![]() |
Ombouw Cabby 1800 naar Turbo
Een maat van mij heeft het in zijn hoofd gekregen om een turbo en intercoolert op de Cabby van hem te zetten.
Nu is de vraag eigenlijk waar allemaal aan gedacht moet worden en wat er allemaal nodig is... Wie heeft er tips en dingen? |
De search gebruiken kan je veel info geven, hier zijn namenlijk genoeg topic's over. gr ronnie
|
Een goed plan en een gevulde portemonnaie.
Ik denk dat het goedkoper is om er een 20vt in te lepelen. |
Is dit zo duur dan? :D
|
Als hij alles zelf kan maken misschien niet, maar ik neem aan dat er een hele hoop aangepast en op maat gefabriceerd moet worden.
|
Of je gaat met een heel lage turbodruk rijden, dan hoef je motorisch niets aan te passen. Dan is het nut van zo'n ombouw niet echt heel groot.
Turbospruitstuk+turbo olieaanvoer/retour evt. oliekoeler intercooler piping + aanpassen op huidige inlaat evt. compressieverlagen motorblok ivm laaddruk beschermen van andere motor/chassisdelen ivm hitte ontwikkeling bij een 8v. div. meters om olietemp/druk/laaddruk af te lezen. ECU aanpassingen (standaard ECU kan een normale laaddruk niet aan) Het is natuurlijk niet zo 1-2-3 een goed lopende motor, aangezien ALLES op elkaar afgeregeld moet worden. Bij een standaard turbomotor is dit voor je gedaan en loop je niet het risico dat je met een onrijdbare auto overblijft. Het kan wel, maar reken er niet op dat het makkelijk is. |
Ik heb nooit gesnapt waarom iemand een dergelijk standaardblok gaat ombouwen naar een turbo.
Behalve dat je alles opnieuw moet gaan uitvinden zijn de kosten van onderdelen en vooral het aanpassen van het blok behoorlijk prijzig. En met een beetje pech, draait het hele handeltje in de soep. Je moet ook rekening houden met het verstevigen van de lagerschalen, andere lagers, dished pistons, boringen voor de retourleiding van de olie (net boven niveau van versnellingsbakolie), andere cilinderkop, aanpassing van Ecu-program enz enz. Ik zou gewoon gaan zoeken of er ergens niet iets compleet te koop staat. Bv uit een schadebak of dergelijke. En geloof me, de kosten zullen de pan uitreizen als je het zelf gaat doen. |
Mooi oud topicje, maar de auto zit inmiddels weer in elkaar. Er is de tijd voor genomen zegmaar ;)
Hele blok is gereviseerd, even wat kleine dingetjes veranderd en uiteindelijk gewoon zonder turbo nu er weer in. Alleen de vloeistoffen moeten er nu nog in. Enkel de vraag: hoeveel bakolie gaat er in zoon cabrio 1.8? |
vullen via de bovenste aftapplug, totdat de olie er weer uit komt stromen.
|
Staat geen aantal liters voor?
|
Nee. Peilen moet ook met je vinger. :D
|
1.5 liter ,zit je altijd goed.
|
draai gewoon ff de grote imbus uit de bak aan de zijkant, auto waterpas zetten, door de krik te laten zakken, vullen via de bovenkant, tot dat de bak olie er aan de zijkant uitloop waar normaal de grote imbus ingedraait zit. dan is je bak op nivo, en geen 1.5 liter dit is teveel!! kun je er een keering mee uit persen.
|
1,8 liter gaat erin.
|
sorry jeroen maar 1,8 liter? in een mk4 bak gaat zelfs nog niet zo veel olie.
|
Ja ,maar Jeroen zit weer te wachten op klus :D :D :D
Geintje |
als het er bij de stop uitkomt is het toch goed? ik heb nog noooit gekeken hoeveel liter e.d.
|
kep laatst een golf 4 bak opnieuw afgevuld ging krap 1,5 liter in en een o2a bak is wel groter als een 020 lijkt mij maar kan het verkeerd hebben.
|
oja voor de mensen die niet zo grote imbus sleutel hebben, pak gewoon een oude wielbout en las hier op de schroefdraad kant, een oude dop op grote moer op. past precies en werkt perfect.
|
Quote:
Voor de mensen zonder lasapparaat; Kan ook met een bout en twee moeren ;) Bout pakken met kop 17, één gewone moer en één borgmoer. Draai ze erop (borgmoer als laatste uiteraard), tegen elkaar indraaien zodat het vast zit, en losmaken die olieplug :) |
All times are GMT +1. The time now is 19:56. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.