Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Passat (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=20)
-   -   passat 1980 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=59808)

cloontje 20-09-2009 14:49

passat 1980
 
hey,

Gister ben ik naar een passat gaan kijken en ben vanaf volgende week de trots eigenaar van de toekomstige "pearl of the south" , een passat uit 1980.

Het is een schuur vondst aangezien hij al 15 jaar op dezelfde plek staat.

Nu de volgende vraagjes.

* wat zijn de zwakke plekken van deze wagen qwa roest?
* waarmee is het onderstel te vergelijken? (of is dit de eerste?)
* Hoe kan ik hem verlagen?
* wie heeft er nog onderdelen liggen of weet er nog wat te liggen?

De auto blijft qwa looks redelijk orgineel maar ik (we) gaan een poging doen om een ander motor blok erin te lepelen. en uiteraard verlagen.

Foto's komen bij de project topic.

Thanx

Gr

jetta mk1 '82 20-09-2009 17:03

die foto's moeten hier natuurlijk ook te zien zijn :thumbup: !!

























gr. Martijn

cloontje 20-09-2009 17:14

och ja waarom niet

thanx

gr

Oudelut 20-09-2009 19:01

Zie ook mijn reactie in je andere topic...

Marco 20-09-2009 22:19

zwakke plekken.. hmm laat me ff denken

Het makkelijkste is om mijn topic ff te bekijken en je weet ze alle 200 te vinden :)

http://www.volksforum.com/forum/sho...68&page=1&pp=20

Heel veel suc6


Ps, neem 1 ding van mij aan... ze zijn allemaal slecht, je vindt geen enkele waar toch wel hetr "een en ander" aan gelast moet worden

Oudelut 21-09-2009 08:19

:iamwithst

En natuurlijk hoop ik voor je dat jij nou net die uitzondering te pakken hebt, maar je houdt jezelf voor de gek als je niet even de voorspatborden demonteert voor een goede inspectie bij de A-stijlen...

cloontje 21-09-2009 19:04

Quote:
Originally Posted by Oudelut
:iamwithst

En natuurlijk hoop ik voor je dat jij nou net die uitzondering te pakken hebt, maar je houdt jezelf voor de gek als je niet even de voorspatborden demonteert voor een goede inspectie bij de A-stijlen...



Dat ga ik ook zeker doen!!
daarom heb ik die vraag ook gesteld om geen verassingen tegen te komen!

thanx voor het advies!

Gr

cloontje 25-09-2009 08:58

hehe , het is bijna zaterdag.

De "nieuwe" motor ligt klaar en zaterdag is het dus eerst poetsen en da beginnen met de ouwe motor eruit lepelen.
we zullen zien.

Gr

Oudelut 25-09-2009 11:17

Als de oude motor naar het stort gaat houd ik me aanbevolen voor onderdelen. Zeg heel eerlijk dat ik er geen geld voor over heb, want ruim verkrijgbaar op de sloop en tot nog toe hondsbetrouwbaar, maar kan nooit kwaad?!

Wat komt er nu in te liggen?

cloontje 25-09-2009 11:28

Quote:
Originally Posted by Oudelut
Als de oude motor naar het stort gaat houd ik me aanbevolen voor onderdelen. Zeg heel eerlijk dat ik er geen geld voor over heb, want ruim verkrijgbaar op de sloop en tot nog toe hondsbetrouwbaar, maar kan nooit kwaad?!

Wat komt er nu in te liggen?



Eerst maar eens kijken of hij uberhaupt wil draaien.

er komt een 1.9 TDI blok in met 130 pk van een golf 4.

hoeveel weegt een passat eigenlijk? (ik heb de papieren nog niet gezien)

gr

Arne 25-09-2009 11:33

Wat voor bak komt erachter? Van een Audi 80 typ89 TDI? De standaard bak ga je slopen namelijk met het koppel van een TDI.

cloontje 25-09-2009 11:45

Quote:
Originally Posted by Arne
Wat voor bak komt erachter? Van een Audi 80 typ89 TDI? De standaard bak ga je slopen namelijk met het koppel van een TDI.



