Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Meer power uit een AAZ-motor (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=55872)

Dexter 03-06-2009 18:44

Meer power uit een AAZ-motor
 
Hallo lui,

Ik heb een simpele vraag.

Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn AAZ-motor wat meer vermogen levert.

Het is een 1,9 liter turbo-diesel maar volkswagen heeft ook 1,9 liter diesels met 90 PK en 110 PK.

Ik heb nu slechts 75 PK ik ben wel benieuwd wat ik kan doen om er iets meer power uit te krijgen.

Ik denk echter dat er op de 90 en 110 PK versies een intercooler zit en waarschijnlijk ook een andere turbo en/of dieselpomp.

Wat zou het tevens verschillen als ik de kat eronderuit haal, kan dat nog wel voor de apk dan [qua uitstoot].

Alvast dank.

Was getekend,

Dexter

patjetta 03-06-2009 19:02

een tdi heeft een direct ingespoten systeem en jou motor heeft nog voorkamers.

Maar je kan je brandstof pomp een stuk openschroeven dat geeft al een stuk meer vermogen doordat hij meer diesel inspuit.
Je kan er een open uitlaat onder zetten waardoor je turbo sneller druk opbouwt en je dus sneller kracht hebt.
en je kan een open lucht filter op je turbo zetten waardoor hij sneller en meer lucht kan aanzuigen.
dit geeft je al een heel stuk meer vermogen.
je kan er ook nog een intercooler op zetten daardoor trekt hij goed door bij hogere snelheden.

Dexter 06-06-2009 09:27

Zal eens kijken of ik wat moois kan creëren. Misschien dat ik nog een intercooler kan vinden op de sloop of zo. Ben daar straks toch dus kan ik mooi even rondneuzen.

Een volledig open uitlaat lijkt me wat rumoerig, maar de kat eronderuit zou dus al het een en ander schelen.

patjetta 06-06-2009 12:32

als je er een open uitlaat onder zet met 1 demper maakt de auto niet veel herrie meer
allen met hard optrekken. Ik zelf had een aaz motor in mijn jetta met een open uitlaat zonder dempers je hoorde wel herrie als ik hard optrok en je hoort je turbo goed fluiten maar echt vervelend viel wel mee komt door de turbo deze dempt het geluid ook al erg omdat je geen schokgolven meer ik je uitlaat hebt.

Thomas 06-06-2009 12:35

Heb juist dezelfde motor en met hulp van DA-BRT even een aantal aanpassingen gedaan.

Eerst en vooral de egr zooie er volledig van af gehaald, de dieselpomp wat opgeschroeft en dan ook de turbodruk verhoogt.

Loopt nu aanzienlijk beter en tegen alle verwachtingen in, wanneer ik op een rustig tempo rondrij ook nog wat zuiniger.

Kheb het zopas gedaan, dus alles zit nog vers in het geheugen, moest je iets willen weten let me know...

MrKikker 06-06-2009 13:10

maak er een how-to van zou ik zeggen, wel zo handig voor in de toekomst :)

Dexter 07-06-2009 12:19

Alle informatie is natuurlijk welkom. Als je me meer uitleg kan geven dan graag natuurlijk.

Ik heb zelf even zitten kijken, ik denk dat een intercooler wel te plaatsen is. Tevens kan de brandstofpomp natuurlijk iets opgeschroefd.

Voor de uitlaat moet ik even kijken, op kenteken staat 'kat' dus bij de APK moet die er onder zitten, even een oplossing bedenken dat dat makkelijk te wisselen is.

Maar zoals MrKikker al aangeeft, als je er een how-to van kan schrijven is dat helemaal ideaal.

patjetta 07-06-2009 15:51

onder een diesel hoeft geen kat ook al staat dit op je kentekenpapieren.
Allen als je een roetfilter onder je auto hebt en dit op je kenteken staat mag je die niet verwijderen dus je kat mag je gewoon er onderuit halen

MrKikker 07-06-2009 16:19

zou voor de apk keuring gewoon het zekere voor het onzekere nemen en hem eronder zetten/laten zitten.

