Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Probleem met uitlijnen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=55128)

Maarten_16v 14-05-2009 20:59

Probleem met uitlijnen
 
Hey,

Heb gisteren mijn golfje laten uitlijnen omdat ik morgenvroeg naar de ongevalkeuring moet.. Gisteren zei de man dat hij die niet kon uitlijnen de linkse kant (camber) en dat ik de gaten van de veerpoot iets moest uitboren..
Ik dacht, ja goed laat ik het maar proberen,

Heb ik het gedaan, ga ik vandaag terug, was het de linkse kant goed, maar kreeg hij de rechtse kant niet binnen de tolerantie :confused:

Daarna gaf hij me het papier, ik kom thuis, en ik zie als type staan (Vw golf 81-91 GTI GLI convertable)
Golf 1 cabriotje dus,

Is het dan normaal dat hij het niet uitgelijnt krijgt of moet ik het elders gaan zoeken? :confused:

Alvast bedankt,
Mvg :thumbup:

joostvw 14-05-2009 23:29

neem aan dat de golf 1 en golf II allebij 0 graden camber moeten hebben.
en bedoelen ze hier niet: GTI en GLI en convertible?
maar is je golf ver verlaagd of standaard?

Maarten_16v 15-05-2009 11:10

Hey,

Ben deze morgen terug geweest voor uit te lijnen en het was weldegelijk een verkeerd type dat ze ingegeven hadden :thumbup:

Maar daarna ga ik naar de keuring,
afgekeurd omwille van het toespoor van de achteras buiten tolerantie
Klopt het dat hier maar 10' tolerantie opzit?

Zoja, wat kan ik hieraan doen? :confused:
Op de keuring zeiden ze dat ik een nieuwe achteras moest monteren? :screwy:

Heb ff een scan gemaakt van het verslag:



Alvast bedankt,

Mvg

-spyrock- 15-05-2009 12:00

Voor zover ik weet mag het verschil links/rechts in sporing max.25' mag zijn, en dus geen 10' zoals je aangeeft.
Maar aangezien je langs beiden kanten al buiten toleranties ligt is het zoizo niet goed!

Hoe je zoiets bij de achteras oplost weet ik niet meteen, misschien achterasrubbers vervangen en nieuwe wiellagers ofzo? Ik zie niet meteen hoe toespoor op een achteras tot stand komt..

-spyrock- 15-05-2009 12:06

Trouwens..je naloop vooraan rechts staat ook niet goed. Je kan dit oplossen door de 4 bouten van het subframe wat los te draaien en met een stang het subframe in de juiste richting te trekken.

Meeste garages stellen de naloop niet af en zeggen dat het nie kan geregeld worden of dat het niet belangerijk is, maar eigenlijk hebben ze gewoon geen zin!

Marcski 15-05-2009 12:07

Linksachter heeft -15', dus (te veel) uitspoor.. waarschijnlijk een keertje een stoepje mee geraakt oid

Maarten_16v 15-05-2009 13:43

Quote:
Originally Posted by -spyrock-
Voor zover ik weet mag het verschil links/rechts in sporing max.25' mag zijn, en dus geen 10' zoals je aangeeft.
Maar aangezien je langs beiden kanten al buiten toleranties ligt is het zoizo niet goed!

Hoe je zoiets bij de achteras oplost weet ik niet meteen, misschien achterasrubbers vervangen en nieuwe wiellagers ofzo? Ik zie niet meteen hoe toespoor op een achteras tot stand komt..


hey,
Die 10' op het papier, is erop gezet door de keuring (wel in belgie)
Weet niet of de toleranties anders zouden zijn dan in nl?

Ik weet dat het langs beide kanten idd niet goed is..

Achterasrubbers heb ik al vervangen voor de keuring..
Wat wij in gedachten hebben is mss dat de astappen krom zijn?
Ofwel de achteras krom, maar dat doe je niet zomaar denk ik?

Iemand tips om dit op te lossen?

Alvast bedankt
Mvg

-spyrock- 15-05-2009 14:21

Inderdaad, ik dacht ook aan de astappen..het klinkt voor mij logisch dat ze er bij het ontwerp voor gezorgd hebben dat de astap als eerste buigt en niet de hele as.

Haal je wiel en remschijf er even af om te kijken, is niet echt veel werk.

