cutting and buffing
Op verzoek post ik een how-to hoe een auto gepolijst en gepoetst kan worden tot een mirror-shine, wetlook, whatever.
Het beste is dit te doen op een auto met minimaal 3 lagen blanke lak, aangezien je al gauw een laag of 2 verwijdert met deze methode als je niet voorzichtig te werk gaat. Mocht je auto in een high solid lak staan bv een dupont chromaclear, dan zullen 2 lagen ook wel voldoende zijn. Deze methode raad ik sterk af voor laksystemen zonder blank erover. Wat erg belangrijk is, de lak moet geheel uitgehard zijn! Polijst ook geen delen, waar je niet met je poetsmachine bij kan komen later! benodigdheden: -poetsmachine die tussen de 1200-1700 toeren draait, liefst op lucht. -wollen poetspad -foam poetspad -medium poetsmiddel (bv 3M) -fijn poetsmiddel -glaze poetsmiddel -schone poetsdoeken -afwasmiddel -spons -emmer water -schuurpapier wet or dry P1000, P1500, P2000 -plamuurrubber polijsten: Begin met het wassen van de auto, grondig met afwasmiddel en warm water, goed afspoelen en controleren of er nergens meer vervuiling en zand zit etc. Schuren met P1000 om je plamuurrubber gewikkeld in een kruislinkse beweging terwijl je met de andere hand de natte spons langzaam uitknijpt over het te schuren oppervlak. Best is om bv vlakken van zo`n 40x40 cm te pakken en die deel voor deel af te werken. Dit is om de structuur uit de lak te schuren, om te controleren kan je je geschuurde deel droogvegen en moet je een egaal, mat oppervlak hebben. KEEP IT WET en pas goed op bij naden, randen en bollingen daar ga je makkelijk door de lak. Bij stofjes die loskomen meteen extra spoelen en zorgen dat het schuurpapier clean is, anders kan je nare krassen in je lak maken! Schuren met P1500, zelfde verhaal, dit is om de schuurkrassen van de P1000 weg te werken, voor het beste resultaat onder een andere hoek schuren. Schuren met P2000, same story. Auto opnieuw wassen met afwasmiddel en warm water, GOED afspoelen! Poetsen Let op dat er gepoetst wordt in de schaduw of binnen, de zon is je vijand in dit geval. We beginnen met de wollen poetspad, het mediumpoetsmiddel en een schone doek. Teveel poetsmiddel voegt niks toe, soms kan het zelfs het resultaat verminderen. Evt kan je ietsje water op de pad spatten om het poetsen te versnellen. Wederom, wees voorzichtig op naden en randen! Poets weer in vlakken van bv 40x40 cm, ga rustig met de machine van links naar rechts en voor naar achter over het deel. Niet te hard drukken, laat de machine het werk doen, voor het beste resultaat kan je 3 keer over het deel met steeds iets minder drukkracht. Er zou nu wel een redelijke glans tevoorschijn moeten komen, maar het kan nog veel beter! Spoel de gehele auto met afwasmiddel en warm water, al het poetsmiddel moet weg zijn. Zelfde poetsmethode met een schone wollen poetspad en de fijne compound, wederom 3 gangen met elke keer iets lichter poetsen. Spoel de gehele auto met afwasmiddel en warm water, al het poetsmiddel moet weg zijn. Zelfde poetsmethode, maar nu met de foam pad en de glaze, als je goed gepoetst hebt hoef je er nog maar amper overheen, dit is voornamelijk om de auto een beschermlaag te geven en zal vuil minder hechten. Succes |
Mocht je trouwens een zakker hebben, dan is het link om daarop te schuren tot ie weg is, de kans is groot dat je de omringende lak doorbrand.
Echte zakkers zijn goed weg te krijgen met een scheermesje, waar op de uiteinden een stukje tape is geplakt zodat ie zich niet in de lak boort als je m over het oppervlak laat glijden. Zo kan je de zakker eraf scheren voor het polijsten van dat deel (of de gehele auto) begint. |
Leuke howto!
Maar waarom zou je de auto wetsanden. Dat doe je normaal alleen maar als er extreme krassen opzitten (die net niet door zijn) Of als je krassen dmv spotrepair heb opgevuld. Correct me if im wrong. Kijk maar eens op het carclean forum van de sponsor om te zien wat voor een schitterende resultaten je kunt bereiken zonder wetsanden. |
Het nadeel van dit systeem is dat je alle ,maar dan ook echt alle oneffenheden gaat zien,de kleinste deuk of oneffenheid ga je dan extra goed zien.
Let dus op dat je auto 10000000% strak is. Ik ben er geen fan van. |
En bij echte show cars wordt toch 2x gewetsand.
voor en na blanke lak of niet. |
Quote:
Het gaat erom dat je de volledige spuitstruktuur kwijt bent... Erg bewerkzaam klusje is dit... Zakkers kan je evt ook met een miniklosje doen. Wij hadden er op het werk wel kleintjes voor op vingerformaat zeg maar (kan je volgens mij bij 3M bestellen), dan schuur je er iig niet omheen... Maar wegsnijden/scheren werkt inderdaad ook prima, mÃ*ts je heel voorzichtig bent! Verder een mooie en duidelijke uitleg :thumbup: |
Quote:
Klopt, dit is heel mooi getoond in american hotrod met boyd coddington (rip). Er wordt dan gespoten met een solid layer unilak inplaats van basislak, die licht opgeschuurd wordt en daarna in de blank gezet. Dit is een goede methode met bv gitzwarte autos, om de aller aller laatste inperfecties weg te halen. Met metallics werkt dit niet en wordt er gewoon extra blank gezet. De methode die ik beschreven heb is inderdaad voornamelijk voor showautos. Het ligt aan de kleur of inperfecties juist extra zichtbaar worden, een lichte auto zullen inperfecties juist verbloemd worden, omdat je door de hogere glansgraad verblind wordt, sneeuwblind zeg maar. Vooral in amerika worden showautos zo nabehandeld, in mijn ogen is het essentieel, alleen poetsen zal nooit de ware glans omhoog halen die een goede blanke lak kan maken! De eerste keer dat ik in los angeles was heb ik een gitzwarte 300C chrysler gezien die tot mirror finish gepolijst was, je kon niet eens zien wat de kleur was, het was gewoon een spiegel. |
All times are GMT +1. The time now is 10:10. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.