![]() |
Van 4x100 naar 5x100 topic
Ja er zijn al topics geweest over dit onderwerp, maar khad nu toch graag even wat duidelijkheid hierin. Als het niet te kostelijk is zou ik het graag doen op mijn golf 3, 1900 TD.
Khad graag de snelste/korste manier om mijn schijven vooraan en mijn trommels achteraan om te bouwen van 4x100 naar 5x100?! Als iemand reeds foto's heeft van deze ombouw dan mag je die zeker en vast hier even bijplaatsen. Alvast bedankt. |
golf 3 kan je gewoon een gti of vr6 onderstel pakken.. staan echt genoeg topics hierover.
maar wat wil je een fotoverslag van elk boutje met welk gereedschap? :rolleyes: |
Quote:
Nu niet overdrijven maar enkele fotokes met welke onderdelen juist zou wel leuk zijn ja... |
|
Quote:
Ik kan me voorstelllen dat deze link niet veel opheldering geeft. Ik ben er destijds ook niet veel wijzer van geworden nl. Dus nu maar even wat ik allemaal heb vervangen : Voorzijde: Draagarmen golf 3 gti 16V (ivm aansluiting fusee's is ook anders dan bij mijn cabby origineel) Schijven golf 3 gti 16V Klauwen+ remblokken golf 3 gti 16V Stabilisator golf 3 gti 16V (deze is net 1 cm langer aan elke kant en zit op een ander punt bevestigd dan bij mijn cabby origineel) De ABS-sensoren overgezet alle overige electronica verwijderd omdat dit niet op mijn cabby zit. Achterzijde: Trommels vervangen door schijven + klauwen en de originele remleidingen aangesloten op de klauwen.De originele achteras laten zitten. De remdrukverdeler die op de GTI-achteras zit niet gebruikt.Wel ook hier de abs-sensoren van de cabby op de klauwen gezet(plug and play). Ik rijd nu met de originele hoofdremcylinder en abs-pomp en rem goed en ook de rembalans is zoals voorheen. Handremkabels vervangen. Totaal 1 dag werk de + montage. Maw Laat je niks wijsmaken door gewoon een gti of vr6 onderstel want dan kom je zoals je ziet nog e.a. tekort. Succes ermee Groet, Marco |
Quote:
Bij een auto zonder ABS is het mischien prettiger om ook de hoofdremcillinder van een GTI/G60/16V/VR6 zonder ABS te monteren. Zonder kan ook maar moet het pedaal dieper ingetrapt worden. Als de hoofdremcillinder wat ouder is kan hij daardoor inwendig lek raken. Dit komt doordat het gedeelte van de cillinder wat je gebruikt als je het rempedaal dieper intrapt vaak niet mooi glad meer is. |
Quote:
Ik wist niet dat een 1900 td geen abs heeft vandaar. Maar goed ik denk dat de topic starter nu wel voldoende info heeft. |
Even een vraagje zo tussendoor over de remmen. Is het nou echt een heel groot verschil qua remkracht met achter ook schijven? Want vind de standaard remmen van een VW (welke dan ook) echt onder de maat. Ikzelf heb ook een III TD en geen abs (dus de 239mm schijven massief en achter trommels) En vind de remmen echt ver beneden peil.
Maken misschien geventileerde schijven aan de vooras een merkbaar verschil als ik die zou monteren? |
Quote:
Vind dit zelf wel meevallen. De cabrio remmen met abs remde net zo goed als die van de gti,maar daar was t mij ook niet om te doen. Het ging mij net als de topicstarter om steek 5x100 ipv 4x100 |
Quote:
Eerst en vooral bedankt voor de reply's er valt toch meer aan te passen dan ik eerst dacht...mss nog niet direct voor mijn studenten budget op het moment. Ik heb een golf 3 1900 TD met eveneens vooraan schijven en achteraan trommels. Daarbij komt nog eens dat mijn schijven (veel) kleiner zijn dan die op een golf 3 cabrio, ik kan namelijk goed vergelijken daar mijn moeder met zo'n golf 3 cabrio rijdt. Mijn mening is echter totaal omgekeerd, als ik mijn remmen dichtgooi dan ga ik zééér strak in de gordel hangen. Ik vind dat hij zeer goed remt, zeker voor een wagen van 1995. Kheb al met andere auto's gereden van deze leeftijd en dat was heeel wat minder, geloof me... |
Op onze Golf 3 TDi variant uit '95 zitten vóór ook de massieve 239mm schijven en achter trommels.
Ook ik vind die auto zeer goed remmen, maar na afgelopen jaar in Frankrijk in de bergen te hebben gereden (met vrouw en kinderen erin en een aanhangwagen erachter) ben ik erachter dat betere remmen geen kwaad kunnen. Schijven zijn na die vakantie ook helemaal blauw geworden :D Ik heb nu -bijna- alles klaarliggen om de ombouw naar 5x100 te doen. Deze week gaan de 17" Compo- motives naar de poedercoater, dan nog banden (195/40) bestellen en we kunnen starten !! O ja, tussen de 5x100 wordt nog 5x112 geboord, zodat de steek 5x114,3 Compo's met schuifbouten gemonteerd kunnen worden. |
Nou, als ik het zo hoor dan moeten ze mijn remmen maar eens extra goed nakijken volgende week.... Was zowieso toe aan groot onderhoud, kan dat ook maar gelijk ff meegenomen worden...
|
Oude remvloeistof zorgt ook voor een 'week' gevoel in 't pedaal.
Remklauwtjes reviseren (nieuwe afdichting en zuigertje schoonmaken) incl. nieuwe blokjes en schijven leverde bij mijn polo al een enorme verbetering op in het remgedrag. |
Heb idd ff gekeken naar de remvloeistof. die is vervangen bij 172000 en de auto staat nu op ruim 211000 km.... en de datum was december 2007...
Lijkt me een duidelijk verhaal dat ie aan vervanging toe is!! |
All times are GMT +1. The time now is 15:47. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.