Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   conversie 4bak --> 5bak (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=45022)

tim_j 06-08-2008 11:03

conversie 4bak --> 5bak help!
 
hallo,

morgen ben ik in het bezit van een golf MK2 1.3 met carb.
deze heeft een 4 bak, maar zit nu al te denken aan een 5 bak.
ding trekt snel op :thumbup: maar draait daarbij dik 4000 toeren op 120 km/h

aangezien ik eigenlijk bekender ben in het Opel wereldje,
weet ik niet veel van versnellingsbak types. van VW

Waar moet ik rekening mee houden?
en de vraag, waar vind ik een 5 bak?

groeten

Siepeltje 06-08-2008 11:45

Zijn een aantal bakken die passen, hier een lijst.

Voor een bak: zoeken op de sloop? verkoop topics bijlangs?

tim_j 06-08-2008 15:51

die had ik nog niet gezien, bedankt!

tim_j 06-08-2008 17:04

wanneer ik een 5 bak pak van een golf 1.4
kan het schakelmechanisme behouden?
of werkt het gewoon niet.

tim_j 08-08-2008 21:11

iemand?

tim_j 11-09-2008 13:32

iemand?

willemvansoeren 12-09-2008 21:35

je kun je schakel gebeuren behouden kwestie van afstellen een golf 3 van een 1400 past ook tot bj 95. suces ermee.

tim_j 13-09-2008 18:16

ik heb een bak gevonden:

via marktplaats kwam ik een bedrijf tegen die een golf 3 versnellingsbak had liggen.
Ik heb ze gemaild voor de prijs, staat, en welke motor er aan vast heeft gezeten.

hierop kreeg ik t volgende antwoord:

bouwjaar 1992 is voor een 1.4 of 1.6 en is in prima staat voor 150 euro

mvg j.d.



Hoe kom ik er achter of die gaat passen?
waar staat de bakcode?

greetzz

willemvansoeren 14-09-2008 20:45

boven op de bak vliegwiel huis staat de code meestal onleesbaar door vet en rotzooi.
150 is een nette prijs mits de bak goed is. 085 bakken zijn wat zwakker namelijk.

tim_j 15-09-2008 12:04

nice!

tim_j 01-10-2008 23:19

uithet ge-email is gebleken dat het om een CCK bak gaat..
hij staat niet in de lijst met passende bakken. helaas!

tim_j 21-10-2008 19:41

Ik ben vanmiddag rustig aan gestart met het verwisselen van mijn 084 voor een 085 8N bak.

het gaat allemaal goed, totzover.

-accu afgekoppelt.
-aandrijfassen zijn los.
-3 bakbouten los.
-bedrading bak los.

1.aandrijfassen zijn los.
hiertussen zat een aardige hoeveelheid olie.
met loshalen is dat natuurlijk weggelopen.
maar hoe zit dit met deze olie? hoe komt het erin, wat smeert het?

2. baksteun radiator zijde.
als ik deze los haal dan flikkert het hele zooitje op straat. :shake:
wat is wijsheid,

balk over de motor spannen, en daaraan de motor aan een spanband hangen?
zodat deze als steun fungeerd?

3. met hoeveel bouten zit de bak vast aan de motor?
ik zie er 4. waarvan 1 goed verstopt zit achter een koelslang:


het gaat om de bakbout onder het zwarte stuk.
hoe krijg ik deze los, zonder het dat het koelsysteem leegmoet, (meer werk)
of past een platte ringsleutel?

4. de startmotor.
waar zit deze verstopt, en wat moet ik ermee doen?

5. onder op de bak zitten 2 stekkers, een rode en blauwe.
waar dienen deze voor?

6. hoe controleer ik het oliepeil van de bak. en welke olie gaat hierin?

7. meer tips?

Het zijn veel vragen! maar beter te veel dan te weinig :redface:

jettaracing 24-10-2008 11:38

1 -die olie komt uit je versnellingsbak ,dat hoort niet in je aandrijfas te zitten ,maar dit komt door een lekke afdichtdop in je aandrijfasflens aan de bakzijde .
Maar je zet er toch een andere bak achter ,dus dan is dat geen probleem meer.
2 -Inderdaad een balk over de veerpoten zetten ,en daar de motor aan vast hangen .
bouten, volgens mij inderdaad 4 ,denk ook even onder aan de motorzijde ,daar zit nog een plaattussen de bak en motor ,daar zitten ook een aantal kleinere boutjes in ,die moeten ook los
4- de startmotor moet ook los ,die zit aan de achterzijde van de motor ,aan in het koppelingshuis geschroeft .
5- die stekkers zijn voor de achteruitverlichtingsschakelaar

Waar de bakpeil plug zit weet ik zo niet bij dit type bak ,ik denk dat er een imbus 17 in zit ,daar kun je de olie peilen .(dan is het goede peil net zo hoog tot de olie uit dit gat komt lopen ,dan moet de imbus er weer in )
Tenminste dit is wel zo bij de 1600 5 bakken .


