Stotterende 32b
Sinds een maand ben ik de gelukkige eigenaar van een 32b 1.6 uit '83 met nog geen 70dkm op de teller. Een heerlijke auto, maar met 1 klein minpuntje.
Bij een koude start slaat de motor zonder problemen aan. Ook de automatische choke begint zijn werk te doen. Maar... de auto begint NA 30 seconden wat te pruttelen. Het toerental begint dan aardig te schommelen (voordat ik de lekke uitlaat had vervangen leek het net een oude 1 cylinder diesel motor). Ik heb wat oude facturen die bij de auto zaten doorgekeken en daaruit bleek dat de bougies nog aardig vers waren. Voor de zekerheid wel het rotortje en verdelerkapje vervangen, maar het mag niet baten. Als ik moet de pruttelende motor ga rijden gaat het goed zolang ik hem maar flink op toeren houdt. Doe ik dat niet, dan lijkt het net alsof hij te weinig benzine krijgt en begint hij te stotteren. Na een paar kilometer rijden is het probleem over om pas weer terug te komen bij de volgende koude start. Klinkt dit voor iemand bekend? Tips/suggesties zijn van harte welkom. |
Één van de bekende Pierburg carburateur problemen.. Had mijn oude 32B ook. Overigens alleen in de wintermaanden.
Arne, hier op het forum, heeft ook een 32B benzine en heeft daar een Dell'orto carburateur op geplaatst met hand choke. Dit schijnt veel beter te werken :) Hij zal wel een link posten, want die heb ik nu niet bij de hand ;) |
het lijkt me in dit geval ook niet verkeerd om de klepspeling te controleren
als het een motor btreft met stelplaatjes ga ook niet af op een factuur om je bougies te beoordelen,zelfs een fonkelnieuwe bougie kan kapot zijn!! [meten is weten etc] ook is het altijd zinvol om je bougiekabels te controleren. ook je ontsteking effe timen. allemaal vrij simpel |
Het is na 30 seconden.
|
ik had ook continu dit soort stotterproblemen met mijn 2E2 carb (DT motor 1,6benzine)... ik ben er maar aan gewend...
en een half jaar later lag er een TD blokje in mn Santana :D als je dit blok wilt blijven rijden en er niet aan wilt wennen zou ik die vervangingscarb monteren. of een goede 2E2 op de sloop zoeken. |
gaan dieselen is inderdaad de beste oplossing!
omdat hij de auto pas in bezit heeft,adviseerde ik om een aantal andere zaken ook te checken.mocht dit geen soelaas bieden en een carb niet te vinden moet er maar een d tje in!!! |
Is het dan zo makkelijk een diesel blok in een passat te zetten, of vraagt dit wel degelijk om een groot aantal aanpassingen? Zou het inbouwen van LPG niet voordeliger zijn, of heeft dit geen enkele invloed op dit probleem?
|
Het probleem is opgelost!
Een klein slangetje op de carb. bleek het probleem te veroorzaken. Alles weer vastzetten op de juiste manier en alles doet het weer prima... mooi gelijk lopen en 's morgens geen enkel probleem meer! |
All times are GMT +1. The time now is 21:18. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.