Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   aansluitschema ruitenwissermotor (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=52540)

Vwkever 08-03-2009 11:45

aansluitschema ruitenwissermotor
 
Ik probeer een intervalstand te maken in mijn kever voor de ruitenwissers. Hiervoor heb ik een apparte ruitenwisserschakelaar naast de bestaande en het relais 99 van een golf II. Ik weet alleen niet hoe ik precies dit realais moet aansluiten weet iemand dit?

Op het relais zitten de volgende aansluitingen:
53M
53S
1
15 = +12volt na contact
31= massa
T= aansluiting naar de ruitensproeier

Op de ruitenwissermotor heb ik:
53
53a = +12 volt na contact
53b
53e= nulstand
33= massa

Op de schakelaar zitten dezelfde nummers.

Kan iemand mij hiermee helpen? :cool:

blokkever 24-03-2009 11:54

Quote:
Originally Posted by Vwkever
Ik probeer een intervalstand te maken in mijn kever voor de ruitenwissers. Hiervoor heb ik een apparte ruitenwisserschakelaar naast de bestaande en het relais 99 van een golf II. Ik weet alleen niet hoe ik precies dit realais moet aansluiten weet iemand dit?

Op het relais zitten de volgende aansluitingen:
53M
53S
1
15 = +12volt na contact
31= massa
T= aansluiting naar de ruitensproeier

Op de ruitenwissermotor heb ik:
53
53a = +12 volt na contact
53b
53e= nulstand
33= massa

Op de schakelaar zitten dezelfde nummers.

Kan iemand mij hiermee helpen? :cool:

Je moet hem aansluiten volgens onderstaand schema:



Als je nu de ruitenwisser met een stuurschakelaar bediend, dan is het het mooist om de intevalstand daar ook mee te bedienen i.p.v. een extra schakelaar.
De stuurkolomschakelaar is aan te passen zodat je een extra intervalstand krijgt, vanuit de nul stand heb je twee standen naar boven voor normale en snelle stan van de ruitenwissers.
je kunt de schakelaar echter ook nog een stand naar beneden zetten, maar dan moet je wel eerst een nokje afbreken waar de arm nu tegenaan komt als je hem naar beneden probeerd te duwen.
binnenin de schakelaar moet je een extra draad aansluiten (de zwart/rode op het schema) en je moet een interne verbinding verbreken.
Het "bruggetje" op onderstaande foto moet je boven de aansluiting met de zwarte draad doorknippen, en de zwart/rode draad moet je vervolgens op het losse contact solderen:


Als je het netjes wilt doen maak je nog extra contacten in de stekkerverbinding tussen stuurkolom en kabelboom, stekkertje hiervoor zijn te koop bij Rick Donkers Auto Electrics, deze heb je nodig voor in de stekker: 2.8*0.8 mm 3-2923/1Z voor in de stekker, en deze voor het deel aan de stuurkolomschakelaar:
2.8*0.8 mm 16403-00

VeeDubber 24-03-2009 12:25

^^Dat is nog eens info^^

:goodpost:

Vwkever 26-03-2009 06:48

Thanks dit is de info die ik zoek :thumbup:

Vwkever 03-05-2009 09:19

Gelukt :) Ik heb een nog modernere schakelaar en hoefde alleen een extra stekkertje in de aansluitstekker te maken en voila. En met relais 99 uit een golf heb ik nog een instelbare intervalstand ook nu en gaan de ruitenwissers meteen aan als je sproeid. Helemaal goed :thumbup:

MVW 17-07-2016 04:48

Een oude post, maar wellicht het vermelden waard. Veel technici in opleiding hebben moeite om de ruitenwissermotor aan te sluiten op bijvoorbeeld een praktijkexamen. Ik heb een pagina gemaakt waar de werking van de ruitenwissermotor wordt uitgelegd en hoe de motor weer in zijn beginstand terugkomt, zie Werking ruitenwissermotor

Hieronder staat een voorbeeld van een schema met een plusgeschakelde motor die een constant toerental draait, waarbij de rode lijnen (plus) en bruine lijnen (massa) aangeven waar de stroom loopt. Op de eerder genoemde pagina staan meerdere voorbeelden.



All times are GMT +1. The time now is 03:07.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.