Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Retrofit roetfilters (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=51880)

Gijs 18-02-2009 22:12

Retrofit roetfilters

Op mijn Passat zit een RetroFit roetfilter, maar ik heb het idee dat deze "vol/dicht" zit.

De auto is op zich snel (heb eigenlijk niks om te vergelijken), maar nu is ie vandaag voor de 2e keer in een noodloop gekomen. Na het uitschakelen en opnieuw starten is het opgelost. Beide keren was dit net na een koude start en de snelweg invoegen/oprijden (dus doortrekken naar 2800rpm in z'n 3).

Aangezien een diesel moet roken denk ik dat die filter dicht zit (echt roken, blaken doet ie namelijk niet.. :mad: ) :tongue: Wanneer ik het filter vervang, moet ik denk ik weer een nieuwe tussenpijp terug monteren..?

Ik heb de auto nog niet uit laten lezen, dus wellicht dat er iets anders aan de hand is.

Autogegevens;
Motorcode AVG
110PK 81kW TDI

Iemand een idee en/of tip? :)

Tjaap 18-02-2009 22:47

je was toch bij stijn vorige week? had je hem even aan de vagcom moeten hangen.

Gijs 18-02-2009 23:48

Tijdje geleden alweer, maar inderdaad dat had gekunt :redface: Heb er toen niet aan gedacht..

Beetlefreak 18-02-2009 23:51

Let wel ff op oftie ook vermeld is op je kenteken. Als je em verwijderd ben je dan de sjaak bij de APK!

Gijs 19-02-2009 20:10

Ja, hij staat op kenteken... Goed dat je dat zegt. Als ik 'm verwijder moet ik zeker weer naar de RDW?

Marcski 19-02-2009 20:17

ik weet dat bij sommige auto's met af-fabriek een roetfilter, hij als hij vol is, alles uit gaat stoten bij bepaalde omstandigheden. De roet is dan niet fijn meer en minder schadelijk.

Geen idee of er bij een retro-fit ook zo'n loop is

Tiki Madness 19-02-2009 21:04

Bij mijn auto gaat de motor voor het stoplicht meer toeren draaien om het filter schoon te branden volgens de dealer.

Michael

Arnaud 19-02-2009 21:25

Even uitlezen, ik denk dat er een foutcode uitkomt in de trant van 'doorstroming te hoog/ te laag', wat dan weer een legio oorzaken kan hebben zoals defecte N75-klep of lekke of verstopte vacuumslangen.

Dexter 20-02-2009 10:06

Quote:
Originally Posted by Tiki Madness
Bij mijn auto gaat de motor voor het stoplicht meer toeren draaien om het filter schoon te branden volgens de dealer.

Michael

En dat gebeurd dan niet tijdens het rijden.....

Is het niet een optie om een rondje te gaan trappen? Ofwel warmrijden en een tijdje volgas knallen! :D

jasper16v 20-02-2009 12:40

toevallig een bosal roetfilter

timberland 21-02-2009 00:03

Quote:
Originally Posted by Tiki Madness

Michael

Dat is niet altijd wat er gebeurt.
vaak gebeurt het regenereren op de snelweg.
wanneer de roetfilter boven de 700 graden uitkomt.
dan merkt je er zelfs helemaal niks van

aftermarket roetfilters worden niet geregenereerd.
de sensoren die het meten zitten er niet in het systeem.
voor apk is het absoluut geen probleem.
je mag hem zo verwijderen aangezien er niks van op het kenteken staat en ook zonder door de roettest komt ;) .
Het is nergens terug te vinden dat er een retrofit roetfilter onder een auto zit.
dan hadden ze het kenteken aan moeten passen

Black Devil 21-02-2009 09:01

Quote:
Originally Posted by timberland
Dat is niet altijd wat er gebeurt.
vaak gebeurt het regenereren op de snelweg.
wanneer de roetfilter boven de 700 graden uitkomt.
dan merkt je er zelfs helemaal niks van

aftermarket roetfilters worden niet geregenereerd.
de sensoren die het meten zitten er niet in het systeem.
voor apk is het absoluut geen probleem.
je mag hem zo verwijderen aangezien er niks van op het kenteken staat en ook zonder door de roettest komt ;) .
Het is nergens terug te vinden dat er een retrofit roetfilter onder een auto zit.
dan hadden ze het kenteken aan moeten passen

LET OP: Bovenstaande klopt niet helemaal. Retrofit roetfilters krijgen een 'eigen' code ingegraveerd. Alle ingebouwde filters worden afgemeld bij het RDW dus het staat wel degelijk aangegeven. Kijk maar eens op de website van het RDW, daar staat het aangegeven onder 'Verbruik & Milieu' .

