Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   GTD motor in een golf MK1 (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=40223)

PetrMK1 03-03-2008 19:29

GTD motor in een golf MK1
 
Ik zal me eerst ff beetje voorstellen
ik heb een golf mk1 ( rood ) komen nog wel foto's van. Kom uit limburg.
ben er nu een gtd blok met een sprinter intercooler in aan het lepelen omdat mijn standaard blok (1.6D) gaar aan het worden is.

Nu zit er een Garret T2 turbo op ...
nu heb ik er wat vragen over:

Is dat de orginele turbo voor een gtd ?
valt daar een beetje aan op te schroeven?
wat is het verschil ten opzichte van een T3 ?

wat is er ong. voorn vermogen uit zo'n motortje te halen? ( standaard 80pk)
met niet al te veel aanpassingen.. ( het is niet snel te veel :D)

Er komt een uitlaat onder van 60/ 63mm met alleen een einddemper

mvg.

Peter

Samurai 03-03-2008 21:19

Een T2 turbo is idd de originel turbo voor een SB diesel motor.

Een T2 is een kleinere variant, van de T3.
De T2 zou ik erop houden persoonlijk, omdat hij eerder opspoelt en veel geschikter is voor dagelijks gebruik. De T3 is ook een goede turbo, maar je houdt een aardig turbo "gat"

Als je mer pk's wil uit een diesel, doe dan eerst meer research over hoe het werkt bij een diesel, schaf eerst een goede sensor en meter aan. Om je uitlaatgastemperatuur te meten. Vanaf daar kan je al meer doen!
Owja voordat je gaat "tunen" zorg dat de basis gewoon goed is, dus een goede degelijk turbo, laat je vertuivers eens reinigen en nakijken. Ook je brandstofpomp checken, en of alles keurig op tijd staat!

Stijn 03-03-2008 21:24

Over dit onderwerp is ontzettend veel te vinden op dit forum (er rijden wat aardig gekietelde TDtjes rond hier), search er maar eens op!

DÁ-BRT 04-03-2008 10:32

Ach en anders moet je maar vragen.

Laten we zo zeggen er rijden nu 2 1600TD's rond die van mij af komen die beide door de 140pk heen gaan.

De T2 turbo is een leuk ding als je niet veel van de turbo vraagt. Hij is vrij klein.

Bij de normale brandstof hoeveelheden spoelt een grotere turbo (KKK K24: voorkeur of een Garrett T3) langzamer op.

Zodra je de brandstofpomp aanpast en deze meer brandstof levert. Er grote nozzles in zet. Dan spoelt de turbo aardig wat sneller op en merk je bijna het turbo gat niet meer.

Samurai 04-03-2008 10:50

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Ach en anders moet je maar vragen.

Laten we zo zeggen er rijden nu 2 1600TD's rond die van mij af komen die beide door de 140pk heen gaan.

De T2 turbo is een leuk ding als je niet veel van de turbo vraagt. Hij is vrij klein.

Bij de normale brandstof hoeveelheden spoelt een grotere turbo (KKK K24: voorkeur of een Garrett T3) langzamer op.

Zodra je de brandstofpomp aanpast en deze meer brandstof levert. Er grote nozzles in zet. Dan spoelt de turbo aardig wat sneller op en merk je bijna het turbo gat niet meer.


Ja, maar dan rij je geen diesel meer vanwege het verbruik haha.

@topicstarter is het een daily, of een hobby auto?

