Las afwerken
Ik heb een vraagje mbt tot het afwerken van een las.
Met name afwerken van lassen autoplaat materiaal. Ik heb diverse lamellenschijven Lassen is geen probleem. Heb goede penetratie. Kan goed met het apoparaat overweg. Echter heb ik wel vaak dat het afwerken van de las nog problemen geeft. Ik slijp teveel vlees om de las weg. Resultaat is een afgewerkte las maar het plaatmateriaal is erg dun geworden. Ik kan niet precies genoeg met de lamellenschijf de las raken. Hoe doen de profi's het afwerken van een las? |
niet hard drukken op de slijper... ik heb nu lamellenschijven die niet helemaal vol zijn, dus waarbij je beter kunt zien wat je doet.. en veeeel oefenen..
Deze bedoel ik.. |
staat er nou iets in de fik rechtsboven? :confused:
(excuus voor de off-topic) |
Quote:
denk dat deze lassert een gepimpte las kap heeft ;) gr. martijn |
:lmao:
als ik die lasjes op de foto zo zie zijn ze zelfs zoor mijn lekenoog erg magertjes. je zou ze er iets dikker op kunnen leggen, zodat je meer maar preciezer kan slijpen |
dikkere lassen betekend ook meer warmte inbreng dus meer vervorming !
gr. Martijn |
Quote:
nou zie ik het ook, DOH! |
Ik heb de foto van internet gehaald!
maar ik snap niet wat het verschil is tussen die dichte lamellen en de open! |
doordat er 'opening' in de schijf zitten kun je er zeg maar doorheen kijken als hij draait !
gr. Martijn |
net zoals dat een velg heel hard draait en je daardoor dan dus de remschijf kan zien.
|
precies, werkt erg goed... Het is namelijk zo dat de las altijd "harder"is dan het materiaal wat je gelast hebt. Dus als je te hard drukt, pak je niet alleen de las maar ook de rest van het metaal... Sommige mensen zweren ook bij een 1 mm doorschlijpschijf om een las af te werken...
|
Quote:
of een dremel met een doorslijpschijfje :thumbup: |
Gewoon afbraam schijf nemen en met de dunne zijde alleen de las slijpen.
|
Quote:
je moet de las tussen de plaatdelen leggen en niet er tussen met een bult er op. een goede lasser kan plaatwerk zo lassen dat hij eigenlijk niet eens of amper hoeft af te braamen, dat heeft puur te maken met de naad die je tussen beide platen houd en de tijd dat je last. dekilo, je kunt ook zorgen door meer drukkend te lassen dat de las aan de binnenkant komt inplaats de buitenkant.dan moet je het draadje recht op de naad zetten en niet iets schuin. ik gebruik altijd een lucht tolletje met pads er in van m3 deze zijn 4cm breed en dus erg wendbaar. je kunt ook is proberen om een afbraam schijf te nemen en die gewoon recht op de naad te zetten en dan voorzichtig afbramen. |
Thanks!
Ik ga het eens probieren! |
Hey Vincent,
De lasser die mij helpt met het lassen aan de golf, heeft me die lammelenschijven afgeraden. Hij zei dat je beter met een dikke afbraamschijf de las kon wegslijpen. Maar beter nog is een powervijl. Dat is een soort bandschuurmachine, maar dan met een heel smal schuurbandje. Ik heb er nu ene gekocht, een elektrische van de Black&Decker, maar eentje op lucht is handiger. Hiermee kun je heel gericht slijpen. Suc6 |
Goede tip!
IK ga het eens met een afbraamschijf proberen! |
Doe het nog steeds altijd met de lamellen schijf, en goed opletten waar ik slijp... Maar het is inderdaad behoorlijk lastig... Voor moeilijk bereikbare plekjes gebruik ik meestal dremel met slijpsteentje...
|
zoeen
|
Quote:
Als je met Zoiets aan de gang gaat kun je volgens mij een fortuin aan schuurbandjes neertellen.. Met zo'n dun bandje een knijter harde las wegschuren lijkt me niet zo'n succes voor grote lassen... Iemand ervaring hiermee?? |
All times are GMT +1. The time now is 17:22. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.