Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Waar is ABU inlaat gelijk aan? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=6023)

Tommy 17-11-2004 22:00

Waar is ABU inlaat gelijk aan?
 
Ik zat even met een vraagje...

een 1600 ABU is op basis van een 1300 motor, kwa onderblok iig.. alleen grotere inhoud(correct me if I'm wrong)... Maar de kop? Ik vroeg me af waar de inlaat gelijk aan is.

Stel voor bijvoorbeeld een Weber inlaatspruitstuk... Weet wel dat het uitlaatspruitstuk hetzelfde is als een 1300 sleeptuimelaar, want de uitlaatspruitstukken zijn uitwisselbaar was ik achter... :) Maar inlaatspruitstuk van een 1300 sleeptuimelaar is te "smal"... :confused: :confused:

Past een inlaatspruitstuk van een 1600 t/m 2000 dan? Of hoe werkt het allemaal?

naja... misschien zwam ik er allemaal wat raar in om... Maar ik wil dus gewoon weten wat voor inlaatspruitstuk past, waar ik eventueel naar zou moeten zoeken.

ps. betekent niet dat ik overstap op Weber's ofzo... Maar wil het wel afwegen, omdat ik soms zie dat het werkelijk voor een prikje verkocht wordt... En kwa afstelling enzo kan ik bij wat meer mensen aankloppen omdat er wat meer ervaring mee is denk ik...

Dennis@polo86c.nl 18-11-2004 10:07

Quote:
Originally Posted by sjampoo
de distrubitieriemvertanding komt niet overeen: latere hydro's (vanaf 1987 ergens), met 'veel koppel' (NZ 3F PY) kregen een High-torque riem. De wat minder daadkrachtige (MH, HZ) blokjes behielden gewoon de standaard riem.


Hi-Torque vertanding is per modeljaar 1991 (dus vanaf 8-1990).
De MH en HZ bestonden toen al niet meer... :wink:
Heeft volgens mij niks te maken met het motorvermogen, de Polo 2 G40 heeft ook gewoon de "oude" riem.

Dennis@polo86c.nl 18-11-2004 13:11

De overgang was trouwens iets eerder, vanaf 01-1990.
Er zijn dus Polo's 2 met een NZ (of ander blok), die tussen 01-1990 en 08-1990 (einde polo 2) gebouwd zijn, en dus een Hi-Torque riem hebben.

Tommy 18-11-2004 17:00

oke, thanks voor de info! :)

Tommy 18-11-2004 17:25

'het polo86(c) register' ? :D ;)

Tommy 18-11-2004 17:47

Quote:
Originally Posted by sjampoo
ABU inlaat is normaal van 'plastiek' of van 'alu'..

't is de bekende maar niet geliefde 'plastieke-worsten-doos'.

De inlaat past van de oudere type 'small block motoren' past niet. Van de grotere bigblocks ook niet.
Er zijn adapterplaten te koop (Ebay) om toch oudere type inlaten te kunnen plaatsen..

De KOP zelf is hydrolisch en vergelijkbaar met de oudere hydro blokjes. Maar het grotere slagvolume zorgt ervoor dat vw niet kon volstaan met alleen 'brennraum im kolben'. Er zit dus OOK 'brennraum im kopf'. Je zou een ouder kopje kunnen plaatsen, MET brennraum im kopf, maar dan zit je wel vast aan een sleeptuimelaar: de 'jaren 70/80' kopjes hadden nog wel eens brennraum im kopf (GF / HH) . Je zult dan wel een adapter-nokkenas-poelie moeten maken/kopen: de distrubitieriemvertanding komt niet overeen: latere hydro's (vanaf 1987 ergens), met 'veel koppel' (NZ 3F PY) kregen een High-torque riem. De wat minder daadkrachtige (MH, HZ) blokjes behielden gewoon de standaard riem.


Also: Onderblok is 'vrijwel gelijk' aan alle oudere smallblocks.Op de hoogte van het blok na: is ongeveer 1 cm hoger, carterontluchting zit geschroeft ipv geklemt (maar is uitwisselbaar), waterpijp zit geklemt ipv geschroeft, carter is hoger, V-snaar is 'type multi-riem'...

Kop is gelijk aan alle oudere smallblock kopjes, op de inlaat na, en de klepstelen zijn dunner (7mm ipv 8. En nee: met de geleider overzetten ben je er niet)
Kop is gelijk:


hebben die NZ, 3F en PY kopjes even grote kleppen als de ABU kop? als ik het zo lees kan ik haast nog het beste een hydau kop met "fijne tand nokker" monteren... en kan ik mijn spruitstuk behouden? (wat van een GF, sleeptuimelaar komt dus)

Ron polo1f 18-11-2004 22:19

Quote:
Originally Posted by Tommy
hebben die NZ, 3F en PY kopjes even grote kleppen als de ABU kop? als ik het zo lees kan ik haast nog het beste een hydau kop met "fijne tand nokker" monteren... en kan ik mijn spruitstuk behouden? (wat van een GF, sleeptuimelaar komt dus)


deze kopjes hebben toch geen verbrandingsruimte in de kop? wat je wel nodig hebt omdat anders de compressie verhouding te hoog word.
je kan ook je oude GF sleeptuimelaar kop gebruiken, daar zaten toch al grotere kleppen in?
een nokkenas tandwiel kun je ook zelf fabrieken (als je een draaibank hebt tenminste).
men neme het middelste gedeelte van het nokkenas tandwiel wat op het ouder type nokkenas past en het 'getande' gedeelte van een nieuwer type. zodat je hierop een high-torque riem kunt monteren.
kun je hem ook gelijk verstelbaar maken, dit is ook beter, om de nokkenas precies op tijd te zetten.

Tommy 18-11-2004 22:42

zown tandwiel al liggen...

maar oke... ABU kop dus gewoon... :)

alles gaat toch pas volgende winter worden denk ik, mits het niet veel beter uit kan om een 2.0 erin te hangen.... weeg ik ook nog af... ik ga voor eht goedkoopst en effectiefst... :)

VW/Audi-freak 08-05-2010 17:50

ik heb een 1.6 abu voor in de audi 50
nu nog helemaal standaard alleen met 40er webers
maar na de zomer gaat hij er weer uit. (audi word nieuw gespoten)
wil dan het blok ook onder handen nemen.

wat kan ik er allemaal in gooien en bewerken.
om het maximale eruit te halen.
maar toch lang heel blijft.


All times are GMT +1. The time now is 14:23.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.