Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Car Café (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=52)
-   -   Sinclair C5, wie weet het nog? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=44332)

Vento Vice 16-07-2008 08:09

Sinclair C5, wie weet het nog?

Hallo volksforummers,

De Corrado is de deur uit en om toch iets te hebben om aan te 'klooien', heb ik voor de fun een Sinclair C5 gekocht!

(=de enige oplossing tegen de hoge benzineprijzen!) :D

HISTORY:
Het ding was z'n tijd vèr vooruit ('85!) en ziet er dus nu nog futuristisch uit.
Bedacht door uitvinder sir Clive Sinclair.
(die van de eerste homecomputers ZX 81, ZX Spectrum)
Helaas is-ie maar één jaar in productie geweest, doordat de pers hem onderuit heeft gehaald en vanwege exportproblemen.
In dat jaar zijn er toch zo'n 12.000 gemaakt; de meesten rijden in thuisland Great Britain.
Het kostte Sinclair zoveel, dat de computerdivisie werd verkocht aan Amstrad.

DIT EXEMPLAAR:
Het ding zit lekker simpel in elkaar met veel ongepoten kunststof en een geperst metalen chassis. Het weegt slechts 30 kilo.
Door het zeer lage zwaartepunt, ligt-ie als een blok op de weg (...en is-ie voor SUV'-s onzichtbaar; één van de kritieken van de pers, destijds...)

Helaas zit er geen accu en lader meer bij, maar de 250 Watt-motor zit er wel op, dus wie weet... Hij schijnt 20 á 30 km per uur te kunnen halen. Ik zit zelf te denken aan accu's van een scootmobiel o.i.d.

Helaas zijn er geen versnellingen aanwezig, zodat fietsend niet al te hoge snelheden gehaald kunnen worden; je moet dan domweg te veel omwentelingen maken!

WIE-O-WIE?
Heeft iemand nog anekdotes, belangrijke informatie, of misschien nog onderdelen, van zo'n ding?

Laat maar horen!

Marcski 16-07-2008 11:30

Supercool!!

Koen is sleeping 16-07-2008 11:44

Cool!

In Breda slingerde er ook altijd 1 rond in de Bosstraat bij "Mario" (auto-alarm-inbouw-boeah)

breadfan83 16-07-2008 12:08

KR d'r in gooien? :cool:

Skeez 21-07-2008 22:30

Leuk ding! Vindt (vooral) mijn vader ook interessant...

Hij houdt wel van dat soort aparte dingen. Zo heeft hij laatst een Itera fiets gekocht. Is vrijwel compleet van kunststof! Schijnt ontworpen en ontwikkeld te zijn door SAAB! Schijnen slechts 500 gemaakt te zijn. Fietst wel belabberd; beetje slap. Waarschijnlijk de reden dat het niet aansloeg...

Vento Vice 03-08-2008 16:49

remember the 80'-s!

Quote:
Originally Posted by Skeez

Ja, die ken ik ook! Lachen! Super!
Met een tandriem-aandrijving, toch? i.p.v. een ketting?

In Leeuwarden stond er toen (1987?) één 'geparkeerd' en die hadden ze in de fik gestoken; helemaal gesmolten!
(probeer dat maar eens met een 'echte' fiets...)

Dennis@polo86c.nl 03-08-2008 17:28

Een collega van mij heeft als het goed ook nog zo'n ding...

Skeez 04-08-2008 21:35

Quote:
Originally Posted by Dennis@polo86c.nl
Een collega van mij heeft als het goed ook nog zo'n ding...

Wilt die 'm niet verkopen :tongue: ?

Dennis@polo86c.nl 05-08-2008 09:01

Als je serieus interesse hebt dan wil ik het hem wel vragen.

sjaakie09 25-07-2009 23:52

c5 heb je hem nog? m v g jd@comm-co.com

Hallo heeft u de c5 nog??

Quote:
Originally Posted by Vento Vice
Hallo volksforummers,

De Corrado is de deur uit en om toch iets te hebben om aan te 'klooien', heb ik voor de fun een Sinclair C5 gekocht!

(=de enige oplossing tegen de hoge benzineprijzen!) :D

HISTORY:
Het ding was z'n tijd vèr vooruit ('85!) en ziet er dus nu nog futuristisch uit.
Bedacht door uitvinder sir Clive Sinclair.
(die van de eerste homecomputers ZX 81, ZX Spectrum)
Helaas is-ie maar één jaar in productie geweest, doordat de pers hem onderuit heeft gehaald en vanwege exportproblemen.
In dat jaar zijn er toch zo'n 12.000 gemaakt; de meesten rijden in thuisland Great Britain.
Het kostte Sinclair zoveel, dat de computerdivisie werd verkocht aan Amstrad.

DIT EXEMPLAAR:
Het ding zit lekker simpel in elkaar met veel ongepoten kunststof en een geperst metalen chassis. Het weegt slechts 30 kilo.
Door het zeer lage zwaartepunt, ligt-ie als een blok op de weg (...en is-ie voor SUV'-s onzichtbaar; één van de kritieken van de pers, destijds...)

Helaas zit er geen accu en lader meer bij, maar de 250 Watt-motor zit er wel op, dus wie weet... Hij schijnt 20 á 30 km per uur te kunnen halen. Ik zit zelf te denken aan accu's van een scootmobiel o.i.d.

Helaas zijn er geen versnellingen aanwezig, zodat fietsend niet al te hoge snelheden gehaald kunnen worden; je moet dan domweg te veel omwentelingen maken!

WIE-O-WIE?
Heeft iemand nog anekdotes, belangrijke informatie, of misschien nog onderdelen, van zo'n ding?

Laat maar horen!

All times are GMT +1. The time now is 14:51.