Pedaalemmer |
12-10-2007 12:17 |
Kwam toevallig een gelijk topic tegen alleen draaide ze de stelling om:
Quote:
Cold Air Intakes: Je kent ze wel, de zogenaamde "open-lucht-filter", inefficient zeggen velen. Inderdaad, zoals ze door de gemiddelde TRS-er gebruikt worden hebben velen gelijk. MAAR, het kan ook anders. Als je nou een compleet Cold Air Intake Systeem (vanaf nu CAIS) aanschaft. Dit systeem zal meestal bestaan uit een hoop leidingen en een filter van een groot filter-bedrijf (K&N, Green, Viper, etc). Met als resultaat dat de invoer van koude lucht geoptimaliseert wordt. Let wel, een hitteschild is een must. Je CAIS moet zoveel mogelijk beschermt worden van de warmte die van je motor komt. Een ideaal systeem om dit te bereiken is een:
Airbox: Een Airbox, is precies wat het zegt. Een box om je lucht te scheiden van je motor-warmte, bij de duurdere cq betere CAIS zit deze erbij, maar ze zijn ook los te verkrijgen. Als je dit hebt gedaan zal je motor meer lucht binnen krijgen, dit zal resulteren in meer lucht bij je lucht/brandstof mengsel. Oftewel je L/B-mengsel "verarmert", de verhouding lucht/brandstof is teveel naar de lucht geslagen. In het uiterste geval zul je in de winter je motor niet kunnen starten (het is in de winter trouwens zowieso aan te raden je originele filter te monteren). Wat kun je doen om dit op te lossen:
Air/Fuel Regulator: Een AFR installeren, bij de meeste modernere auto's met een computer, kun je hiermee je lucht/brandstof mengsel afstellen, wil je dat dit goed gebeurt, zul je een testbank moeten regelen, en proefsgewijs bijstellen, want geen enkele motor is hetzelfde. Vermogenswinsten van +/- 20 tot 30 pk zijn niet ongewoon, afhankelijk van welke motor je hebt. Om je motor-ademhaling verder te optimaliseren:
Intercooler: Een intercooler, dit heeft op zich niks met een turbo te maken, alhoewel het wel handig is als je een aftermarket-turbo installeert, er een intercooler bij aan te schaffen. Maar een intercooler is niks anders dan een soort verwarming maar dan precies andersom, dus alle lucht die je motor inkomt zal gekoeld worden, met als gevolg een betere verbranding in je motor, enige nadeel is dat intercoolers prijzig zijn.
Spruitstukken: De zogenaamde "spaghetti"-spruitstuk is alleen efficient als je een volledige uitlaatlijn erop aansluit, dus EN je middendemper EN een sportkat of vervanger EN een einddemper. Hiermee optimaliseer je het "uitademen" van je motor. Vermogenswinst maximaal 15 pk. Maar toch, tel je dit op bij de voorgaande modificaties zitten we al op een dikke 30 tot 40 pk.
Verder gaan op motorisch tunen, brandstofkeuze:
V-Power WERKT! Mits je wat vaker dan 1 keer je auto heb volgegooid met die zooi en dus je motor enkel en alleen nog maar V-Power verbrandt. Vooral in combinatie met de voorgaande modificaties is het echt efficient en op zichzelf al genoeg voor +/- 3 pk. En het is nog beter voor je motor ook. Voor de echte fanaten heb je nog:
Octaan verhogers: In de States een must, lui met auto's die op 100 octaan of zelfs 102 octaan rijden zijn niet ongewoon, gewoon een flesje toevoegen bij elke volle tank en je kunt weer knallen.
Om nog meer te kunnen knallen het gedeelte waar de bestuurder het meeste invloed heeft of je wint of verliest: SCHAKELEN:
Schakelen moet je leren, moet je kunnen en je moet DURVEN. Maar er zijn middelen om je een handje te helpen.
Schakelpoken met contragewichten, verkorten de beweging die je moet maken om te schakelen, een aanrader en redelijk goedkoop, MAAR, wil je het meeste uit je motor halen, dan is een duurdere aanschaf onvermijdelijk:
Geupgrade koppelingsplaten: Diverse Amerikaanse bedrijven hebben hier veel ervaring mee, schijven die steviger, lichter, en vooral HARDER zijn dan de originelen. Hiermee verkort je je schakelmomenten en is een MUST bij serieuze motor-tuning, want je schakelsysteem is berekend op je originele pk's.
Ook iets wat veel mensen vergeten: ONDERHOUD
Er zijn 1001 middelen die je bij je benzine kunt gooien om je motor van binnen "schoon te maken". Dit zal je als het een tijd niet gedaan heb een duidelijke vermogenswinst en betere reactie van je motor opleveren. Tevens kun je geupgrade brandstofleidingen aanschaffen met daarbij een grotere brandstofpomp om je LBM te optimaliseren.
Lichter vliegwiel: Dit is een mooie betaalbare aanschaf om het vermogenverlies tussen je motor en je banden te verminderen.
Turbo: een turbo is een HELE dure aanschaf maar het geeft je in 1 keer een maximale boost in je pk's. Let wel, een turbo-timer, en een turbo-boost-controler zijn aanraders en wederom moet je deze zelf instellen om maximale efficientie uit je motor en je turbo te halen.
|
|