Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   franse BP euro95 wat is dat nou weer? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=59078)

tim_j 30-08-2009 21:41

franse BP euro95 wat is dat nou weer?
 
2 weken terug ben ik in frankrijk geweest voor een heerlijke vakantie.
700 km gereden, en ergens bij Le havre maar eens opgehouden

toen was de benzine wel op, ben toen gaan tanken bij een lokale particuliere pomp. netjes ron91 merkte er vrijwel niks van, motortje loopt lekker zoals het moet.

daarna een volle tank bij de BP gehaald voor de rit naar huis, ik moet euro95 hebben dus ik kom uit op "E10SP95" van de BP. :confused:

dat maar gewoon getankt want andere 'soorten' euro95 zijn er niet.

het zal wel.. :)

ergens na een kilometer of 300 merkte ik dat de motor rauwer begon te lopen.
vooral stationair voor een stoplicht merkte je dat goed.
Ik had zoiets van wat is dit nou weer.
zal de carburateur wel zijn die bijgedraaid moet worden.

gewoon doorgereden en 250 km later weer een stopje gehouden.
tijdens het uitrollen op de afrit voelde ik al een stottertje en zodra ik de koppeling indrukte viel de motor uit :confused:

:mad: dat verpeste de sfeer een beetje.

gewoon uit laten rollen, ffe pauze en weer verder.
auto opnieuw gestart, slaat gewoon aan valt niet uit.
maar wat liep die rauw, de hele auto bibberde ervan.

gewoon de laatste kms doorgereden want op de snelweg merk je er niks van, eenmaal thuis gekomen motor nog steeds rauw lopen en whatnot.
met de carb aan de gang geweest maar ik kreeg het niet opgelost.

totdat ik me bedacht wat ik heb getankt.

E10SP95.

Sans plomb 95.. wat is dan de E10?
blijkt ethanol 10% te zijn. blijkt een toevoeging te zijn om de prijs wat lager te houden.. :screwy:

water bij de wijn zeg ik maar.

daarna weer afgetankt met nederlandse euro 95 en na 10 km liep de motor weer goed en zacht. :confused:

waarom zit dit erin bij de franse euro95?

T!m 30-08-2009 21:44

Is voor een maand of 2 geleden in NL voor gewaarschuwt dat als je een auto hebt van voor 2000 die brandstof niet te tanken. Omdat het pakkingen opvreet en je auto er raar op loopt.

De Pul 30-08-2009 21:44

omdat de injectie-auto's van tegenwoordig er wel goed op lopen en,je zegt het zelf al,meer geld er aan over te houden.........

tim_j 30-08-2009 21:48

rare bedoeling hoor,

ken er eigenlijk wel vanuit gaan dat de voetpakking kapot zal zijn en de slangetjes rondom? :mad:

De Pul 30-08-2009 21:49

zal wel meevallen....zou eerst maar eens kijken of ie op gewone benzine weer goed loopt.

Hight 30-08-2009 21:51

Quote:
Originally Posted by T!m
Is voor een maand of 2 geleden in NL voor gewaarschuwt dat als je een auto hebt van voor 2000 die brandstof niet te tanken. Omdat het pakkingen opvreet en je auto er raar op loopt.


dat ging toch over de e98 octaan 100 ??

tim_j 30-08-2009 21:51

Het loopt wel beter met de gewone benzine. maar niet zo soepeltjes meer als ervoor

De Pul 30-08-2009 21:52

is ie al wel helemaal leeg geweest dan?

tim_j 30-08-2009 21:55

hij was bij thuiskomst bijna leeg.
heb toen voor de deur wat proberen bij te stellen aan de carb,
daarna 20 liter getankt en 40 km gereden.
toen ging het al beter, weer een beetje bijgesteld, toen liep bijna goed.

nu is de 20 liter weer bijna op maar, krijg m niet helemaal lekker.

Gino89 30-08-2009 22:04

Even over die ethanol. Daar heb ik een stuk over gelezen. Als je dat spul bij de benzine mengt. Dan word de auto zuiniger. Mijn vader doet dit nu al sinds een half jaar met de Astra uit 1996. Het verbruik op 100km is met 1 liter gezakt hier door. Zit ongeveer nu op 6.5 op de 100. Ik zelf heb het nog niet probeert. Weet niet of de 2EE carburateur dit leuk vind :rolleyes: Maar het stationair toerental is van mn vaders auto ook zon 100 toeren minder nu hij dat spul er bij heeft gedaan. En de motor loopt ook iets onrustiger. Maar verder niks aan te merken onder het rijden.

