lampje batterij begint soms te branden tijdens rijden
OKe de winter is er weer en de problemen kunnen weer beginnen :D
Deze morgen was ik onderweg naar men werk en na een 20tal minuutjes rijden begon mijn lampje van de batterij lichtjes te knipperen. Kon wel gewoon blijven rijden. Ik heb gisteren wel men radio ingebouwd maar toen ik vanmorgen aan het rijden was en lampje begon te branden heb ik deze uit gezet maar het lampje bleef pinken. Als ik rustig bleef rijden was er ook nx aan de hand maar toen ik begon te versnellen ging het weer aan. Ik heb hier al eens wat rond liggen zoeken naar vorige threads maar kom er niet helemaal uit. Iemand een ideetje? :confused: Mss dynamo die niet meer zo goed is? (Hoe meet ik deze uit? Gewoon van laadpunt op massa?) grtz Jel |
Ps: het gaat om een MK2 1.8GTI 8V EV-motor van 1986. :)
|
Spanningsregelaar defect
Vocht dat in de dynamo zit Dynamo schoonmaken en een nieuwe spanningsregelaar erop |
Spanningsregelaar incl koolborstels vervangen.
|
Quote:
Okido. Kmoet strak toch naar de spullenboer voor men nieuwe bougiekabels en naftfilter dus zal maar inneens nieuwe borstels en regelaar meenemen. (ps heb net gebeld: heeft alleen borstels en regelaar liggen voor Bosch dynamo. als het die niet was zou het niet simpel zijn om onderdelen te vinden :screwy: ) en zit er verschil op een dynamo van een 1.3 en een 1.8?? :confused: of is dit allemaal het zelfde? Mercikes voor de reactie :thumbup: |
Quote:
Is 1 geheel |
Quote:
Dat had ik ondertussen ook uitgevist dat dit meestal in 1 geheel vervangen word. :thumbup: Dat word weer lekker in de kou sleutelen vanmiddag. smeerput in de garage is nog steeds niet af dus is het buiten werken. :rolleyes: |
Quote:
K heb dus een tijd geleden men spanningsregelaar en koolstofborstels vervangen. :) Alles werkt goed tot ik gisteren naar huis reed. In het begin niets aan de hand en toen ging het lampje branden elke keer ik in op toeren kwam. Vanaf ik stopte met optrekken ging het lichtje weer uit. Alles werkt normaal. radio kan op , lichten knipperen niet en kachel aan geeft ook geen probleem. Stilleggen en starten ook niet. Dus ik denk dat: a) ik ergens een slecht contact heb. b) dat de as van men dynamo gesleten is en iet meer helemaal rond is waardoor hij bij hoge toeren de kollborstels minimaal raakt. (is mij verteld door garagist) c) spanningsregelaar achter dashbord kapot? :shake: Als iemand kan helpen; alvast bedankt. Grtz Jel :thumbup: |
Heb je je dynamo al eens goed gespannen? wil ook wel eens helpen.. Ik heb er ook om de zoveel tijd last van.. als ik dan boven de 4000 toeren kom begint hij te knipperen
|
Quote:
Kzal hem eens aanspannen. :D Alle ik zal eens kijken of ik hem moet aanspannen want normaal zou hij strak moeten staan. :D Moet je dan normaal je riem niet horen slippen? Want ik hoor geen enkel vreemd geluid. :shake: Grtz Jel :thumbup: |
kan het ook niet zijn dat je ergens een slechte massaverbinding hebt?
schuur je massakabel op de versnellingsbak is op. of leg voor de zekerheid een extra massakabel, en kijk of het probleem zich dan nog voordoet :thumbup: |
Quote:
Zal ik zeker ook eens bekijken, maar zou hij dan niet constant moeten branden of onregelmatiger? Nu is het steeds als ik in toeren kom. Bedankt voor de reactie's. Zo kom ik ergens he :D :thumbup: Grtz Jel :thumbup: |
Een extra massa op de dynamo
Kan nl zo zijn dat de dynamo aan het blok geen goede massa maakt[oxidatie aan de bevestiging] |
Quote:
K ga ik strak nakijken. bedankt voor de tip :thumbup: Grtz |
Quote:
I know ;) |
Oke ff uit het slijk.
Zit terug met een gelijkaardig probleem. Alleen als hij draait lijkt het of alles oke is maar soms valt benzinepeil weg, radio springt af,... vervangen: -Spanningsregelaar + koolborstels. - Dynamo riem. - Klemmen op batterij + alle massapunten opgeschuurd + extra massa van dynamo naar batterij. - Andere batterij. (nummer 3 ondertussen) Vorige 2 bleken kapot te zijn. Deze is ook weer een 2de handse (lees gratis) En ik denk stiekem dat men batterij terug sjaak is. :mad: Alleen brand het lampje van men batterij niet meer. :mad: Wanneer zou dit niet / wel moeten branden?? :confused: :confused: Ik weet het niet meer. Als ik het niet gemaakt krijg zal het - nieuwe dynamo - nieuwe batterij worden alhoewel ik liever alleen eerst de batterij zou vervangen. Weet iemand hoe ik met een multimeter kan uitmeten hoeveel men dynamo geeft? Als ik tussen + van de dynamo meet en - van de batterij krijg ik 11.50V Leg ik de auto stil dan geeft de batterij 8V aan. Waardoor mijn conclussie dat dynamo ok is maar batterij kapot. :confused: Als jullie het weten, let me know. Grtz Jel :thumbup: |
als jij je dynamo goed gemeten hebt is deze stuk denk ik.
Deze moet volgens mij 13 á 14 volt leveren. (tenminste doet die van mij) Als je dynamo stuk is het ook weer logisch dat je accu leeg is. |
Quote:
Oke maar meet ik hem wel juist door? Kan iemand mij zeggen hoe dit juist moet? Of moet ik bv eerst starten en dan batterij afkoppellen en dan proberen te meten tussen chassis en + dynamo?? Ik typ maar wat er ff in me opkomt?? Grtz Jel :thumbup: :thumbup: |
je moet de spanning er altijd OVER meten, en niet erdoor (dat is bij stroomsterkte alleen). dus zet je multimeter maar eens over de + en - van de baterij en als hij draait zou je ongeveer 14 Volt moeten meten en als hij stil staat (zonder verbruikers aan) ongeveer 12 Volt.
zoniet dan zit het dus duidelijk in je dynamo. je kunt de spanning natuurlijk ook over de + en - van je dynamo meten. en kijken wat die aangeeft. |
Quote:
:thumbup: okej merci voor de reactie. Ik krijg dus maar 11.5 V over de batterrij . Zal hem nog is over + en - van de dynamo zetten maar wss zal men dynamo dan kapot zijn. Is opnieuw laten wikkellen een optie of gewoon nieuwe kopen?? Grtz Jel |
All times are GMT +1. The time now is 14:20. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.