Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Koel problemen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=41958)

frankVW 25-04-2008 11:58

Koel problemen
 
Ik heb wat problemen met de koeling.
Hij bouwt druk op in het koelsysteem, als hij warm is en je draaid dop eraf komt er wat kvs uit zeg maar. Maar ik dacht dat dat wel normaal is, maar ik hoorde van niet.

Ook slaat de fan erg laat in, de thermostaat is al vervangen netzoals de sensoren. Is dat normaal?

Koppakking is wel goed.

Gr Frank

GerardMkIIVR6 25-04-2008 12:07

Zet er anders even een Fan sensor van een transporter in die beginnen bij 85graden misschien helpt dat.
En anders kijken of je geen lekke kop heb.

kb2 25-04-2008 12:28

Je hebt meestal wel iets druk opbouw in je koelvloeistofsysteem,maar daar heb je je overdrukventiel (gaatje)in je reservoirdop zitten.Als ie echt druk opbouwd kan dat wel eens betekenen dat je koppakking kapot is bij een koelkanaal.Knijp maar eens in je koelslangen als je motor op temp. is (wel met handdoek)Krijg je ze bijna of niet in geknepen dan zal hoogst waarschijnlijk je koppakking kapot zijn

Veel succes.

Vliet 25-04-2008 13:42

Klinkt idd als koppakking,, heb toevallig net weekje terug nieuwe koppakking dr in gezet. Ik had ook van klein stukje rijden ( 200 meter ) al wat druk op kvs reservoir..
Dus zal miss een beginnende koppakking zijn. Als je voor de auto staat even links achter het blok kijken, of de bovenkant van je spruitstuk vochtig is.
Ma succes er mee

--daniel-- 25-04-2008 14:30

Het kan wel zo zijn dat de koelvloeistof met dop erop niet kookt en zonder dop wel. Water onder druk heeft een iets hoger kookpunt. Ik zou even voelen of de slangen niet te hard worden.. Je moet ze echt met gemak tot de helft in kunnen knijpen.

frankVW 25-04-2008 16:53

Slangen kan ik inknijpen zonder echt veel kracht te zetten.
Koppakking heb ik laten testen maar die is gewoon ok.

Met dop erop sloeg de fan idd optijd aan en heb ik hem tot te max gevuld.
Toen ik een stukje gereden had stond hij wat lager, kan dat zijn dat hij dan niet zo warm word als dat je stilstaat en de vloeistof niet zoveel uitzet als dat hij echt zo warm is dat de fan aanslaat.

Ik ga maandag voor de zekerheid even naar de sloop om een andere dop te halen, weet een 1300 te staan ( kan ook wel denk ik toch )

golf mkII 16v 25-04-2008 17:31

Er moet druk int systeem komen
Zoals eerder gezecht is het kookpunt dan hoger
1.5 bar druk dan gaat het overloop ventiel in de dop open

--daniel-- 25-04-2008 18:51

Als je rijdt heb je inderdaad een betere koeling, door de rijwind uiteraard.

frankVW 25-04-2008 19:02

Dus waarschijnlijk is het zo gewoon ok? Het is normaal dat hij soms wat lager staat?

frankVW 29-04-2008 09:11

Heb een nieuwe dop erop gedaan. Alles helemaal ok afgevuld gister en een streepje gezet bij een koude motor waar het peil precies stond. De ochtend erna keek ik weer en nou is het een heel klein stukje gezakt. 1 of 2mm, zo dit een poreuze slang kunnen zijn? Ik zie niks lekker.

frankVW 29-04-2008 13:30

Nou ik zie nou toch wat lekker. Zit helemaal onder op blok.
Heb wat foto's gemaakt.





Zal waarschijnlijk doe slang zijn. Maar ik voel ook een richeltje, zit daar iets van een pakking tussen? Weet iemand de maat slang die ik moet gaan halen?

golf mkII 16v 29-04-2008 22:45

De slang zit aan het huis van de waterpomp
Deze is van aluminium en wil nog wel eens rotigheid vertonen
Dan wordt de slang als het ware opgevrete door het aluminium
Kan je morgen eventueel wel een nr geven
De slangeklem krijg je met een waterpomptang wel los,let wel op dat deze niet wegspringt[ervaring mee:D:D]

frankVW 09-05-2008 15:53

Slang en dop vervangen. Goed ontlucht met dop open en wachten totdat de fan aan gaat. Maar nou is er nog een probleem

na langer stuk snelweg gereden te hebben staat het KVS onder de min. Lager als dat het staat als de motor koud is voordat je aanrijd.
Als je de dop ( voorzichtig ) af doet meteen nadat je gereden hebt dat er wat druk ontsnapt stijgt het KVS weer. ZIt er dan toch nog lucht in de systeem? Of hoe kan dit?

golf mkII 16v 15-05-2008 18:05

Als de motor warm is zet door de druk de koelwaterslangen uit en zakt het peil iets
Door de druk eraf te laten komt het peil weer op het goede nivo

Berrychello 16-07-2012 20:09

Ik trap even een oud topic omhoog: sinds kort hebben we een mkII 1.3 MH.
Op het eerste ritje begon het lampje van de koelvloeistof te knipperen, dus direct 90 gaan rijden op de snelweg en de verwarming vol open. Temperatuur bleef erg hoog, de fan sloeg ook niet aan.
Later met een monteur naar gekeken, toen bleek de onderste slang koud te blijven. Conclusie: thermostaat kapot.
Die leek echter nog erg nieuw. Maarja, vervangen en getest. Alles werkte goed. Dag later maken we een rit: precies hetzelfde probleem.
Zojuist weer een andere thermostaat gemonteerd. Nu lijkt het weer goed te gaan, maar de thermostaat gaat erg laat open: eigenlijk op het moment dat het lampje gaat knipperen. Thermostaat is gewoon een 2 standen thermostaat 88 graden.

Moet ik nu ook bang zijn dat het de koppakking is? :(

tim_j 16-07-2012 22:20

Fan slaat niet aan?

Berrychello 17-07-2012 06:03

Als de onderste buis ook warm wordt slaat de fan wel aan, maar wel erg laat

Erik Baas 17-07-2012 10:59

Kan de radiator verstopt zijn ?

Spierings 17-07-2012 11:37

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Kan de radiator verstopt zijn ?

Zou ik ook denken als de thermostaat al vervangen is en dan als de onderste slang nog niet warm wordt.
Ze zijn ook niet zo heel erg duur.

Je zou het eventueel zonder thermostaat kunnen proberen.

Berrychello 17-07-2012 12:56

Radiateur verstopt, dat is ook wel een goeie.
Soms wordt de onderste slang wel warm, dat is ook zo gek. Maar de radiateur checken is idd een goede optie!


All times are GMT +1. The time now is 06:51.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.