Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Wielen en banden (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=32)
-   -   Getrokken? Mooi!, maar is dat wel veilig? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=38191)

Vento Vice 06-01-2008 18:11

Getrokken? Mooi!, maar is dat wel veilig?

Hallo forummers!

Ik zie de laatste tijd veel topics over 'getrokken bandjes'; vaak de vraag: hoe ziet deze-of-die maat eruit op die-en-die velg, maar wat IK me ondertussen afvraag:
Is het wel veilig, zo'n getrokken band?! Het is nooit de bedoeling van de fabrikanten geweest om banden zó te monteren...
(maar het staat wel mooi! :tongue: )

Dat ze er niet vanaf zullen schieten, daar ben ik niet zo bang voor; ze gaan er meestal al moeilijk op ook! :D
Waar ik meer aan zit te denken, zijn de krachten, die op de wangen van de banden komen. Het lijkt me dat de krachten heel anders verwerkt worden, als de wanden onder een hoek staan ('getrokken') of gewoon loodrecht op de velg/ straat.

Het is maar een gevoel, maar vertel eens wat jullie ervan denken/ weten!

(2e extra vraagje: wat is de J-maat en de ET-waarde van een standaard Golf IV Variant 16"-velg? Deze wil ik verbreden voor mijn Vento en mss wel getrokken bandjes erom heen... ;) )

golf3freak 06-01-2008 18:19

Na mijn weten kan het geen kwaad, tenzij je te ver gaat! zijn wel foto,s van een getrokken band die uit mekaar was geknalt.

Vento Vice 06-01-2008 18:24

Quote:
Originally Posted by golf3freak
Na mijn weten kan het geen kwaad, tenzij je te ver gaat! zijn wel foto,s van een getrokken band die uit mekaar was geknalt.

...onder het rijden, of bij het moeizame monteren?

Zweiter 06-01-2008 18:26

is natuurlijk ook afhankelijk van de setup van de auto. Bij mij (heb een topic lopen over 175-50-13 op 8,5j) gaat het om een 1100cc, 800 kg wegende auto waar ca. 2000km p/jaar mee gereden wordt. Ik ben absoluut GEEN hardrijder en bochtengooier. Verder moet je goed op de bandendruk blijven letten.
Ik ben het met je eens, de banden zijn er waarschijnlijk niet voor gemaakt. Een kwestie van persoonlijke afweging.

Matheo 06-01-2008 18:49

ik blijf toch altijd een beetje een bang gevoel houden bij extreem getrokken banden. heb er pas nog over zitten discuseren met een vriend van me (mauser35). en wij zijn allebij toch wel van mening dat het de wegligging niet echt ten goede kan komen. een gti op 165 banden lijkt me niet echt denderend. en ook omdat de band in een soort komvorm komt te liggen doordat de wangen zover naar buiten staan. tenminste dat idee hebben wij erbij, net of je de wanden van een kartonnen doos naar buiten duwt, dan gaat de bodem ook naar binnen. de krachten op een band zijn dan totaal anders als door de fabrikant bedoeld lijkt me.

jettaracing 06-01-2008 20:23

Is altijd al een punt van discussie geweest ,maar het is wel zo dat sommige merken kan het beter bij dan andere merken !
Het is namelijk zo dat er wel banden gemaakt worden die dit gestretch wel aankunnen (tot aan een maximum natuurlijk!) ,en dit geen problemen opleverd (bijv ,een 215/40 op een 9j )
Maar als je extreem gaat ,zoals een 185/45 of een 175/50 om een 8,5 j ..... ga dan wel even bij jezelf te rade van hoe veilig het nog zal zijn !
Ook al rijd je maar 2000km per jaar ,één keer een goede scherpe uitwijkmaneuvre kan al fataal zijn ,als de band eraf loopt !
Getrokken is mooi ,maar wel tot een maximum ,is mijn mening.....

Het hangt ook van de velg af ,hoe die is opgebouwd ,en hoe de band op de 'humps' ligt (de verdikking op de velgrand ,die de band 'tegenhoud')
En van de stugheid van de band ,en hoe breed de wangen al staan als er geen lucht inzit .
Als de band nog los tussen de velgranden zit, als deze al om de velg is gemonteerd ,en er dan nog lucht in moet .......
,Sja dan neem je wel een risico ,a rijd ik zelf al jaren met getrokken banden ,en heb zelf (nog ) geen problemen gehad
Met 195/45 om 8,5 j ,en 215/40 om 9 j .

Tjaap 06-01-2008 20:48

Vento Vice 06-01-2008 20:53

:eek: :eek: :eek: (bovenstaande foto)

@ iedereen: vergeet m'n tweede vraag niet ;)

golf3freak 06-01-2008 21:08

Quote:
Originally Posted by Vento Vice
...onder het rijden, of bij het moeizame monteren?

onder het rijden goed op banden spanning letten

Tjaap 06-01-2008 21:12

je kan tijdens het rijden beter op de weg letten..

MartinGT 06-01-2008 21:35

Fabrikanten geven als het goed is specificaties af voor elke band, ook wat betreft de minimale en maximale velg breed, als je daarbinnen blijft zit je save.

Tjaap 06-01-2008 21:57

mooie stretch en niet te extreem, ik zie geen problemen

compleet idioot.. ziet er niet uit en kan me niet voorstellen dat het veilig is

hajee 06-01-2008 22:24

die laatste foto.........
da's net een te dik wijf met een minirok...

Pedaalemmer 06-01-2008 22:28

Inderdaad die laatste is echt geen porum!

golf3freak 07-01-2008 01:56

Lijkt wel een vrachtwagenband? vond de eerste afbeelding toch mooier.

arosaboy 07-01-2008 07:34

maar bij die foto met kapotte band staat niet wat ermee gedaan is dit vind ik ook vreemd

heb ook zo n band gehad was 40 km oud en een 205-40-17 op een 8j maar zat gewoon een fout in produktie

ik rijd zelf met 215-35-18 op 8,5j en 225-35-18 op een 10j en kan je wel vertellen dat ik er goed mee in de bochten knal maar heb nog nooit geen band gehad die eraf komt
je moet alleen wel zorgen dat ze inderdaad op druk blijven

Erik 07-01-2008 08:20

Alhoewel ik denk dat sommige maten best kunnen zonder problemen maar dat de meeste het niet 'aandurven'. Afweging zit vaak ook in de combinatie van verlaging en type auto waar het misschien net wel of net niet gaat passen.
Wilde zelf ook 185-45 op 8.5j maar nadat ik dat eens nagemeten had werd duidelijk dat, dat zowiezo toch niet gaat passen met mijn originele wielranden waardoor aanpassen een pré is. Ga daarom toch maar voor 195-45. ;)

Larsv5 07-01-2008 09:13

Vologens mij heeft 16 inch staal van VW ET 38 als ik metniet vergis...???

Anders gewwon even langs de dealer...

Suc6

Pedaalemmer 07-01-2008 10:56

Heb zelf 205 op 8j en dat staat netjes getrokken, ik vind 195 te. Als ik een rotonde zie wil ik niet bang hoeven zijn of mijn bandjes dit wel gaan redden.

jasper16v 07-01-2008 12:37

ik heb 185-45-15 op 8j liggen. ziet er netjes uit en je kan goed de bochten door. heb nergens last van. het ening probleem stoepranden die zijn wel erg gevaarlijk zo. haha

All times are GMT +1. The time now is 19:54.