Vage motorproblemen golf 1.5JB automaat
Hallo,
Ik heb sinds kort een aantal vage motorproblemen, namelijk de volgende: Als ik mijn auto start dan start hij meteen. Zodra ik van de oprit af ben en weg wil rijden met koude motor zakt hij bij een klein beetje meer gas geven in toeren en komt er een paar seconden lang best veel witte rook uit de uitlaat. De auto komt dan niet harder vooruit als een km of 5 per uur, na die enkele seconden stijgt het toerental heel erg langzaam naar 1000rpm. Vanaf 1000rpm stijgt het toerental weer normaal en rijd de auto normaal weg. Als ik dan het toerental terug laat zakken naar stationair dan zakt het terug tot 600-700 toeren. Bij gas geven stijgt het toerental weer heel erg langzaam tot de 1000 en normaal erboven. Zodra de motor warm begint te worden zakken de klachten heel erg snel weg. De klacht die er dan bij warme motor bij komt is dat de motor vaak uitvalt met het uitlaten rollen van de auto (in de D, met uit laten rollen schakelt hij dus naar de "vrij") Dit gebeurt ook bij koude motor, maar naar mijn gevoel een heel stuk minder. Ook is mijn verbruik flink toegenomen, namelijk met ruim een derde. En als je denkt dat je dan alles hebt gehad komt er ook nog bij dat de bedrijfstemperatuur van mijn motor niet boven de 50-60 graden uitkomt na een ritje van 15 km met een stuk snelweg. De factoren die ik in gedachte had waren: De automatische choke, dat deze blijft hangen op volle lading. Dit word echter ontkracht door het feit dat hij bij koude motor gruwelijk slecht loopt, en bij warme motor redelijk normaal. de 2e factor was een lekke koppakking, maar dit lijkt mij gezien het verbruik erg onlogisch. Ook kan ik geen andere symptomen vinden die hierop wijzen( dalend kvsniveau, mayonaise in het tankje, veel witte rook) De witte rook die ik heb is namelijk gruwelijk veel, maar duurt maar een paar seconden en begint als mijn auto niet harder als stapvoets vooruit komt en eindigt als mijn motor de 1000rpm heeft bereikt. De dingen die ik vervangen of veranderd heb zijn: de volledige ontsteking op de bobine na, deze word aanstaand weekend dan ook doorgemeten. De ontsteking heb ik ook gecontroleerd met een stroboscoop en deze staat op tijd. De carberateur is met carberateurreiniger doorgesprayed. Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft of enkele tips heeft. Dit weekend word in ieder geval mijn automatische choke nagekeken, en wil ik mijn bobine doormeten. |
nou het lijkt allemaal heel erg, maar denk dat het kwestie van onsteking afstellen is. en voor de rest. jah die jb motortjes hebben het gewoon koud 's ochtends.
ik heb ook een 1.5JB motor. in me jetta. en eerst even gekut. wil die niet echt wegkomen. moet ik em boven de 2000 toeren houden wil die aanblijven. en van 15km snelweg zal die idd nog niet hard warm worden. als je onsteking goed staat en je rijdt een beetje door mischien wel. en de stationairsschroef een tikkie opschroeven. want hij mag best 1000 rpm stationair lopen. zeker met dit weer. succes :thumbup: |
Quote:
Met een warme motor maakt hij ook netjes 1000rpm (als hij niet is uitgevallen). Hij maakt ook 1000 rpm als ik even gas geef nadat hij gestart is en hem daarna stationair door laat lopen. Ik weet dat deze type motoren het snel koud hebben, maar de afgelopen 3 dagen komt hij niet boven de 50-60 graden uit terwijl de meter voorheen om de hoek al op het juiste pijl stond. De ontsteking had een afwijking van 0,5 toen ik hem nakeek. Ik heb hem toen goedgezet, maar de problemen verdwenen niet. het enige dat nog niet gecontroleerd is is de bobine. Het komische is ook dat als ik het ritje van 15km heb gemaakt en ik start de auto 4 uur later.. dat ik nergens last van heb :screwy: |
ik heb nagenoeg hetzelfde probleem met de jetta..ik moet in de ochtend 2 of 3 pogingen doen om hem te starten..hij pakt hem nagenoeg meteen maar zakt meteen weg.
heb geen toerenteller maar loopt ontzettend laag stationair. bij mij is het denk ik de koppakking. daar zweet hij best wel erg. |
Probleem heb ik ook gehad met mijn Golfje 1.5jb. Amper lopen bij koude motor en steeds terugvallen in stationair toerental. Bij mij was er een mebraampje lek in de carburateur. Heb na formateren geen etka meer dus de naam kan ik zo niet voor je opzoeken maar volgens mij heet het een pomp membraam. Dit membraampje zit, als je voor de motor staat, aan de linkerkant van je carburateur. Je ziet vanaf de hevel waar de gaskabel aan zit een paar hevels lopen naar een dekseltje die met 4 schroefjes vastzit. Hieronder zit dus het membraam. Bij mij zat er een heel klein gaatje in die je alleen kon zien als je hem in het licht hield.
Pakkingsetje besteld bij golf1onderdelen en het membraampje vervangen. Sindsdien heb ik er geen last van gehad. |
koudstartregelaar heb je volgens mij sowieso defect. zitten allerlei vacuumslangetjes aan, die waren bij mij laatst allemaal zo lek als een mandje. en dan loopt ie heeeel slecht als ie koud is.
Daarop is de pulldown dose vervangen en nu doet ie t weer prima. |
alle slangetjes zijn ook vernieuwd. Maar ook dat mocht niet baten, Ik heb nu alles uitgesloten behalve de benzineweg, oftewel choke carberateur etc. Dit merk ik ook erg goed aan mijn verbruik (1 op 7 ongeveer :screwy: ) en aan het feit dat je gewoon hoort aan de uitlaat dat hij teveel krijgt (knalt soms zelfs bij koude temperaturen).
Heb een nieuwe pakkingset besteld en zodra deze binnen is word de carberateur uit elkaar getrokken, schoongemaakt en met verse onderdelen weer opgebouwd. |
staan je contactpunten wel opde goede afstand ??
|
All times are GMT +1. The time now is 13:37. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.