Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Restauratie, plaat- en laswerk (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=106)
-   -   Inbouwen vouwdak (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=63651)

MauSeR35 22-12-2009 17:12

Inbouwen vouwdak
 
Ik vroeg me af hoe je zo'n twingo vouwdakje netjes in een oudere auto krijgt. Het gaat mij dan met name over de hemelbekleding. Die is bij mij namelijk niet zoals bij bv een golf 2 zodat je er "makkelijk" een gat in kan snijden.
Wie heeft er tips/truuks/handleidingen? :confused:
Al vast bedankt

tiefflieger 22-12-2009 19:17

Ik heb het wel eens gedaan in een mk3, maar met "harde" hemel dus daar heb je niks aan ?
Ik heb toen de hemel gewoon uitgesneden met stanleymes en een nette rubber gehaald die precies over de rand heen viel...

Oudelut 22-12-2009 19:30

Ik heb mijn hemel 'aan gort' gesneden, maar wel met de bedoeling om het nog netjes af te werken. Mijn gedachte daarbij is om de originele Twingo-afdekpanelen (die ik er gelukkig bij heb) aan het dak vast te maken met klitteband (zoals origineel), en de stof van de oude hemel er omheen te plakken.
Wij hebben voorzichtig van bovenaf gezaagd in het dak, dan kun je de spanners er van bovenuit uithalen/snijden.

MauSeR35 23-12-2009 08:47

Was al bang voor die spanners eigenlijk. Heb je er misschien nog foto's van hoe dat er ongeveer uitziet als je het van bovenaf openmaakt? Dan heb ik een idee van wat ik aan ga treffen misschien.
Bedankt tot zover in ieder geval!

Oudelut 23-12-2009 09:15

Als je maar zorgt dat je niet met het snijden in je dak ook meteen in je hemel snijdt (dus ondiep snijden), dan wijzen die spanners zich vanzelf. Zitten door lange lussen aan de bovenkant van je hemel (helaas geen foto van, had niet verwacht dat iemand dáár nog eens interesse in zou hebben :D).
Als je gewoon die lussen opensnijdt heb je vervolgens een hangende hemel, waar je dan weer een gat in kunt snijden dan kleiner is dan het Twingo-dak.
Vervolgens iemand vragen die met Sinterklaas bij de V&D de cadeautjes inpakt en omplakken om de Twingo-dakranden...

Matheo 23-12-2009 09:38

Voel ik hier een 80 open-air aankomen?

MauSeR35 23-12-2009 09:51

Heel misschien, moet toch iets geinigs mee gebeuren. Ik moet hem nou toch door de APK slepen volgende maand dus kan ik er strak maar net zo goed iets leuks mee doen toch?!

Jurgen Santana 23-12-2009 15:25

Geinspireerd door dit topic ben ik ook eens rond gaan kijken. Ik kan alleen nergens echt maten vinden van die daken.

Maar van wat ik heb kunnen vinden gaat het in een Santana dak erg krap worden.

MauSeR35 23-12-2009 23:15

Zijn die zoveel smaller dan een golf 2 dan ofzo? zal bij de audi ook eerst eens gaan meten voor dat er iets aangeschaft wordt. Oudelut heeft er een in zijn station zitten zo te zien en of dat nou zoveel scheelt in de breedte?

Jurgen Santana 23-12-2009 23:18

Breedte is geen probleem. Maar de lengte wel bij mijn Santana.

Tjaap 23-12-2009 23:37

bij de jetta coupe had ik zowel voor als achter ongeveer 2 cm over... als jetta 2 en 4 deurs daken even lang zijn kun je even meten..






probleem bij de jetta was dus vooral de versteviging binnenin... buitenkant heb je ruimte zat.

Jurgen Santana 24-12-2009 10:06

Bij de Santana heb ik aan de buitenkant al amper ruimte als ik van een lengte van 136 cm uit ga. Ben bang dat ik dan een aftermarket dak moet gaan zoeken. Die vindt ik wel in kortere maten.

neoninside 05-01-2010 18:36

doet mij denken aan mijn ragtop notch prject een jaar of 4 geleden met een splinternieuw britax dak (eerste montage dak van vw op een type 3)

Rolow.. 30-03-2010 13:01

Ik zat zelf ook te denken om op deze manier een lelijk dakraam weg te werken.

Ik ben alleen bang dat het de stevigheid van de auto niet ten goede komt. Iemand hier ervaring mee of een geschikte oplossing voor?

Jurgen Santana 30-03-2010 14:04

Quote:
Originally Posted by Rolow..
Ik zat zelf ook te denken om op deze manier een lelijk dakraam weg te werken.

Ik ben alleen bang dat het de stevigheid van de auto niet ten goede komt. Iemand hier ervaring mee of een geschikte oplossing voor?


Maak je geen zorgen. Als Vw en andere merken deze daken af-fabriek leveren zal het vast geen al te nadelige gevolgen voor de stevigheid hebben.

Tjeerd 30-03-2010 15:18

Mijn vento begon anders wel aardig te kraken op dempels, ik had wel het idee dat er iets met de 'structural integrity' gebeurt was. Had het dak ook niet precies zoals bij de polo ingebouwd..

mc gulf 08-04-2010 22:56

heb je mischein ook fotos van de hemel hoe je die uiteindelijk heb afgewerkt
of heb je dat nog niet klaar ??

Greets mc gulf :thumbup:

Tjeerd 08-04-2010 22:59

Ik?

magik17 09-04-2010 09:11

graag ook wat meer foto's van de inbouw, hoe meten, waar te beginnen,...
Ga namelijk een twingo dakje in mijn g2 5-deurs zetten voor t vrouwtje :)
zij blij, ik blij ;)

tiefflieger 09-04-2010 19:00

Ik heb dezelfde ervaring als Tjeerd.
Bij mijn mk3 vr6 heb ik een jaar of 2 geleden ook zo'n Twingo dakje ingebouwd, en ineens begonnen de deuren te kraken bij open en dicht doen en bij drempels en kuilen kraakte er ook van alles.


All times are GMT +1. The time now is 13:31.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.