Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Algemeen (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   KR laten lopen zonder kabelboom? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=52068)

Mitta 23-02-2009 23:51

KR laten lopen zonder kabelboom?
 
Laatste tijd gaat het een beetje door mijn hoofd om wat snellers in mijn Mk1 te hangen, nu dacht ik eerst aan een G60 maar via via kan ik aan een komplete Golf 1 komen met KR blok en Golf 2 GTI onderstel.

Helaas zit hier geen kabelboom bij, nu heb ik een hekel aan elektronica en laatst zag ik op Marktplaats een advertentie van iemand met een Scirocco 1 met een KR blok er in... Deze liep ZONDER kabelboom,

Nu vraag ik mij af: is dit mogelijk?
zo'ja, hoe?
wat zou de vermogen winst zijn?
wat zouden de voor/nadelen zijn?


(natuurlijk snap ik dat je voor je verlichting e.d gewoon een kabelboom moet hebben, maar die kan ik dan eventueel gebruiken van wat er nu in zit)

wie-o-wie kan mij hier antwoord op geven? Alvast bedankt!

Stijn 24-02-2009 07:31

Op zich is dat geen probleem, de hele boel is mechanisch. Je hebt alleen een ontstekingcomputer nodig, maar dat kun je zelfs nog wel van een 1100 blok ofzo gebruiken.
Het koudstartsysteem kun je of zelf handmatig aansturen (schakelaar in het dashboard die je 5e injector plus evt de extra luchtklep open zet) of je neemt de kleine moeite om de boel origineel aan te sluiten (is een vrij eenvoudig schema van koudstartregelaar naar thermotijdrelais en klep+5e injector).
Meer zit er niet aan!

golf mkII 16v 24-02-2009 08:51

Warmdraairegelaar moet ook nog 12v op

martiepartie 24-02-2009 08:56

warmdraairegelaar = koudstartsysteem?


@Mitta; De verlichting e.d. is een aparte kabelboom in je golf. Die kan je lekker laten zitten.

Mitta 24-02-2009 13:05

Quote:
Originally Posted by Stijn
Op zich is dat geen probleem, de hele boel is mechanisch. Je hebt alleen een ontstekingcomputer nodig, maar dat kun je zelfs nog wel van een 1100 blok ofzo gebruiken.
Het koudstartsysteem kun je of zelf handmatig aansturen (schakelaar in het dashboard die je 5e injector plus evt de extra luchtklep open zet) of je neemt de kleine moeite om de boel origineel aan te sluiten (is een vrij eenvoudig schema van koudstartregelaar naar thermotijdrelais en klep+5e injector).
Meer zit er niet aan!


Dus als ik het goed begrijp is het enige 'kabelboom-werk' de koudestart-systeem en de ontsteking?

Kan iemand mij dat van die computer dan uitleggen :redface:

martiepartie 24-02-2009 13:22

Quote:
Originally Posted by Mitta
Dus als ik het goed begrijp is het enige 'kabelboom-werk' de koudestart-systeem en de ontsteking?

Kan iemand mij dat van die computer dan uitleggen :redface:


KR injectie is volledig mechanisch, volgens mij heb je alleen een ontstekingscomputer. Als je het transistorblokje van een polo 1.3 (of golf1.3) pakt, kan je die er zo op aansluiten.

Mitta 24-02-2009 15:16

Quote:
Originally Posted by martiepartie
KR injectie is volledig mechanisch, volgens mij heb je alleen een ontstekingscomputer. Als je het transistorblokje van een polo 1.3 (of golf1.3) pakt, kan je die er zo op aansluiten.


nu ga ik denk ik toch even een domme vraag stellen :rolleyes:

Wat is een transistorblokje :dunno: Misschien iemand een fototje ofzo? Misschien dat ik het dan herken...

martiepartie 24-02-2009 15:20

Een soort 'telraam' met kenvelden voor de ontsteking (aan de hand van de pulsen van de hallgever wordt de ontstekingstiming geregeld.

Ik heb er nog wel 2 liggen van een polo1300, inclusief kabelboompje (alleen aansluiten 12V en massa).
Foto.. het is een klein blokje (iets groter dan een luciferdoosje) dat vaak in de parafanbak weggewerkt is.

Mitta 24-02-2009 15:28

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Een soort 'telraam' met kenvelden voor de ontsteking (aan de hand van de pulsen van de hallgever wordt de ontstekingstiming geregeld.

Ik heb er nog wel 2 liggen van een polo1300, inclusief kabelboompje (alleen aansluiten 12V en massa).
Foto.. het is een klein blokje (iets groter dan een luciferdoosje) dat vaak in de parafanbak weggewerkt is.



