Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Derby, Polo MK 1,2 en 3 (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=22)
-   -   Short shift op een G40... (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=46220)

Dub-Detail 11-09-2008 11:18

Short shift op een G40...
 
Hallo,
Ik las van de week in een oude VW-scene dat een gast een short shifter in ze G40 had gebouwd.
Iemand hier ervaring mee, want op internet kan ik er niks over vinden.
Gr Pim

patrick 86c 12-09-2008 09:50

Dat is denk ik een eigenbouw project.
Normaal is daar niks voor te krijgen,mischien op ebay.de?

serge pot 14-09-2008 18:48

lekker je synchromesh ringen verraggen heet dat

De Limburger 23-09-2008 13:10

Heey sjef even offtopic maar als je je auto wilt verlagen zou ik even kijken voor die wellems teflon blokken om de ophanging mee te upgraden. Want door het verlagen gaan je voorwielen naar achteren getrokken worden wat de rijeigenschappen niet ten goede komt.
Als je die wellems blokken ertussen hebt dan is je auto en nog een stuk stugger maar rijd ook een heel stuk fijner..
Gr Ronnie

Dub-Detail 30-09-2008 09:02

waar moet ik die dingen tussen zetten dan.
En waar kan ik die krijgen, of kan ik ze zelf maken met een middagje draaien.
Gr pim

martiepartie 30-09-2008 09:16

http://www.g-laderseite.de/eshop/pr...?products_id=58

heb zijn rechthoekige lagers, die ipv je stabilisatorstangrubbers komen te zitten.

Draaien; lijkt me niet handig, maar wat niet kan... Onafhankelijke 4-klauw en een lintzaag lintzaag met geleider en je moet een heel eind komen.
Frezen lijkt me handiger.

Dub-Detail 30-09-2008 09:44

Haha, nee dat word idd zeer lastig om te draaien, wist niet hoe die dingen eruit zagen.
Maar dit is zeer makkelijk zelf te maken, met een beetje inzicht.
Doe al twee jaar HBO werktuigbouw, dus appel ei om dit te maken.

martiepartie 30-09-2008 10:03

Voor 65 euro ga ik niet een hele middag aan de slag. Vergeet niet dat materiaal en tijd ook geld kosten. Aan ruw materiaal ben je (als je al kleine hoeveelheden kunt kopen) al een paar tientjes kwijt.
Dan moet je nog minimaal een middag achter de draaibank en freesbank staan.

Dub-Detail 30-09-2008 10:07

Ik maak gelijk die racing kit 2, die ook op die site staat. Materiaal heb ik gratis via me pa. en met een paar uurtje ben ik klaar met die hele set. Dus eve in een paar vrije uurtjes op school. de werkplaats in.

martiepartie 30-09-2008 10:24

Laat maar even weten hoeveel tijd je er echt aan kwijt geweest bent. :)

Dub-Detail 30-09-2008 10:29

Nou ik hoop minder als 7uur
Want 7uur x 20euro per uur = 139euro.
Dus als het langer duurt kon ik beter bij me eigen werk gaan werken.

serge pot 30-09-2008 18:03

ben benieuwd ,heb zelf de set van rauspeed er onder

sander_beer 30-09-2008 22:11

Quote:
Originally Posted by serge pot
ben benieuwd ,heb zelf de set van rauspeed er onder

is dat niet ontzettend stug ?
die zijn van alluminium toch ?
rijd zelf met powerflex maar merk daar eigenlijk niet zoveel verschil tussen als origineel

martiepartie 30-09-2008 22:12

Teflon of alu maakt niet zo heel veel verschil qua stugheid (in de rijervaring/comfort)

serge pot 03-10-2008 20:15

die zijn van alu en zetten de stabi nog wat verder

richard-polo 06-12-2008 14:11

effe en ouwe koe uit de slooot trekken :D speciaal voor sjef...



de website
http://www.cae-racing.de/shifter_vw_polo.htm

tevens heeft mijne grote duitse vriend zijn short-shift systeem te koop staan...
www.ebay.de nummer........140286033924





richard-polo 06-12-2008 14:14



Golfzilla 08-12-2008 21:09

hoe zit dat eigenlijk met de versnellingsbak dan als je een short-shifter toepast??

gewoon ori bak en moet je nog steeds je gangen " zoeken" met een shortshifter??

neem niet aan dat je ineens je H (bij een 4-bak bijvoorbeeld) niet meer hoeft te maken bij het schakelen.

wat is hiermee het voordeel met een gewone stang geschakelde bak??

Dub-Detail 08-12-2008 22:07

Nee hier hou je het gewone H petroon met schakelen. Het enige verschil is dat dit ervoor zorgt dat je een kortere schakelweg hebt met je pook en dit icm een vrijwel spelingsvrije constructie van het geheel zorgt ervoor dat je sneller een directer kan schakelen. Wat jij bedoeld is een sequentiele bak. Hiermee kan men alleen in een I patroon schakelen. Dit kan echter niet met een standaard bak. Moeten andere tandwielen in die op een speciale manier zijn ingeslepen. Ook zijn er nog een aantal andere aanpassingnen nodig, maar die weet ik niet.
Over het algemeen is sequentieel schakelen in de dagelijkse realiteit niet echt de beste oplossing. Veel onderhoud en moeizaam schakelen doordat het er iets anders aan toegaat dan op een circuit waar je gewoon volluit gas geven kan.
Gr Pim

vwmk2driver 08-12-2008 23:53

Quote:
Originally Posted by SjefG40
Nee hier hou je het gewone H petroon met schakelen. Het enige verschil is dat dit ervoor zorgt dat je een kortere schakelweg hebt met je pook en dit icm een vrijwel spelingsvrije constructie van het geheel zorgt ervoor dat je sneller een directer kan schakelen. Wat jij bedoeld is een sequentiele bak. Hiermee kan men alleen in een I patroon schakelen. Dit kan echter niet met een standaard bak. Moeten andere tandwielen in die op een speciale manier zijn ingeslepen. Ook zijn er nog een aantal andere aanpassingnen nodig, maar die weet ik niet.
Over het algemeen is sequentieel schakelen in de dagelijkse realiteit niet echt de beste oplossing. Veel onderhoud en moeizaam schakelen doordat het er iets anders aan toegaat dan op een circuit waar je gewoon volluit gas geven kan.
Gr Pim


plus dat de pook hoger zit en dus dichter bij het stuur..
als je druk aan het racen/rally rijden bent kun je de bespaarde tijd om je hand naar beneden te bewegen en te schakelen of je hand enkelt iets naar rechts te bewegen goed gebruiken..

en plus dat zulke "shortshifters" vaak ook mogelijkheden hebben om bepaalde versnellingen te blokkeren met bijvoorbeeld die stel boutjes links en rechts in de steun,als je dan bijvoorbeeld alleen maar van de 2 naar de 3 schakelt en weer terug,dan kun je de 5 blokkeren zo kun je dan nooit een schakelfout maken en hem in de 5 drukken.

even nog een extra toevoeging :thumbup:


All times are GMT +1. The time now is 16:23.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.