Kijk....dit is pas een diesel
Voor de liefhebbers van diesels en turbo's heb ik een leuk filmpje van mijn werk
http://nl.youtube.com/watch?v=rtYETSuWpQU Het gaat hier om TM410 diesels van Stork Werkspoor met 216000 draaiuren, 6 cilinders gekoppeld aan een generator met een vermogen van 3,2 MW dat is omgerekend ong 4400 pk De diesel had voor het eerst een periode van 3 weken (buiten regulier onderhoud etc) stil gestaan ivm met een brandje elders in het gebouw 216000 draaiuren kom overeen met ruim 24 jaar continu draaien :D |
Wat een monster :D
|
Machtig apparaat! Wat doet dat ding dan eigenlijk (waar wordt de generator voor gebruikt?)
|
Quote:
Dat apparaat zorgt (samen met nog een dergelijk apparaat) voor de energie voorziening van een groot pand...tesamen dus ruim 6 Mw electriciteit Enige gegevens om de grootte van dat monster aan te geven: één cilinderkop weegt bijna 1000 kg, elke cylinder heeft een aparte kop. De boring van de zuigers is 410 mm, en het brandstof vebruikt is bij volle belasting 800 liter Gasolie per uur .... Stationair toerental 270 RPM, Toerental in bedrijf 600 RPM Er zit 3500 liter olie in elke sumptank, droog carter dus. Deze olie smeert alleen de krukas, de cylinders en koppen worden gesmeerd met een apart systeem. Het koelwater word benut om o.a warmwater voor de cv te maken en om warmtapwater te maken, uiteraard met behulp van warmtewisselaars |
Zal wel liters zuipen dan?
|
800 liter olie per uur. dat is dan 1 uur= 60 minuten =3600 seconden. dus 800 liter olie delen door 3600 seconden is 0,22 liter per seconde.
hihi zuipt goed :D |
Vandaar dat de benzine/diesel zo duur is :D
|
Quote:
Daarom draaien ze normaal ook op zware olie, das is veeeeeeeeel goedkoper, maar vanwege vervanging door gasmotoren draaien ze tijdelijk op gasolie....bovendien worden de emissie eisen steeds scherper en zijn dit soort diesels niet meer van deze tijd :) Voor de liefhebbers die willen weten hoe een gasmotor (dual fuel) werkt hier onder een leuke link http://www.wartsila.com/Wartsila/gl...imations/DF.wmv |
Wartsila daar werkt me pa. Wat die af en toe bouwen is niet meer gezond
|
waar ken ik die turbo krijgen
kan ik eindelijk men tdi upgraden naar 950 pk hehe |
"t is pas een echte diesel als ie start op lucht"
:) Zo de t*ring! |
Quote:
En dat doen ze dan ook :D |
Zo, daar kan Stijn z'n eigen wel vermaken met een schroevendraaier ;)
Best dik. Wel enige aanpassingen nodig aan de motorruimte volgens mij... @ Pedaalemmer; Wartsila was voorheen toch Lips scheepsschroeven? Heeft een vriend van me nog gewerkt :) |
Heb wel eens rondgelopen bij Wartsila 'scheepsschroeven' (Daar waar ze de schroeven schuren en polijsten).. daar krijgt sixpack nog een nachtmerrie van..
Oh, u wilde het modelletje van 18 meter in doorsnede? Hebben we ook hoor, 1 halletje verder. |
Wat is de motorinhoud van dat ding wel niet?
|
Quote:
de boring is 410 mm, als je de slag weet, kun je denk ik de motorinhoud bereken. of werkt dat zo niet? |
Quote:
oppervlakte Boring x lengte slag x aantal cilinders = motor inhoud opp. boring = 0,25 x Pi(3,14) x Diameter x Diameter (Zo ff uit t hoofd, weej nie 100% zeker of het klopt) Greetz Thijs |
boring en aantal cilinders weten we al. alleen even afwachten tot de topicstarter misschien weet wat de slag is.
|
Cilinderinhoud:
pi * r^2 *straal * aantal cilinders |
De slag van dit "ukkie" is 470 mm, hetgeen dus bij een boring van 410 mm een cilinderinhoud geeft van ruim 62 liter per cylinder
Maal 6 geeft dat dus een cylinderinhoud van ca 366 liter. Overigens....ik heb met nog grotere gevaren......ooit, die hadden een borig van 620 mm en een slag van 660 mm hetgeen een cylinderinhoud per cylinder geeft van 200 ltr... Dat waren V12 motoren......dus reken maar uit hoe veel de totale cylinder inhoud is :D :D |
All times are GMT +1. The time now is 14:07. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.