Koel problemen
Ik heb wat problemen met de koeling.
Hij bouwt druk op in het koelsysteem, als hij warm is en je draaid dop eraf komt er wat kvs uit zeg maar. Maar ik dacht dat dat wel normaal is, maar ik hoorde van niet. Ook slaat de fan erg laat in, de thermostaat is al vervangen netzoals de sensoren. Is dat normaal? Koppakking is wel goed. Gr Frank |
Zet er anders even een Fan sensor van een transporter in die beginnen bij 85graden misschien helpt dat.
En anders kijken of je geen lekke kop heb. |
Je hebt meestal wel iets druk opbouw in je koelvloeistofsysteem,maar daar heb je je overdrukventiel (gaatje)in je reservoirdop zitten.Als ie echt druk opbouwd kan dat wel eens betekenen dat je koppakking kapot is bij een koelkanaal.Knijp maar eens in je koelslangen als je motor op temp. is (wel met handdoek)Krijg je ze bijna of niet in geknepen dan zal hoogst waarschijnlijk je koppakking kapot zijn
Veel succes. |
Klinkt idd als koppakking,, heb toevallig net weekje terug nieuwe koppakking dr in gezet. Ik had ook van klein stukje rijden ( 200 meter ) al wat druk op kvs reservoir..
Dus zal miss een beginnende koppakking zijn. Als je voor de auto staat even links achter het blok kijken, of de bovenkant van je spruitstuk vochtig is. Ma succes er mee |
Het kan wel zo zijn dat de koelvloeistof met dop erop niet kookt en zonder dop wel. Water onder druk heeft een iets hoger kookpunt. Ik zou even voelen of de slangen niet te hard worden.. Je moet ze echt met gemak tot de helft in kunnen knijpen.
|
Slangen kan ik inknijpen zonder echt veel kracht te zetten.
Koppakking heb ik laten testen maar die is gewoon ok. Met dop erop sloeg de fan idd optijd aan en heb ik hem tot te max gevuld. Toen ik een stukje gereden had stond hij wat lager, kan dat zijn dat hij dan niet zo warm word als dat je stilstaat en de vloeistof niet zoveel uitzet als dat hij echt zo warm is dat de fan aanslaat. Ik ga maandag voor de zekerheid even naar de sloop om een andere dop te halen, weet een 1300 te staan ( kan ook wel denk ik toch ) |
Er moet druk int systeem komen
Zoals eerder gezecht is het kookpunt dan hoger 1.5 bar druk dan gaat het overloop ventiel in de dop open |
Als je rijdt heb je inderdaad een betere koeling, door de rijwind uiteraard.
|
Dus waarschijnlijk is het zo gewoon ok? Het is normaal dat hij soms wat lager staat?
|
Heb een nieuwe dop erop gedaan. Alles helemaal ok afgevuld gister en een streepje gezet bij een koude motor waar het peil precies stond. De ochtend erna keek ik weer en nou is het een heel klein stukje gezakt. 1 of 2mm, zo dit een poreuze slang kunnen zijn? Ik zie niks lekker.
|
Nou ik zie nou toch wat lekker. Zit helemaal onder op blok.
Heb wat foto's gemaakt. Zal waarschijnlijk doe slang zijn. Maar ik voel ook een richeltje, zit daar iets van een pakking tussen? Weet iemand de maat slang die ik moet gaan halen? |
De slang zit aan het huis van de waterpomp
Deze is van aluminium en wil nog wel eens rotigheid vertonen Dan wordt de slang als het ware opgevrete door het aluminium Kan je morgen eventueel wel een nr geven De slangeklem krijg je met een waterpomptang wel los,let wel op dat deze niet wegspringt[ervaring mee:D:D] |
Slang en dop vervangen. Goed ontlucht met dop open en wachten totdat de fan aan gaat. Maar nou is er nog een probleem
na langer stuk snelweg gereden te hebben staat het KVS onder de min. Lager als dat het staat als de motor koud is voordat je aanrijd. Als je de dop ( voorzichtig ) af doet meteen nadat je gereden hebt dat er wat druk ontsnapt stijgt het KVS weer. ZIt er dan toch nog lucht in de systeem? Of hoe kan dit? |
Als de motor warm is zet door de druk de koelwaterslangen uit en zakt het peil iets
Door de druk eraf te laten komt het peil weer op het goede nivo |
Ik trap even een oud topic omhoog: sinds kort hebben we een mkII 1.3 MH.
Op het eerste ritje begon het lampje van de koelvloeistof te knipperen, dus direct 90 gaan rijden op de snelweg en de verwarming vol open. Temperatuur bleef erg hoog, de fan sloeg ook niet aan. Later met een monteur naar gekeken, toen bleek de onderste slang koud te blijven. Conclusie: thermostaat kapot. Die leek echter nog erg nieuw. Maarja, vervangen en getest. Alles werkte goed. Dag later maken we een rit: precies hetzelfde probleem. Zojuist weer een andere thermostaat gemonteerd. Nu lijkt het weer goed te gaan, maar de thermostaat gaat erg laat open: eigenlijk op het moment dat het lampje gaat knipperen. Thermostaat is gewoon een 2 standen thermostaat 88 graden. Moet ik nu ook bang zijn dat het de koppakking is? :( |
Fan slaat niet aan?
|
Als de onderste buis ook warm wordt slaat de fan wel aan, maar wel erg laat
|
Kan de radiator verstopt zijn ?
|
Quote:
Zou ik ook denken als de thermostaat al vervangen is en dan als de onderste slang nog niet warm wordt. Ze zijn ook niet zo heel erg duur. Je zou het eventueel zonder thermostaat kunnen proberen. |
Radiateur verstopt, dat is ook wel een goeie.
Soms wordt de onderste slang wel warm, dat is ook zo gek. Maar de radiateur checken is idd een goede optie! |
All times are GMT +1. The time now is 06:51. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.