Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   led dashboard verlichting (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=61511)

hightower 01-11-2009 16:44

led dashboard verlichting

na het zien van de foto van rubenD ben ik zelf aan het knutselen gegaan om ook in de golf 2 van mijn vriendin andere verlichting te maken.

na lang zoeken of iemand een beschrijving had van de werkzaamheden kon ik helaas alleen maar de foto's van rubenD vinden.
terwijl ik zelf bezig ben gegaan met de verlichting heb ik wat foto's gemaakt om het voor anderen misschien wat makkelijker te maken.

gereedschappen die ik gebruikt heb
  • kleine platte schroevendraaier
  • klein plat tangetje
  • afbreekmes
  • boormachine
  • soldeerbout
  • krimpkousjes
  • fohn of aansteker
  • led + weerstand(te bestellen bij www.steve010.nl)
  • 2 korte stukjes draad
  • secondenlijm

het bedieningspaneel van de kachel bestaat uit 2 delen die je van elkaar af moet halen.
om dit te kunnen doen moet je met het mesje de lijmdruppels tussen het grijze en zwarte gedeeltje weg/door snijden.

de zwarte klodders die je ziet zijn lijmdruppels.

zodra je de lijmdelen los gesneden hebt kan je de schroevendraaier aan de zijkanten tussen het zwarte en het grijze paneel plaatsen. door de schroevendraaier te draaien klik je de panelen van elkaar af

zodra je de 2 panelen van elkaar af hebt ziet het er alsvolgt uit

nu zie je links boven in een groen rond ding. dit is het standaard lampje.
deze kan je met het tangetje al draaiend eruit krijgen.

zodra het lampje eruit is kan je aan de achterkant van het paneel met een tangetje de 2 stroompinnen uit het gat halen. deze pinnen heb je later weer nodig.

met een 5mm boor maak je het gat groter zodat het ledje erin past

nu begint het soldeerwerk.
een ledlamp heeft 2 pootjes waarvan er 1 langer is.
dit is de plus. aan dit pootje soldeer je de weerstand en een stukje snoer met 1 van de stroompin
aan het kortere pootje komt een stuk snoer met de andere stroompin.

zodra alles aan elkaar gesoldeert is steek je het door het gat.

nu kan je alles weer in elkaar zetten, het is wel aan te raden om het grijze en zwarte deel onderling te verlijmen op een aantal plaatsen. hierdoor voorkom je dat alles los trilt.

het uiteindelijke resultaat en verschil

in de planning staan ook nog alle andere schakelaars die er in zitten.

rubenD bedankt voor je foto. dankzij die foto ben ik aan het knutselen gegaan met een in mijn ogen goed resultaat.

De Pul 01-11-2009 17:11

netjes gedaan zo:thumbup:
hier heeft de volgende wat aan....

Arne 01-11-2009 17:13

En het is ook door je vriendin op waarde geschat aan de tekst op de onderlegger op foto 2 te zien :D.

Mooie beschrijving!

De Pul 01-11-2009 17:20

Quote:
Originally Posted by Arne
En het is ook door je vriendin op waarde geschat aan de tekst op de onderlegger op foto 2 te zien :D.

Mooie beschrijving!

ik zag het ook al ja...hahaha

Audilimburg 01-11-2009 21:03

Ik weet niet of het in dit geval gepast had, maar er bestaan ook gewoon LEDjes met passende fittingen. Deze kun je zonder of met minimale aanpassingen monteren.
Ik heb zo heel eenvoudig het display van mijn motor omgebouwd naar LED.
Maar dit ziet er erg netjes uit.

hightower 01-11-2009 22:55

kleine update met foto's in het donker.

originele verlichting

ledverlichting

@audilimburg: heb idd led's met passende fitting gevonden. deze passen wel achter de tellers en de klokken maar helaas niet achter de knoppen :mad:

peerke112 02-11-2009 21:15

waar heb je deze ledjes gekocht of besteld?
maar ziet er goed uit;)

hightower 02-11-2009 21:43

ik heb de ledjes gekocht bij van essen in apeldoorn, alleen daar was het vrij duur.

heb nu groene ledjes besteld op www.topled.be daar kan je ze in heel veel verschillende kleuren en maten bestellen, de weerstanden zijn er gratis.

lager 03-11-2009 08:31

de verlichting van mijn vriendin haar polo 6n is groen. lampjes zijn wit. dus zit er ergens groene folie tussen denk ik? als ik daar blauwe of rode led lampjes plaats zal het wel niet echt heel mooi worden denk ik ? iemand ervaring ermee

hightower 03-11-2009 20:11

waarschijnlijk krijg je dan met blauwe ledjes geel licht. dus dat zal niet echt mooi worden denk ik. kan je niet ergens de folie vinden. vaak zit die niet heel ver bij het lampje vandaan

Tammoh 04-11-2009 23:33

Ziet er goed uit jongens!