Een soort van contact puntjes?

martiepartie 24-02-2009 15:50

Neeeee! :)

Ik zal het proberen uit te leggen;

Het is een electronische ontsteking. De hallgever in de stroomverdeler is de pulsgever van de ontsteking, waar GEEN fysiek contact is tussen de draaiende delen zoals bij een puntjesontsteking. Er zit een schijf in met 4 inkepingen, waarmee het 'oog' van de hallgever weet in welke positie de nokkenas staat.

Het transistorblokje kan deze positie bijregelen/beinvloeden aan de hand van het gereden toerental (laag toerental = late ontsteking, hoog toerental = vroegere ontsteking) wat hij van de hallgever doorkrijgt. De bobine levert alleen een hoge stroom op de ontstekingstijdstippen, anders zou deze doorbranden.

Mitta 24-02-2009 15:58

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Neeeee! :)

Ik zal het proberen uit te leggen;

Het is een electronische ontsteking. De hallgever in de stroomverdeler is de pulsgever van de ontsteking, waar GEEN fysiek contact is tussen de draaiende delen zoals bij een puntjesontsteking. Er zit een schijf in met 4 inkepingen, waarmee het 'oog' van de hallgever weet in welke positie de nokkenas staat.

Het transistorblokje kan deze positie bijregelen/beinvloeden aan de hand van het gereden toerental (laag toerental = late ontsteking, hoog toerental = vroegere ontsteking) wat hij van de hallgever doorkrijgt. De bobine levert alleen een hoge stroom op de ontstekingstijdstippen, anders zou deze doorbranden.


Nu snap ik het:D En meer heb ik niet nodig om een KR blok aan de praat te krijgen! :D ??

martiepartie 24-02-2009 16:00

Dacht het niet. Misschien een setje motorcarbs incl. spruitstuk van mij?? :):)

Mitta 24-02-2009 16:10

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Dacht het niet. Misschien een setje motorcarbs incl. spruitstuk van mij?? :):)


kosten?:P

moet wel beetje low budget blijven :)

martiepartie 24-02-2009 16:22

Als ik jou was zou ik eerst het blok er compleet in lepelen, kijken of je de originele spullen aan de praat krijgt. Mocht dat niet lukken (defect/versleten/andere problemen), dan kan je me altijd benaderen om er een setje carbs op te zetten.

Mocht je wel direct op carbs gaan rijden; mail me maar voor prijzen/levertijd/details.

martijnheuvel monkeytail gmail punt com

maikel 24-02-2009 16:48

Je neemt de ontstekings kabelboom van een kr motor. (zit nl vervroeging in geprogrameerd)

Sluit aan:

Contact + op bobine
groene + zwarte draad op bobine
Zwarte draad van kabelboom op - van de accu

auto loopt

martiepartie 24-02-2009 17:42

Dat kan idd ook. Dat is hetzelfde idee als het transistorblokje van een electronische ontsteking.

riendert 24-02-2009 18:12

Damn is het zo weinig werk :eek:

En ik zie er nog tegen op, Als ik al die draden zie :screwy:

riendert 24-02-2009 18:23

Quote:
Originally Posted by maikel
Je neemt de ontstekings kabelboom van een kr motor. (zit nl vervroeging in geprogrameerd)

Sluit aan:

Contact + op bobine
groene + zwarte draad op bobine
Zwarte draad van kabelboom op - van de accu

auto loopt


Sorry maar ik ben heel slecht in stroomkringen. :redface:

Maar die Groene en zwarte draad komen van de ontstekings computer?

En de zwarte draad van de kabelboom loopt onder het dashbord?

Bvd

maikel 25-02-2009 12:24

uitleg
 
Quote:
Originally Posted by riendert
Sorry maar ik ben heel slecht in stroomkringen. :redface:

Maar die Groene en zwarte draad komen van de ontstekings computer?

En de zwarte draad van de kabelboom loopt onder het dashbord?

Bvd


Alle draden komen van de ontstekings computer

Voeding krijgt hij via de bobine
De zwarte loopt nu al naar de - van de accu
De Groene en de zwarte(met streepje wit) lopen nu ook naar de bobine.

Rest van de kabelboom laat je vervallen en gebruik je je huidige kabelboom voor watertemp, oliedruk etc.

maikel 25-02-2009 12:26

Quote:
Originally Posted by martiepartie
Dat kan idd ook. Dat is hetzelfde idee als het transistorblokje van een electronische ontsteking.


Dat gaat dus niet, want dan heb je geen vervroeging. Dit wordt op de ontstekingen met transistor blokje geregeld door vacuum op de halgever. Echter een 16v heeft dit niet.
Je zou dan een halgever van bv peugeot 1.9 gti kunnen monteren deze past ook en heeft vacuum vervroeging.


All times are GMT +1. The time now is 02:12.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.