Vraagjes 1.3i NZ (stationair en carterontluchting)
Vanavond weer even in de ijs en ijskoude schuur aan de daily lopen prutsen.
Het stationaire toerental wou ik al een tijdje op de normale manier instellen ipv van ty-wraps op de gaskabelverstelling. Dus ik netjes draaien aan de stelschroef maar hier reageerde de motor amper op. Ik heb geen toerenteller maar het maximale verschil door met de schroef te stellen was hooguit iets van 200tpm. Iemand misschien enig idee? Opzich wil het wel zo alleen is niet de manier zoals ik het wil. Verder vroeg ik me af of de carterontluchtings slang nog ergens aanvast hoort te zitten. Bij mij hangt er gewoon een slang van +/- 50cm vanaf het kleppendeksel naar beneden. deze komt achter het blok in de openlucht terecht. Hoort dit zo? Alvast bedankt |
nee, die slang hoort op een T stuk te zitten onder achter het blok.
waarschijnlijk is dit mede het probleem voor je stationair gedoe. |
kijk daar kan ik wat mee. Auto loopt verder prima maar trek dus waarschijnlijk een beetje valse lucht.
|
bij een carb motor is dat het kleppendeksel ontluchting.
bij een injectie zit dat weer anders. maar maakt wel deel uit van een systeem. |
Ik zal vandaag even gaan zoeken achterop het blok. Gezien de lengte van de slang zal het wel ergens net boven de carterpan zitten denk ik.
Zou het ook iets te maken kunnen hebben met mijn verbruik? Ik heb een tijdje met een kapotte lambda gereden (wel stekker los) toen was mijn verbruik maximaal 1:13. Na het vervangen van de kat en de lambda is mijn verbruik niet echt gedaald, hooguit 1:14 geworden. Als ik even in de geschiedenis duik is de db riem in 2004 vervangen door een garage (auto was toen nog van mijn moeder) ik heb zo het vermoeden dat ze de slang er toen niet meer opgezet hebben. En ja ik moet binnenkort de riem maar eens vevangen denk ik. |
Ontluchtingsslang zit achter op het blok[inlaat zijde]
Aan de kant van de waterpomp |
Gisteravond nog even de tijd gevonden om naar het "euvel" te kijken. Vanaf de ontluchter achter op het blok, loopt er een slang/buis naar de inlaat. Het eerste stukje(welke aan het blok zit) was compleet ver******d. De plek voor de slang vanaf het kleppendeksel was kapot, het gat zat er wel maar het buisje was afgebroken, verder zat er in de bocht een groot gat. Ik heb zelf een nieuw stukje buis in elkaar geflanst. Ik vraag me nou eigenlijk wel af wat dat hele systeem doet en of ik er wat van hoor te merken als deze lek is?
Als iemand nog zo'n "ding" heeft liggen en er van af wil hoor ik het wel. Liefst dan het hele systeem. Dus vanaf blok tot inlaat. Nu eerst maar even naar de ASD. Verkeerde waterpomp of distributieriem meegekregen. Wijziging van 108 naar 128 tands is ingevoerd omstreeks 1990 en van wat is mijn auto.... januarie 1990 :thumbup: |
Ik heb die slang eraf getrokken omdat er allemaal olieprut mn inlaat inkwam..
Puch maxi luchtfilter op het klepdeksel, inlaat afgedopt met ducttape :screwy: ff wennen aan de geur.. maar verder geen problemen, ook niet bij de apk.. Denk dus niet dat t aan je klepdeksel ontluchting ligt.. |
Het gehele inlaatsysteem + carterontluchting moeten luchtdicht zijn.
Als er in de slang vanaf de luchthoeveelheidsmeter naar gasklephuis een open gat zit (zoals voor de aftakking naar de carterontluchting) dan wordt hierdoor valse lucht getrokken. En dat gaat zeker ten koste van verbruik + stationair. |
Ik zal eerst dat hele gebeuren eraf halen, afdoppen en kijken wat er dan gebeurd. Als er niks veranderd zal het wel ergens anders zitten. Slang naar de rembekrachtiger is ook een beetje krokant dus die ook maar even vervangen voor de zekerheid.
|
All times are GMT +1. The time now is 21:36. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.