Maar mijn vraag, je hebt op die website topled.be verschillende licht sterktes.
Welke hebben jullie gebruikt?

hightower 04-11-2009 23:40

bij het kachelbedieningspaneel heb ik een ledje geplaats met 25.000mcd. deze heb ik gekozen omdat hij een behoorlijk stuk moet verlichten, het is de enige in dat stuk.

voor de knoppen heb ik 3mm leds met een waarde van 5.000mcd.

ik hoop de ledjes morgen binnen te krijgen en dan ga ik weer prutsen dus misschien morge nieuwe foto's

Tammoh 05-11-2009 11:01

Ok, dankje! en dit is niet te vel bij de kachel?

De knoppen zijn die van de achterruitverwarming en verlichting etc?
Kan je die een beetje geschikt open krijgen?
ik ben zeer benieuwd!

hightower 05-11-2009 11:13

nee dat valt mee omdat het meeste licht gebroken wordt door de plexiglasplaatjes waar de standen en alles opstaan.

de knoppen zelf krijg je makkelijk open. er is alleen weinig ruimte om de weerstand weg te werken. ik heb ook eerst op de sloop een reserve setje knoppen gehaald, dan is het minder erg als het mislukt :P

zodra ik de ledjes binnen heb ga ik eraan beginnen, zal weer een aantal foto's maken en deze hier posten

zuivere311 05-11-2009 11:28

Echt super, dit ga ik ook proberen.

Op dit moment lijkt het wel of de lampjes een afspraak hebben gemaakt, door om en om het te begeven.

Tammoh 05-11-2009 11:37

En welke weerstandjes heb je nodig?
Want op die be site staan een stuk of wat :thumbup:

hightower 05-11-2009 12:20

ik heb weerstandjes van 470 ohm gebruikt. via deze link kom je op een site waar je de weerstand kan berekenen. alles staat al goed ingevuld op de ledspanning na, deze moet je aanpassen naar 3,2-3,4

hightower 05-11-2009 16:44

vanmiddag heb ik alle ledjes en weerstanden ontvangen en ben meteen aan het prutsen gegaan.

wat heb je nodig:
  • kleine platte schroevendraaier
  • kniptangetje
  • plat tangetje
  • soldeerbout

de schakelaar is eenvoudig open te maken met behulp van de schroevendraaier

de schakelaar bestaat uit 2 delen die op 4 plaatsen aan elkaar geklikt zitten. als je de schroevendraaier tussen de 2 delen steekt zoals op de foto kan je ruimte tussen de 2 onderdelen maken waardoor je ze los kan halen.

in de schakelaar zitten 2 lampjes. de linker zorgt voor het oranje onderin de schakelaar op het moment dat je de verwarming/mistlampen aan gezet hebt en de rechter is de verlichting van het icoontje. ik heb alleen dit lampje vervangen.

het lampje is heel eenvoudig met een tangetje te verwijderen, je kan het lampje er namelijk gewoon uit zijn huls trekken.

op de foto zie je links het originele lampje en rechts het ledje. van het ledje heb ik de pootjes omhoog langs het ledje gebogen.
nu kan je het ledje in de huls stoppen met de plus(langste pootje) aan de rechterkant en de min(kortste pootje) aan de linker kant.

op de linker foto kan je zien waar de plus en waar de min zitten. aan de plus maak je nu de weerstand. op de rechter foto kan je zien waar ik de weerstand geplaatst heb. vervolgens verbind je de weerstand met de plus van het ledje en de min van het ledje maak je aan de min op de schakelaar.

nu ben je klaar met de schakelaar en hij kan weer in elkaar gezet worden.

vanavond foto's van het resultaat

Tammoh 05-11-2009 22:20

Ik ben wel benieuwd ;) :D

hightower 05-11-2009 23:02

knoppen van dichtbij

overzicht van de knoppen.
kachelbedieningspaneel is de oude weer, er is een draadje afgebroken dus die moet ik weer opnieuw maken.

voor de schakelaar van de verlichting ga ik eerst nog ff naar de sloop zodat ik een reserve heb mocht het mis gaan

All times are GMT +1. The time now is 14:51.