Thomas 07-06-2009 16:44

Ik weet niet hoe dat zit in nederland maar als er een uitlaatgas test wordt gedaan, gelijk hier in belgië, dan ga je toch veel te hoge waardes halen dan toegelaten zonder je kat eronder...

patjetta 07-06-2009 17:55

ik werk zelf in de garage en keur ook auto`s en ik weet dat er voor de apk allen op een benzine na 1993 of als het op het kenteken staat voor een benzine een kat moet. Voor diesel allen als er standaart een roetfilter op zit moet deze er op zitten. Wat er gemeten word met de apk is het roetgehalte die er vrij komt de gewoone oxikat doet hier niets mee. Dus voor het roetmeten voor de apk maakt het niets uit of er een kat onder zit of niet de roet uitstoot blijft het zelfde.

Dexter 07-06-2009 18:06

Ooh ik dacht dat die eronder moest als het op kenteken stond.

Als dat niet het geval is dan is dat helemaal ideaal natuurlijk.

patjetta 07-06-2009 18:16

nee dit hoeft allen als je een benzine auto hebt en het staat op je kenteken

Thomas 07-06-2009 18:32

Quote:
Originally Posted by patjetta
ik werk zelf in de garage en keur ook auto`s en ik weet dat er voor de apk allen op een benzine na 1993 of als het op het kenteken staat voor een benzine een kat moet. Voor diesel allen als er standaart een roetfilter op zit moet deze er op zitten. Wat er gemeten word met de apk is het roetgehalte die er vrij komt de gewoone oxikat doet hier niets mee. Dus voor het roetmeten voor de apk maakt het niets uit of er een kat onder zit of niet de roet uitstoot blijft het zelfde.


Het is mij niet helemaal duidelijk van die roettest?!
Ik ken meerdere mensen met oude wagens waarvan de kat versleten was, of doorgebrand. Deze kregen op de keuring een afkeur of waarschuwen, dus op de één of andere manier zien ze het toch met hun meting...Wel in België hè, mss is dat in nederland anders...kan goed zijn want bij ons moeten ze atijd moeilijk doen :D

Thomas 07-06-2009 18:37

Quote:
Originally Posted by MrKikker
maak er een how-to van zou ik zeggen, wel zo handig voor in de toekomst :)


Daar zal ik binnenkort eens werk van maken!

patjetta 07-06-2009 20:51

Het is mij niet helemaal duidelijk van die roettest?!
Ik ken meerdere mensen met oude wagens waarvan de kat versleten was, of doorgebrand. Deze kregen op de keuring een afkeur of waarschuwen, dus op de één of andere manier zien ze het toch met hun meting...Wel in België hè, mss is dat in nederland anders...kan goed zijn want bij ons moeten ze atijd moeilijk doen


ik weet niet hoe dat in belgië werkt. Maar ik hoor altijd dat ze daar erg streng zijn dus ik denk dat ze daar ook meer meten dan allen het roet gehalte

VWJYI 07-06-2009 22:35

Je kunt er natuurlijk ook een lege kat onder hangen dan ziet het er voor het oog uit alsof je een kat hebt.

MrKikker 07-06-2009 23:23

Quote:
Originally Posted by VWJYI
Je kunt er natuurlijk ook een lege kat onder hangen dan ziet het er voor het oog uit alsof je een kat hebt.

heeft lekker veel nut bij een roet/co2 meting :)

Dexter 08-06-2009 07:16

Quote:
Originally Posted by VWJYI
Je kunt er natuurlijk ook een lege kat onder hangen dan ziet het er voor het oog uit alsof je een kat hebt.

Ja daar had ik al aan gedacht, ik weet niet of je een 'lege kat' kan krijgen los maar het is natuurlijk niet echt een grappige klus om hem zelf leeg te gaan halen. Dus als het niet hoeft kan er gewoon een recht pijpie onder wat een stuk makkelijker is.

Quote:
Originally Posted by MrKikker
heeft lekker veel nut bij een roet/co2 meting :)

Zoals patjetta al aangaf, bij de APK wordt de roetuitstoot gemeten van een diesel. De uitstoot van CO2 wordt niet naar gekeken. Een kat houd echter geen roet tegen, dan moet je een roetfilter hebben. Bij de APK zou het dus bij de roetmeting geen verschil mogen maken.


All times are GMT +1. The time now is 19:32.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.