T3 Diesel motorcode en plaatwerk
Hallo iedereen,
Enkele maanden terug heb ik een T3 pickup gekocht. Origineel lag er een 1700D motor in. Een tiental jaren geleden is er een gereviseerd blok in gelegd, de vorige eigenaar dacht dat dit een 1600 blok was, maar wist er voor de rest niet veel van. Nu vraag ik mij af wat voor motor het nu juist is, dus ben ik op zoek gegaan naar de motorcode. Een kennis van me vertelde dat er geen origineel blok in lag omdat er geen dubbele poulie aan de alternator zat, klopt dit ? poulies: Bovenaan het blok vind ik volgende opschriften : '79' en '033103373' en 'WWO', 'H' en 'Germany' Nu kan ik nergens iets vinden over een motorcode WWO, dus ik vermoed dat dit niet de motorcode is ? er is ook een soort van cirkelvormige opdruk de laadbak zit er hier en daar nogal door en moet dus vervangen worden. Mijn vragen nog eens: - waar vind ik de motorcode ? - waar kan ik nieuwe bodemplaten kopen voor mijn pickup ? - als ik de gloeibougies wil vervangen moet dan de dieselpomp eruit ? Alvast bedankt voor jullie hulp Grtz, Stef |
-De motorcode staat op de voorzijde van het onderblok, aan de bovenrand (dus net onder de kop), ongeveer onder de aansluiting van de bovenste koelslang. Je vindt daar een plat vlak met een code van twee of drie karakters gevolgd door zes cijfers. De twee of drie karakters (bijvoorbeeld KY of AAZ) zijn de motorcode. Zie http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=29405.
-Bodemplaat? Wat bedoel je daar precies mee? -De gloeibougies kunnen vervangen worden zonder demontage van de pomp, maar het vergt wat behendige vingers. Dat dubbele pulley verhaal zegt mij niets trouwens! Succes! |
Gloeibougies vervangen;
Als ze nog op een strip zitten, pak dan allereerst een zijsnijtang, en knijp een sneetje in de schroefdraad waar de gloeibougie mee aan de + strip zit. Doe dit enkel vij de gloeibougies onder de dieselpomp Haal de 2 gloeibougies eruit die aan de voorzijde zitten. los daarna van de resterende gloeibougies die achter de pomp zitten de kleine schroefjes aan de + strip enkele slagen los. Door de beschadiging aan de schroefdraat zullen ze niet zomaar losdraaien, dat voorkomt dat je die *** moertjes kwijtraakt, terwijl de gloeibougies nu wel op die strip kunnen ronddraaien Draai nu de laatste 2 gloeibougis los, en til ze aan de strip uit het kopgat en vanachter de pomp weg. en demonteer ze van de strip Bij monteren, doe eerst de 2 gloeibougies die achter de pomp moeten aan de + strip, doe het moertje erop en knijp met een zijsnijtang de schroefdraad iets in. Draai nu de moerjes een beetje los. Door de beschadigde schroefdraad vallen de *** schroefjes niet langs het blok omlaag maar kunnen de gloeibougies wel op de strip rondsraaien Monteer de makkelijk erin te draaien gloeibougies, en laat erna de gloeibougies achter de pomp er aan de + strip in het kopgat zakken (vergt enig mikwerk, maar je kunt ze iig niet langs het blok in de carterbescherming laten vallen) en draai alles weer vast zoals het gezeten heeft Voor laadbak vervanging werkt tranenplaat goed, als dan niet in aluminium |
Hallo,
alvast bedankt voor de antwoorden ! Ik heb alvast op het carter onderaan het opschrift 1.7D gevonden. Als ik het goed begrijp moet ik de motorcode hieronder ergens vinden ? net onder de scheiding van het blok en de cilinderkop (de injectoren en gloeibougies zitten op de kop gemonteerd ?) Met bodemplaat bedoel ik inderdaad de laadvloer. Ik had ook al aan traanplaat gedacht maar als het met origineel plaatwerk (enigszins betaalbaar) kan, heb ik dat liever. Ik heb alleen geen idee waar dat te vinden is, ik heb enkele webshops uit nederland en belgie doorzocht, maar niks gevonden. Mvg, Stef |
Toevallig afgelopen week hetzelfde klusje uitgevoerd dus even wat foto's gemaakt. Sorry voor de soms wat wazige foto's maar denk wel dat het ongeveer duidelijk is.
Wat heb ik gebruikt? - Ringratelsleutels in de maten: 8, 10, 12 en 17 - Geduld! Hier is het blok opgebouwd, klaar voor de start dus. Dieselleidingen los door de binders los te draaien (sleutel 10) Vervolgens draai je de dieselleidingen van de verstuivers, op de pomp maak je ze iets losser en daarna draai je ze zo naar de andere kant van de pomp.(sleutel 17) Pluk ook even het draadje van de dieselpomp, weer wat ruimte. Koelsensoren los trekken, alles voor de ruimte! Moertjes voorzichtig losmaken (sleutel 8) en zorg er voor dat ze niet naar onder vallen! (leuk klusje :D ) Ik heb een paar ringratelsleutels, dat vergemakkelijkt het ENORM want je hebt bijna geen slagruimte achter de pomp) Als je alle moertjes los hebt kun je de koperstrip zo van de gloeiers afhalen. Oude gloeiers eruit draaien (sleutel 12) Nieuwe erin prutsen Strip er weer op knutselen Niet vergeten aan de achterkant van de motor, bij die sensoren, de rode draad weer op de gloeier te doen (anders gloeit het zo lastig is de + namelijk) Leukste klusje is aangebroken! De moertjes er weer op zien te krijgen! Als alle moeren weer op hun plek zitten is het tijd om de sensoren, de draad van de pomp en de dieselleidingen en verbinders weer aan te sluiten. Als het goed is start hij nu weer.... Zelfde proces bij een golf 1&2 diesel, alleen kun je daar nét wat beter bij! |
das superuitleg!
zelf druk ik altijd bij de/montage van die moertjes een dik ijzerdraad [uiteinde haaks ombuigen]moertje er ophangen. tegen de gloeier , dan kan het moertje niet vallen |
Ik heb de laatste slagen van de moertjes losgedraaid met een teloscopische magneetpen. Als er dan al een moertje valt, heb je hem zo terug. :thumbup:
|
All times are GMT +1. The time now is 08:42. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.