![]() |
Wielnavenleed
Nadat ik dacht goed bezig te zijn geweest door goede Golf 2 16V homokineten met nieuwe hoezen op mijn assen te zetten, bleek na inbouw mijn linker wiel niet meer te willen draaien.
Na nadere inspectie bleek de buitenste homokineet klem te lopen in de wielnaaf. De vraag is dus: Golf 1.1, Golf GTi en Scirocco 16V, wat is er gelijk en wat is er verschillend op het gebied van: -fuseestukken -wiellagers -wielnaven -homokineten Het geheel heeft wel gewerkt, maar dit alleen met een met de slijptol bewerkte homokineet, dit zag ik pas bij nadere inspectie natuurlijk. Alvast bedankt. |
Dit probleem had ik ook bij het monteren van 100mm aandrijfassen van een Golf 1 cabrio in een Jetta 1.
Ik heb gewoon de buitenste homokineet omgewisseld met de oude van de Jetta (die op de 1500 JB met 4 bak zat). Dat is dus gewoon uit te wisselen. |
Probleem ook wel eens gehad, golf 2 homokineten passen inderdaad niet in een golf 1 fusee, je moet die van een vroege cabrio hebben
bij nader inzien zijn vroege cabrio gewoon gelijk aan golf 1 en late cabrio gelijk aan golf 2. Dus als je die per se wilt monteren heb je late cabrio-fusees nodig. Anders gewoon golf 1 homokineten pakken. |
Golf 1 homokineten erop batsen is het makkelijkste, anders moet je inderdaad je fusees omwisselen.
|
Vreemd...ik heb 2x een G60 in een Golf 1 GTI ingebouwd,incl de dikkere assen van een G60 (en andere kant van een latere cabrio) en beide keren geen problemen gehad.
|
Prijs je gelukkig Chris.
Het is een heel bekend probleem. Heb hier een aantal setjes fusee's en die zijn allemaal verschillend. Niet alleen de toelaatbare naafdiameter maar ook de maatvoering van de oortje waar de rembrackets op komen. Daar heb ik weer gezeur omgehad om de Willwood remmen te pas te maken. Het is maar net welke machine de bewerking gedaan heeft.... |
Meestal lopen de homokineten "vast" op de oogjes van de borgveer die het lager op zijn plaats houdt.
Deze zijn vaak te groot en komen net tegen de homokineet aan. Dus een stukje van het oog afslijpen en dan even weer proberen. :thumbup: Gr Jan. |
Er zit een bepaalde rand op de homokineet, als je die wegslijpt past het gewoon goed. dus het randje wat aanloopt weg slijpen.
Het is idd een bekend probleem, en word vaker zo opgelost. En heeft ook geen nadelige gevolgen. |
De wielnaven zijn anders,fusee is het zelfde
De oude golf 1 cabrio tot 87 is de wielnaaf dunner En bij de nieuwere dikker Daardoor is bij de nieuwere de aanlegrand op de homokineet groter [53mm ipv 50 bij de oude Zelfde geld voor golf 2 ![]() Vergelijk de wielnaaf maar met die van jou |
Bedankt allemaal voor de reacties.
Toch maar ff de slijptol langs de homokineet gehaald en past perfect nu. Alleen bij 85 km/h in 5e versnelling (1600 toeren) trilt er nog iets in de aandrijflijn. Is wel redelijk ver verlaagd, waar was die Cabrio korte as voor nodig, weleens iets over gelezen? Alvast bedankt weer. |
Quote:
Veer je in, komt de as iets naar binnen. Het kan zijn dat wat jij voelt, het aanlopen van de as is in de bakhomoknieet. Heb je pech, druk je het dopje (in je bakflens) stuk en loopt je bak leeg als je de homokineet losmaakt. |
je rijdt toch met 17inch? Dan zal het verlagen wel meevallen
|
Wel praktisch zonder rubber er omheen: 185/35-17.
|
All times are GMT +1. The time now is 12:29. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.