flinke zuiger....
hola,
Gister bij een klant geweest met best een leuke werkplaats;) instapmodelletje, veel gebruikt in torpedojagers de zuiger collectie.... even ter vergelijk, de grootste kan zo'n 2000 pk genereren. een golf 1600 zuiger (die lag er ook bij, maar kon niet genoeg inzoomen...) levert zo'n 20 pk Kleppenstoter van zo'n 180 cm... |
Geinig spul.
Past niet in de golf zeker? |
Leuk spul hè. Dit staat in mijn machinekamer.
Wat dit is? Een Deutz RBV-6M 545, 800 pk @ 380 tpm, BJ 1960 Geen museumstuk, gewoon dagelijks in bedrijf. :thumbup: En hier staat ie in te stampen, mijn bootje. :D Gr. Ed |
das nog eens een blokkie:) gaaf zeg
|
Leuk prulspul zeg! :cool: 't is dat ik niet rook, anders zijn dat wel potentiële asbakken :tongue:
Wat leverd die Deutz motor trouwens aan koppel? Dit moet wel aanzienlijk veel zijn. Een Scania v8 620pk heeft een koppel van rond de 3000Nm, dit moet bij een boot nog veel meer zijn lijkt me :) |
Toch wel leuk om te zien dat het principe altijd hetzelfde blijft. Alleen groter. Maar hoezo heeft die grote zuiger eigenlijk zo veel zuigerveren? Een stuk of 5?
|
Quote:
Ik rook wel, en ik heb dan ook zo'n asbak ;) edit: deze komt, volgens mij, uit een Caterpiller 16cil. |
Quote:
Leuke vraag, maar ik kan er geen antwoord opgeven. :redface: Is namelijk niet te vinden in de documentatie. In de vaart praat men eigenlijk nooit over koppel, alleen over pk's. Maar geloof mij maar, het zal beduidend meer zijn dan een V8 Scania. ;) Alleen het vliegwiel weegt al tegen de 2 ton, dat zet wel door. Overigens, zulke Scania's worden ook wel in kleinere schepen gebruikt als voortstuwing, en ook wel op grotere schepen als boeg-schroef. Zelf heb ik een KMD 250.2 als kopschroef, dit is een motor gebaseerd op de DAF 1160, en levert 250 pk @ 1800 tpm. Maar dit terzijde. Gr. Ed |
Quote:
Okay, jammer :). Een 2 ton zwaar vliegwiel zet wel door ja! :screwy: Scania V8 motoren worden ook vaak als startmotor gebruikt bij grote scheepsmotoren :rolleyes: |
Ik heb niet eens een startmotor... :D Ik start op lucht. En ik heb ook geen koppeling o.i.d. Deze machine kan 2 kanten op draaien, direct omkeerbaar heet dat.
Maar idd, er worden ook wel diesels gebruikt om grote motoren te starten. Maar in de binnenvaart kom je dat niet tegen. |
Vermogen = koppel * hoeksnelheid
hoeksnelheid = 2*pi*(toerental/60) Koppel bestaat dan ook wel, waar vermogen enkel een verhoudingsgetal is tussen het koppel en toerental. Dit kun je natuurlijk ook terugrekenen, dan weet je gelijk je koppel ;) |
Leuk spul :)
De vader van een vriend van me zit ook in de binnenvaart, die heb een V8 Caterpillar erin liggen, mooi spul. |
Quote:
Uiteraard bestaat koppel bij mijn Deutz. Marreeuh....ik heb her-examen moeten doen voor wiskunde, en bij die her slaagde ik ook maar met de hakken over de sloot... :D M.a.w. ik ben niet zo'n rekenwonder. Heb net een poging gedaan en kwam aan 20,2nogwat. 2*3,14*(380/60)= 39,564 800=koppel*39,563 800/39,564= 20,220402 :wow: :confused: |
800 pk @ 380 tpm, -> 800pk = 588kW = 588000 W
koppel = vermogen / (2*pi*toerental/60) koppel = 588000 / (2*3,14*(380/60)) = 14776 Nm |
ook leuk... krukas van een Wartsila
tot 84000 Kw..... |
RubenD: En bedankt! Das nogal een getal. :wow:
Alleen kom ik ineens 1088 kW in jou berekening tegen. Is dat niet een foutje? Want 800 pk is 588 kW. Of heeft dat niks met deze berekening nodig? Zoals ik al zei, wiskunde is niet mijn sterkste punt. :redface: bobby-digital: Jaaaa, das geen zielig spul hè. :D |
Inderdaad, was niet aan het opletten :S
Even aangepast ;) |
Nog steeds niet lullig. :D
Bedankt voor de berekening! :thumbup: |
Dat is serieuze koppel, daar is een Scania V8 maar een sissy bij :gay:
|
|
All times are GMT +1. The time now is 04:58. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.