Misschien dat een andere forummer dit kan bevestigen

Succes IIg

Dennis@polo86c.nl 24-10-2008 12:31

1. heb je de flenzen ook losgedraaid ofzo? dus niet alleen de 6 bouten van de homokineet? Anders zou ik niet weten waar de olie vandaan moet komen bij het loshalen van de aandrijfassen.

2. idd, motor aan bovenkant (zitten ogen aan de cylinderkop) ophangen. Aan motortakel kan ook, maar beperkt de ruimte onder de auto.

Zo heb ik het opgelost:



3. Volgens mij zijn het er inderdaad 4 aan de bovenzijde, en nog 1 M12 bout onder de startmotor (van de kant van het blok in de bak gedraaid).
Die bij de koelslang moet je met wat verschillende sleutels/doppen gewoon los kunnen krijgen, koelslang hoeft er niet perse af.
Dekseltje aan onderzijde tussen motor en bak ook losschroeven, maar hier zit verder niks achter wat los hoeft.

4. Startmotor moet los, zit met 3 bouten vast, waarvan 1 bout-moer combinatie.
Losse startmotor kun je gewoon met aangesloten bekabeling uit de bak trekken en laten liggen.

5. ik denk dat deze zijn voor een start/stop of schakelindicatie-systeem van een ECO-uitvoering (Formel-E), de schakelaar voor de acheruitrijlamp zit aan de voorkant van de bak, net als bij een 4-bak.

6. in de bak zitten 2 stuks 17mm inbusbouten, vlakbij de flens van de linker aandrijfas.
De onderste is voor olie aftappen, de bovenste is voor vullen. Gewoon vullen tot de rand van het vulgat.

7.
- Heb je ook de bovenste baksteun erbij? Die van de 4-bak past niet op de 5-bak.

- Heb je ook het schakelgewricht van een 5-bak erbij? Dat gewricht zit direct aan de schakelstang van de bak en bestaat uit rubberen bal in een stalen kooi. Zit verschil in tussen 4 en 5-bak uitvoering. De rest van schakelmechanisme is gelijk.

- niet vergeten snelheidsmeterkabel uit de bak te schroeven

- kijk ook even naar de staat van de koppeling. Indien je die vervangt, neem dan ook meteen het busje mee waar het druklager overheen zit, en het bronzen lagertje in de bak waar de startmotor in draait.
Ook wil de schakelaskeerring graag lekken, nieuwe plaatsen is met ingebouwde bak ook prima te doen.

- Lijst met bakken op het vw-forum is niet compleet, er passen ook de 5-bakken van een Polo 1982-1994, ibiza, enz.

Heb zelf een Jetta 2 met NZ motor omgebouwd naar 5-bak, bakcode 8P. Dat is een polo-bak die langer is dan een 8N. Maakte dacht ik iets van 3000 toeren bij 120. Auto is inmiddels verkocht.
De fut was er in de 5 wel uit, maar desondanks liep de auto nog 170 op de teller.

Succes!

tim_j 24-10-2008 13:31

Quote:
Originally Posted by jettaracing
1 -die olie komt uit je versnellingsbak ,dat hoort niet in je aandrijfas te zitten ,maar dit komt door een lekke afdichtdop in je aandrijfasflens aan de bakzijde .
Maar je zet er toch een andere bak achter ,dus dan is dat geen probleem meer.
2 -Inderdaad een balk over de veerpoten zetten ,en daar de motor aan vast hangen .
bouten, volgens mij inderdaad 4 ,denk ook even onder aan de motorzijde ,daar zit nog een plaattussen de bak en motor ,daar zitten ook een aantal kleinere boutjes in ,die moeten ook los
4- de startmotor moet ook los ,die zit aan de achterzijde van de motor ,aan in het koppelingshuis geschroeft .
5- die stekkers zijn voor de achteruitverlichtingsschakelaar

Waar de bakpeil plug zit weet ik zo niet bij dit type bak ,ik denk dat er een imbus 17 in zit ,daar kun je de olie peilen .(dan is het goede peil net zo hoog tot de olie uit dit gat komt lopen ,dan moet de imbus er weer in )
Tenminste dit is wel zo bij de 1600 5 bakken .


