|
Quote:
ik heb een 4 motion controller die ik zelf kan regel kwa aandrijving inkomst snelheid en 3 standen heeft 2 standen kan ik zelf instellen/opslaan 1 stand is helemaal uit ook de olie temp kan ik zien jammer dat ik hem nog niet heb kunne testen |
All times are GMT +1. The time now is 13:50. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.