DÁ-BRT 04-03-2008 10:53

Het valt mee. Ik meen dat die jongens er nog een 1:12 mee rijden. Dan is diesel nog steeds goedkoper dan benzine en GTI-tjes rij je met gemak zoek. ;)

Stijn 04-03-2008 10:56

Mijn TDtje is dus ook zwaaar gekieteld (grotendeels dankzij Bert's Frankenstijn pomp :)) maar bij normaal gebruik is het verbruik nog altijd zeer acceptabel. Tuurlijk, als je het gas intrapt dan is het een grote fuel-into-smoke-converter, en dat is niet economisch.
Maar voor dezelfde carosserievorm met hetzelfde gewicht is voor dezelfde snelheid dezelfde energie nodig, of de motor nou opgevoerd is of niet. Rendement zal er wel wat onder lijden natuurlijk, dus iets 'onzuiniger' wordt het wel...maar niet veel!

Als je dus met een gekietelde en een standaard TD naast elkaar zou rijden in gelijke auto's op een vaste snelheid, dan zal het verbruik elkaar niet veel ontlopen.
Nadeel is natuurlijk dat een snelle TD verslavend veel koppel heeft, dus het gaspedaal gaat eenvoudigweg vaker en dieper het tapijt in :)

Samurai 04-03-2008 11:03

VERSLAVEND is hier het juiste woord ....

Als je een snelle auto hebt, dan maak je er toch altijd gebruik van!

haha

PetrMK1 04-03-2008 20:13

De auto is voor "half" dagelijks gebruik.. ( dus rij er niet zoveel me )
ik heb ook al redelijk wat gezocht maar niet zo veel specifiek over de t2 turbo ( GTD ) te vinden ... ben hem nog aan het inbouwen, zal ook nog wel even duren want de kabelboom vraagt ook aandacht... en evt. wil ik er ook nog een airco in maken ( dan duurt het pas echt lang :D)
maar met een kleine moeite moet ik er toch wel 110 pk uit kunnen halen ?

DÁ-BRT 05-03-2008 07:57

Het zal niet een kleine moeite zijn om er 110pk uit te halen, maar het is heel goed te doen.

Je moet toch de pomp aanpassen en zorgen dat de BOV-valve niet te vroeg afblaast, turbo afstellen. Eventueel setje gereviceerde of zwaardere verstuivers.

PetrMK1 05-03-2008 14:32

Okeey,

Welke type verstuivers kan ik het beste halen? zit die standaar in een bepaald blok ?

DÁ-BRT 05-03-2008 14:52

Ik zou mijn eigen verstuivers houden en voor een setje nieuwe nozzles gaan anders koop je misschien de meuk van iemand anders. Plus dan kan je zelf kiezen wat voor type je wilt. Stukje reclame: voor 100 euro met inruil van de oude verstuivers heb ik voor jouw ultrasoon gereinigde verstuivers met nieuwe nozzles.

PetrMK1 06-03-2008 19:41

Ik heb zelf nog nieuwe verstuivers liggen ( 500km )
maar die komen uit een 1.6D ... Is dat veel verschil?

En dan het volgende de uitlaat:

Heeft iemand een tekening of welke bochten ik moet halen ... scheelt weer gedoe

Alvast Bedankt,

Samurai 07-03-2008 01:00

Quote:
Originally Posted by PetrMK1
Ik heb zelf nog nieuwe verstuivers liggen ( 500km )
maar die komen uit een 1.6D ... Is dat veel verschil?

En dan het volgende de uitlaat:

Heeft iemand een tekening of welke bochten ik moet halen ... scheelt weer gedoe

Alvast Bedankt,


Goed lezen, m.b.t de verstuivers als je vermogen wilt halen. Heb je toch zwaardere nodig!

Wat betreft de uitlaat, gewoon tellen. En goed opschrijven is max 15min werk :thumbup:

DÁ-BRT 07-03-2008 07:40

Haha...

Nu het grapje van volkswagen. De ongeblazen diesel verstuivers zijn iets zwaarder dan die van de TD. Die van de GTD zijn nog weer iets groter.

Maar goed de openingsdruk van de D verstuivers is 25bar lager. Die zou ik wel aan passen. Daarnaast is het geen verstuiver om 110pk mee te gaan halen.


All times are GMT +1. The time now is 08:49.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.