Je kunt een retrofit filter niet zomaar verwijderen!

timberland 21-02-2009 20:15

staat niet op het kentekenbewijs of in het afmeld scherm aangegeven dat er een roetfilter onder zit.
zoiezo zijn er geen aangepaste eisen aan auto's met een roetfilter.
dus geen apk probleem.
en zou verder niet weten wie er op zou moeten controleren

toth75 21-02-2009 22:03

als je de filter echt schoon wilt hebben van binnen dan moet je hem bij diesel buchli in harderwijk schoon laten branden in de oven van hun.

jettaracing 21-02-2009 23:38

Toevallig ook een 110 pk met een variabele turbo? Als het variabele deel van de turbo vast gaat zitten ,wat bij deze motoren wel wil gebeuren ,dan word de turbodruk te hoog bij lage toeren en gaat hij ook in de noodloop!
Dus ook dat kan een oorzaak zijn !

Rallyegolf20vt 22-02-2009 12:55

En anders het filter er onder vandaan halen , leeg slaan , en weer monteren .
Probleem over . :)
Door de roetmeting komt `ie toch wel :)

Gijs 24-02-2009 22:53

Goeie tip Wytze, ik dacht hier laatst al een keer aan dat dat het misschien zou kunnen zijn. En het is inderdaad een 110pk! Is het gewoon een kwestie van demonteren en de turbo volledig schoon maken? Ik heb die namelijk nog nooit open/los gehad :redface:
Kan ik meteen het filter eronderuit halen en leeg slaan :)

Wat betreft wel of niet op kenteken; als je het kenteken van mijn auto bij de RDW op de site invoerd (90-DN-SP) komt de retrofit filter ook omhoog bij milieu ;)

Gijs 12-01-2010 18:29

Goed, om even op dit verhaal terug te komen...

Zondag en maandag is de auto in totaal 3x in noodloop gekomen. Gisterenmiddag de inlaat, uitlaat, EGR en turbo uitgebouwd.
Inlaat was wat dicht gekoekt door de EGR. De doorgang van de EGR pijp was nog maar 5mm ipv een 20mm ofzo. Vandaag deze op m'n werk schoon gemaakt en pakkingen gehaald om de EGR af te doppen.

Iv0 had de turbo meegenomen naar z'n werk (VW-dealert Den Bosch). Een collega van 'm had dit ook gehad en daar bleek uiteindelijk het variabele gedeelte in de turbo vast te zitten, zoals Wytze hierboven ook schrijft. Dit gaan we vanavond maar eens uit elkaar trekken en schoonmaken. :)

Het in noodloop komen gebeurt altijd bij snelheid maken op de invoegstrook; 80km/h in z'n 3 a 3200/3400rpm, net voordat je naar z'n 4e versnelling gaat.. (geen lage toeren dus..)

jettaracing 12-01-2010 22:14

He Gijs , toevallig had ik hetzelfde probleem , en ik heb ook de turbo eraf gehad ,
(zie topic turbodemontage... )

Nu loopt ie weer als vanouds , mooi soepel ,en ook geen noodloop problemen meer!

Hopelijk gaat het bij jouw ook zo goed :thumbup:

Ik heb hier nog zo'n turbo liggen voor reserve , daar zal ik binnenkort wel een how-to topic van maken , over het reinigen en demonteren ervan .

RubenD 12-01-2010 23:00

Ik was het Wytze nog vergeten te zeggen. Maar het montage materiaal van een turbo, alle boutjes en dichtingen kun je beter maar 1x gebruiken en daarna voor originele delen vervangen.

Heb laatst weer wat kapotte turbo's voorbij zien komen. Die zouden gereviseerd zijn, maar dus wel met niet originele onderdelen, met alle gevolgen van dien. Dus let daar goed mee op!

All times are GMT +1. The time now is 13:42.