Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   90 of 110 pk tdi ? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=39313)

tiefflieger 05-02-2008 22:21

90 of 110 pk tdi ?
 
ben voor mijn vriendin een beetje aan het rondkijken voor een Golf TDI.
Het moet een MK3 worden uit 1996 of 1997.
Nu heb ik zelf ervaringen met de 90 pk tdi (en die waren in principe heel goed), maar ben nu ook een 110 pk tegen gekomen die me wel iets lijkt.

Hoe zijn deze 110 pk's ten opzichte van de 90 pk ?
Zijn er specifieke problemen of dingen om op te letten ?

LuNaTiK 05-02-2008 22:31

Het enige probleem kan de turbo zijn waarbij de variabele uitlaatkleppen vast kunnen komen te zitten. Dit heeft een 90pk namelijk niet.

sjoerdnijhuis 06-02-2008 00:10

En: de AFN (110 pk. std) heeft ook last van een loslopende bout v/d krukaspoulie.

vwbullit 06-02-2008 00:44

ahu 90 pk , afn 110 pk zijn identiek dezelfde blokken.
verschil computer, injectors, pomp turbo spruitstukken ed. oliehuis
maar de basis is idem.

DÁ-BRT 06-02-2008 13:14

@vwbullit: Klopt en de 1Z die kan je beter niet pakken. Dunnere koppen op de zuigers, andere kleppen en electronica. Net wat onstabieler.

steven16v 06-02-2008 13:56

Quote:
Originally Posted by sjoerdnijhuis
En: de AFN (110 pk. std) heeft ook last van een loslopende bout v/d krukaspoulie.


Heb ik bij de 90pk versie ook wel eens gezien. Of het vaker voorkomt bij de 110pk versie weet ik niet.

DÁ-BRT 06-02-2008 13:59

Het zou vrijwel niet moeten voorkomen, de nieuwe bouten zijn gebruikt en ook de krukas en poelie zijn gemodificeerd ten opzichte van de oude 1.6 en 1.9 (T)D. Ze hebben een D vlak gekregen in plaats van het kleine ribje.

steven16v 06-02-2008 14:52

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Het zou vrijwel niet moeten voorkomen, de nieuwe bouten zijn gebruikt en ook de krukas en poelie zijn gemodificeerd ten opzichte van de oude 1.6 en 1.9 (T)D. Ze hebben een D vlak gekregen in plaats van het kleine ribje.


Hmmm, misschien wat het dan toch een AAZ motor. Zag ook alleen het onderblok. Verder niet echt opgelet. Maar er werd mij gezegt dat het een tdi was van 90 pk.

DÁ-BRT 06-02-2008 14:55

Het zou natuurlijk een AAZ kunnen zijn geweest, maar ik heb ergens gelezen dat de eerste 1Z 90pk TDI motoren ook nog de oude bevestiging hebben met nieuw type bouten. Duzzz het kan zijn.. ;)

vwbullit 06-02-2008 15:08

daarom ook vervangen als je het los heb gehaald.
En niet de oude er in draaien.
tenzij je spagetti wilt

en ja de 1z is minder ja , zitten veel in de golf 3.

tiefflieger 06-02-2008 21:03

Ga morgen voor een 110 pk kijken uit 97, nog speciale dingen waar ik op kan letten ?

tiefflieger 07-02-2008 22:11

Heb hem gekocht, het is een paarse met gechipte AFN motor geworden.
Maandag ophalen en dan zal ik wel eens een fotootje posten.

sjoerdnijhuis 07-02-2008 23:05

Quote:
Originally Posted by tiefflieger
Heb hem gekocht, het is een paarse met gechipte AFN motor geworden.
Maandag ophalen en dan zal ik wel eens een fotootje posten.
Nice :thumbup: goede keuze hoor!!
Waar is hij gechipt als ik het vragen mag? :confused:

e-j@y 16-02-2008 07:40

pas maar op!

heb binnen een week 2 turbo's aan gort gereden........ ook een 110 pk uit 97

Black Devil 16-02-2008 09:51

Quote:
Originally Posted by e-j@y
pas maar op!

heb binnen een week 2 turbo's aan gort gereden........ ook een 110 pk uit 97


Dan mag je mij vertellen hoe je dan voor elkaar hebt gekregen........

Ferry24 16-02-2008 10:05

dat vroeg ik me nou ook af. Zullen wel gebruikte turbo's geweest zijn. Of je doet echt iets goed mis....

e-j@y 16-02-2008 13:48

afgelopen dinsdag heb ik mijn auto weer opgehaald, gewoon turbo vervangen, deze was gewoon op blijkbaar. Bij de garage hebben ze mij verteld dat er een nieuwe op is gekomen.

Gisteravond reed ik naar huis, en ineens weer een rookpluim achter mij aan. Meteen aan de kant gezet en vanochtend hebben we haar naar huis gesleept. Daarna maar weer even de garage gebeld. En toen werd mij verteld dat er een gereviseerde turbo op is gezet ipv een nieuwe.......

Houd jullie nog wel even op de hoogte van de ontwikkelingen

tiefflieger 16-02-2008 19:47

Die turbo heeft bij mij weinig te lijden...
Ik rijd altijd rustig en schakel rond de 2500 toeren meestal over.

Heb hem inmiddels al helemaal laten nakijken, is verder goed afgezien van een motorsteun en de draagarmrubbers.

Wolgast 17-02-2008 19:42

Even terugkomen op de Krukaspoeliebout.
Vooral de 90PK IZ TDI heeft dit probleem ook. Net als de AAZ motor.
Er is in der tijd een modificatie geweest (meen midden '94) dat de bout bij VW vevangen moest worden bij het vervangen van de Distr.riem.

Of dat ook echt gebeurd is......

Maar ikzelf rij een AAZ uit 1996 en daar is de bout af-fabriek gemodificeerd. ipv een 10.4 bout zit er nu een 12.8 bout op....


All times are GMT +1. The time now is 01:54.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.