Misschien dat een andere forummer dit kan bevestigen

Succes IIg


de bak zit er inmiddels in.
1-de olie kwam tussen de bakflens en de kineet vandaan. het was zo dun dat het motorolie leek. tussen is inmiddels weer gevuld met een halve tube homokinetenvet.

2-heb idd een balk gebruikt met een spanbandje. werkte prima.

3- 5 bouten, 4 boven en voor. 1 onder de startmotor aan de bakzijde.
startmotor zit vast met 1 lange bout, 1 korte bout, en een bout/moer.
startmotor kon je idd naar achterschuiven en laten zitten.
het boutje onder de koelslang ging los met een platte ring-19.
dekseltje bij het vliegwiel onder de bak gaat los met een sleutel 11.

4-zie 3

5-ik vermoed ook de achteruitrij sckakelaar.
bij de oude AKW 4-bak zit die onder de bak.
kan je de kleur volgorde vertellen?

6-ik begrijp dat deze aan de achterkant vd bak zit? (niet handig :mad: )
aan de voorkant vd bak zit 1 torx bout, vrij groot.

7-nee, bovenste steun heb ik er niet bij.
daarmee bedoel ik het gedeelte waarop bij de AKW bak een soort plaat zat. met daarop de massakabel. deze vergelijkebare plaat heb ik niet bij de 8N bak. is deze plaat nodig ter ondersteuning? of kan het ook zonder?
massa zal ik moeten verlengen naar een andere bout op de bak..

snelheidskabel is overgezet.

schakelmechanisme moet ik nog vervangen.

ik heb via marktplaats een man gevonden die spelingsvrije mechanismes verkocht.

van hem heb ik een 085 -5bak mechanisme gekocht.
hoe zie ik of dit wel echt een passend mechanisme is?

ik het gewricht vanaf de bak. totaan de pookknop. dus alles, incl de tunnel waarin het schakelmechanisme zit.:


dit gehele ding met gewrichtje met bout en moer bij de bakzijde.

de koppeling is nog goed, deze laat ik voor wat het is. (de ombouw was al prijzig genoeg voor een studentje..

dat bronze lagertje van de startmotor, zit vast aan de startmotor, of de bak? ik heb er niet opgelet met losschroeven.



taken die nog moeten gebeuren:

-alle bouten extra aandraaien.
-stekkers achteruit schakelaar aansluiten.
-massakabel bak ergens zien te monteren.
-bovenste bak steun zien te vinden?? die plaat? kan het kwaad om zonder te rijden?

-bakolie controleren.

-nieuwe schakelmechanisme controleren en inbouwen.
-en vast nog iets.
-starten, en hopen dat alles tegelijk goed is.

martiepartie 24-10-2008 13:39

Inbusdoppen (vrij groot) zitten aan de zijkant van de bak. Je moet ze vrij goed kunnen zien.

Zoals Dennis aangeeft; bovenste = vullen en tevens niveaucontrole, onderste plug = aflaatgat

Dennis@polo86c.nl 24-10-2008 14:30

Je hoeft alleen maar dat schakel gewichtje vlak voor de bak te monteren.

Dus alles vanaf nr. 27 naar links toe.



Ja, die steun bovenop is nodig, onderdeelnummer 191199358D, kost ongeveer 25 euro bij de dealer.

Pedaalemmer 24-10-2008 14:41

Masskabel zit toch vaak vast aan de beugel naar de baksteun?

tim_j 24-10-2008 16:09

Quote:
Originally Posted by Pedaalemmer
Masskabel zit toch vaak vast aan de beugel naar de baksteun?


klopt, die beugel heb ik niet.

tim_j 24-10-2008 16:13

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
Je hoeft alleen maar dat schakel gewichtje vlak voor de bak te monteren.

Dus alles vanaf nr. 27 naar links toe.



Ja, die steun bovenop is nodig, onderdeelnummer 191199358D, kost ongeveer 25 euro bij de dealer.


Het gehele zwikkie op de foto, heb ik hier liggen.
die wil ik ook in zn geheel overzetten. omdat deze spelingsloos is.

bedankt voor het nummer, ik ga maandag toch nog even op de sloop kijken of er daar eentje is. (bedoel steun is een steun)

hoe krijg ik het hele schakelzwikkie eruit?

middenconsole los. beugeltje bij de bak eraf halen. metalen tunnel van het zwikkie losschroeven.

en dan de schakelstang plus metalen bak naar je toe trekken? (de auto in)


All times are GMT +1. The time now is 15:52.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.