Over die toleranties, ze zouden toch moeten afgaan op de toleranties opgesteld door de fabrikant, dus 25' ?
Ik ben ook belg en ik weet dat de keuring niet gemakkelijk is hier, dus misschien stellen zijn hun eigen toleranties op en houden ze geen rekening met die van de fabrikant..zou niet mogen allesinds.

Een nieuwe astap bij de dealer kost trouwens een kleine 150€.

Maarten_16v 15-05-2009 17:43

Quote:
Originally Posted by -spyrock-
Inderdaad, ik dacht ook aan de astappen..het klinkt voor mij logisch dat ze er bij het ontwerp voor gezorgd hebben dat de astap als eerste buigt en niet de hele as.

Haal je wiel en remschijf er even af om te kijken, is niet echt veel werk.

Over die toleranties, ze zouden toch moeten afgaan op de toleranties opgesteld door de fabrikant, dus 25' ?
Ik ben ook belg en ik weet dat de keuring niet gemakkelijk is hier, dus misschien stellen zijn hun eigen toleranties op en houden ze geen rekening met die van de fabrikant..zou niet mogen allesinds.

Een nieuwe astap bij de dealer kost trouwens een kleine 150€.


Hey,

Heb net de astap vervangen door een die ik nog liggen had en er is geen verbetering..
Ben daarna terug de uitlijning laten nakijken en was nagenoeg dezelfde gebleven, ze zeiden me om rondellen van 2mm ertussen te steken? :rolleyes:
Wat denk je hiervan? alleen voor de keuring van, daarna doe ik ze er direct terug vantussen..

Van waar haalt u die 25' eigenlijk? Ik bedoel, heb je hier een bewijs van dat ik zou kunnen voorleggen?

Alvast bedankt voor uw tijd..

Mvg

-spyrock- 15-05-2009 21:20

Als je door de keuring kan komen door trucjes toe te passen dan zou ik dat zeker doen, zolang ze het op de keuring niet merken en je je uitlijning hiermee goed krijgt. Haal ze dan erna wel eraf die rondellen en probeer het probleem van die sporing te vinden, zodat je niets (wiellagers ofzo, kzeg maar iets) beschadigd door die rondellen.

Van waar ik die '25 haal: http://members.lycos.nl/audiboeken/...elophanging.pdf

-> check 'wielstanden achteras' op laatste pagina.

Ik ben zeker dat de gegevens in dit document betrouwbaar is, volgens mij komen ze zelf rechtsreeks van bij VW!
Andere documenten op die site omvatten bijvoorbeeld de revisie van vw versnellingsbakken met alle details tot in de puntjes (toleranties, afstellingen, speciale tools,...) , en zoiets kan alleen maar uit de werkplaats van vw komen.

Maarten_16v 15-05-2009 21:25

Quote:
Originally Posted by -spyrock-
Als je door de keuring kan komen door trucjes toe te passen dan zou ik dat zeker doen, zolang ze het op de keuring niet merken en je je uitlijning hiermee goed krijgt. Haal ze dan erna wel eraf die rondellen en probeer het probleem van die sporing te vinden, zodat je niets (wiellagers ofzo, kzeg maar iets) beschadigd door die rondellen.

Van waar ik die '25 haal: http://members.lycos.nl/audiboeken/...elophanging.pdf

-> check 'wielstanden achteras' op laatste pagina.

Ik ben zeker dat de gegevens in dit document betrouwbaar is, volgens mij komen ze zelf rechtsreeks van bij VW!
Andere documenten op die site omvatten bijvoorbeeld de revisie van vw versnellingsbakken met alle details tot in de puntjes (toleranties, afstellingen, speciale tools,...) , en zoiets kan alleen maar uit de werkplaats van vw komen.


Hey,
Ik heb daarjuist eens naar antera gemaild, de specialst van het uitlijnen :D
Hij zegt dat het doodnormaal is dat de achteras zo staat, hij zei dat hij al veel ergere dingen gezien had.. Niets om me zorgen over te maken dus..

Ik denk dat ik maandag maar eens ga bellen naar de keuring dan om eens te vragen hoe dat zit.. Ik vind 10' toch echt veel te weinig voor iets wat niet verstelbaar is :confused:
Moesten ze toch zeggen dat er maar 10' dan ga ik het zeker en vast proberen met rondellen, en dan daarna er onmiddelijk terug uithalen

Alvast bedankt,
Mvg


All times are GMT +1. The time now is 21:55.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.