De Pul 30-08-2009 22:08

zou hem eerst maar eens tot z'n nokkie vol gooien,kijken of het beter word....

tim_j 30-08-2009 22:19

@ gino89: dan vraag ik me toch echt af of het wel wijs is,

Ik weet niet wat Ethanol met materialen doet. maar als het pakkingen aanvreet is het gewoon niet goed.

(toevallig) mijn ouders hebben ook een astra f uit 95, maar die geeft geen kick.
op ron91 is die wel wat luier.

@depul,

ga ik morgen maar is doen.. we zien het over over een paar weken wel :)

joostvw 30-08-2009 22:49

in denemarken hadden ze bij de tank waar ik toen stond alleen maar bio95. ik alle andere pompen daar eerst gekeken en toen ik erachter kwam dat er niks anders was heb ik het er toch mar in gegooit. maar is dit te vergelijken met die E10sp95??

martiepartie 31-08-2009 08:24

bio ethanol vreet oudere soorten rubber/pakkingen en zelfs aluminium op. Als je er veel mee rijdt zul je de benzineleidingen/slangen moeten vervangen door ethanol bestendige slangen, anders ligt alles op een gegeven moment op straat.

Ik zou me ook voor kunnen stellen dat een carb na een tijdje aangevreten wordt door de ethanol, (sproeiers/naalden/kanalen etc.) en dat daardoor de motor niet lekker meer loopt.

Marcski 31-08-2009 08:38

in nederlandse euro95 zit ook een paar procent ethanol, hoor..

denk niet dat je je veel zorgen hoeft te maken. No offence, maar denk eerder dat hij nu slecht loopt omdat je met de carb van zijn afstelling hebt gehaald.

ScareMercy 31-08-2009 10:47

Quote:
Originally Posted by Gino89
Even over die ethanol. Daar heb ik een stuk over gelezen. Als je dat spul bij de benzine mengt. Dan word de auto zuiniger. Mijn vader doet dit nu al sinds een half jaar met de Astra uit 1996. Het verbruik op 100km is met 1 liter gezakt hier door. Zit ongeveer nu op 6.5 op de 100. Ik zelf heb het nog niet probeert. Weet niet of de 2EE carburateur dit leuk vind :rolleyes: Maar het stationair toerental is van mn vaders auto ook zon 100 toeren minder nu hij dat spul er bij heeft gedaan. En de motor loopt ook iets onrustiger. Maar verder niks aan te merken onder het rijden.



Dit zuiniger worden gaat helaas gepaard met minder vermogen.

breadfan83 31-08-2009 10:59

...waardoor met dezelfde snelheid het verbruik weer omhoog gaat. Kortom, je wordt van alle kanten genaaid, maar als je op de pomp de cijfertjes afleest denk je dat je geld bespaart. :D

Gino89 31-08-2009 16:52

Ja, dat zou best kunnen dat hij minder vermogen heeft. Maar mijn vader rijd altijd snelweg naar het werk. Zon 30 km. En heeft niet de cijfers van de pomp zitten aflezen. Maar de vergelijking van KM en verbruik.

Vraag me dan wel af. Als ik dit allemaal lees. Of het wel zon goed idee is. Als het slangen en aluminium aanvreet. moet ik hem toch eens even over informeren :rolleyes:

breadfan83 31-08-2009 16:58

Quote:
Originally Posted by Gino89
Vraag me dan wel af. Als ik dit allemaal lees. Of het wel zon goed idee is. Als het slangen en aluminium aanvreet. moet ik hem toch eens even over informeren :rolleyes:


Zeker!

De aftermarket-markt weet niet wat hem overkomt, en UP gaat de autoindustrie! :D

Elke week een nieuwe pakkingenset bestellen tikt lekker aan. Misschien dat GM dan nog zelfs te redden is... al is het daar sowieso al aan de orde van de dag dat het spul kapot gaat. :tongue:

Gino89 31-08-2009 17:54

idd. Die koppakking van een astra kun je al bijna aan het gewone onderhoud tellen. Mn vader heeft al 2 motors in de astra gehad. bij alle 2 de koppakking kapot. na zon 40.000 KM (dit was nog toen hij zonder ethanol reed :thumbup: )


All times are GMT +1. The time now is 09:04.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.