:goodpost:

klopt als een bus. en zowiezo is de orginele een 4-bak.


Gr

Oudelut 25-09-2009 12:36

Ding van jou zal een 920 kg wegen, vermoed ik?

Arne 25-09-2009 12:38

Quote:
Originally Posted by cloontje
:goodpost:

klopt als een bus. en zowiezo is de orginele een 4-bak.


Gr


Ben benieuwd naar foto's van de ombouw, ik heb ook nog steeds een TDI ombouw in mn hoofd voor mijn Passat.

Oudelut 25-09-2009 12:42

Z'ker een fotoreportage maken! Ben ook erg benieuwd?!
Je weet dat je voor een 5-bak extra ruimte moet maken door een stuk uit je tunnel te zagen?

cloontje 25-09-2009 12:47

Quote:
Originally Posted by Oudelut
Z'ker een fotoreportage maken! Ben ook erg benieuwd?!
Je weet dat je voor een 5-bak extra ruimte moet maken door een stuk uit je tunnel te zagen?



dat wist ik nog niet. maar daar waren we natuurlijk wel achter gekomen.

is dat omdat de 5 bak groter is?

veel werk (in de zin van , om de binnenkant wel orgineel te houden?

Gr

Oudelut 25-09-2009 13:16

5-bak is idd groter. Kijk eens goed rond op de Duitse sites die ik gelinkt heb in een vorige post...
Je moet je vloerbedekking aan de voorkant weghalen (sowieso wel slim om de bodem even goed te inspecteren). Vervolgens moet je aan de voorkant van de tunnel een plaat weghalen ter grootte van (schatting) 20 x 30 cm, die je naderhand wat verhoogd weer teruglast. Zo bereik je net voldoende ruimte voor je nieuwe bak, en volgens mij kan je oude vloerbedekking vervolgens weer keurig terug eroverheen.

Alternatief is er alleen maar om de versnellingsbak hellend aan te brengen, maar daarmee laat je ook je blok onnatuurlijk hellen en bereik je krachten die er van oorsprong niet zijn. Lijkt me niet lekker voor je ophangpunten e.d.

Bedenk je ook dat je je nieuwe 5-bak inclusief schakelmechanisme én schakeltoren (deel van de pook in het interieur) over moet zetten, want die zijn van een 4-bak niet aan te passen/te gebruiken...

Succes! En maak foto's!!! ;)

Oudelut 25-09-2009 13:50

"Der Rückwärtsgang beim Typ81/32b ist wie schon vermutet bei allen 5-Gang-Getrieben hinten rechts.

Wenn Du ein solches 5-Gang-Getriebe in einem PKW einbauen willst, in dem vorher ein 4-Gang gesessen hat, mußt Du auch die Schaltung vom 5-Gang nehmen. Das liegt an der Sperre, die das versehentliche Einlegen des Rückwärtsgang verhindert.

Der Umbau der Schaltung ist aber vergleichsweise einfach. Die richtige Position des 5-Gangs dagegen umso schwerer, da der Getriebetunnel zu klein für das 5-Gang ist.
Da gibt es mehrere Möglichkeiten. Ich zähl mal nur die zwei gängigsten auf
1.) Den Motor leicht nach hinten-unten kippen, damit das Getriebe paßt. Nachteil: Der Motor ist halt immer gekippt und die Auspuffanlage sitzt stark auf Spannung.
2.) Du trennst den Getriebetunnel oben auf. Baust das Getriebe ein und positionierst es richtig. Und dann schweißt du den Getriebetunnel mit Hilfe anderer Blech so wieder zu, das das Getriebe überall genügend Freiraum hat."

Arne 25-09-2009 13:54

Geldt dit alleen voor 32 of ook voor 32b?

Oudelut 25-09-2009 14:16

Quote:
Originally Posted by Arne
Geldt dit alleen voor 32 of ook voor 32b?


Weet niet 100% zeker, maar volgens mij is de tunnel van een 32B standaard groot genoeg voor de 5-bak...


All times are GMT +1. The time now is 19:33.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.