Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Kijk....dit is pas een diesel (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=35505)

Fred 11-10-2007 21:43

Kijk....dit is pas een diesel
 
Voor de liefhebbers van diesels en turbo's heb ik een leuk filmpje van mijn werk

http://nl.youtube.com/watch?v=rtYETSuWpQU

Het gaat hier om TM410 diesels van Stork Werkspoor met 216000 draaiuren, 6 cilinders gekoppeld aan een generator met een vermogen van 3,2 MW dat is omgerekend ong 4400 pk

De diesel had voor het eerst een periode van 3 weken (buiten regulier onderhoud etc) stil gestaan ivm met een brandje elders in het gebouw

216000 draaiuren kom overeen met ruim 24 jaar continu draaien :D

Mister Cool 11-10-2007 22:46

Wat een monster :D

Stijn 11-10-2007 23:18

Machtig apparaat! Wat doet dat ding dan eigenlijk (waar wordt de generator voor gebruikt?)

Fred 12-10-2007 08:49

Quote:
Originally Posted by Stijn
Machtig apparaat! Wat doet dat ding dan eigenlijk (waar wordt de generator voor gebruikt?)


Dat apparaat zorgt (samen met nog een dergelijk apparaat) voor de energie voorziening van een groot pand...tesamen dus ruim 6 Mw electriciteit

Enige gegevens om de grootte van dat monster aan te geven: één cilinderkop weegt bijna 1000 kg, elke cylinder heeft een aparte kop. De boring van de zuigers is 410 mm, en het brandstof vebruikt is bij volle belasting 800 liter Gasolie per uur ....

Stationair toerental 270 RPM, Toerental in bedrijf 600 RPM

Er zit 3500 liter olie in elke sumptank, droog carter dus. Deze olie smeert alleen de krukas, de cylinders en koppen worden gesmeerd met een apart systeem.

Het koelwater word benut om o.a warmwater voor de cv te maken en om warmtapwater te maken, uiteraard met behulp van warmtewisselaars

Pedaalemmer 12-10-2007 08:51

Zal wel liters zuipen dan?

G-eert-40 12-10-2007 17:47

800 liter olie per uur. dat is dan 1 uur= 60 minuten =3600 seconden. dus 800 liter olie delen door 3600 seconden is 0,22 liter per seconde.

hihi zuipt goed :D

Lennart 12-10-2007 17:59

Vandaar dat de benzine/diesel zo duur is :D

Fred 12-10-2007 18:12

Quote:
Originally Posted by Lennart
Vandaar dat de benzine/diesel zo duur is :D



Daarom draaien ze normaal ook op zware olie, das is veeeeeeeeel goedkoper, maar vanwege vervanging door gasmotoren draaien ze tijdelijk op gasolie....bovendien worden de emissie eisen steeds scherper en zijn dit soort diesels niet meer van deze tijd :)

Voor de liefhebbers die willen weten hoe een gasmotor (dual fuel) werkt hier onder een leuke link

http://www.wartsila.com/Wartsila/gl...imations/DF.wmv

Pedaalemmer 12-10-2007 19:03

Wartsila daar werkt me pa. Wat die af en toe bouwen is niet meer gezond

gtipower 12-10-2007 20:27

waar ken ik die turbo krijgen

kan ik eindelijk men tdi upgraden naar 950 pk hehe

sjampoo 12-10-2007 22:00

"t is pas een echte diesel als ie start op lucht"

:)

Zo de t*ring!

Fred 12-10-2007 22:47

Quote:
Originally Posted by sjampoo
"t is pas een echte diesel als ie start op lucht"

:)

Zo de t*ring!


En dat doen ze dan ook :D

Gijs 12-10-2007 23:14

Zo, daar kan Stijn z'n eigen wel vermaken met een schroevendraaier ;)
Best dik. Wel enige aanpassingen nodig aan de motorruimte volgens mij...

@ Pedaalemmer; Wartsila was voorheen toch Lips scheepsschroeven? Heeft een vriend van me nog gewerkt :)

sjampoo 13-10-2007 07:47

Heb wel eens rondgelopen bij Wartsila 'scheepsschroeven' (Daar waar ze de schroeven schuren en polijsten).. daar krijgt sixpack nog een nachtmerrie van..

Oh, u wilde het modelletje van 18 meter in doorsnede? Hebben we ook hoor, 1 halletje verder.

Dexter 16-10-2007 19:59

Wat is de motorinhoud van dat ding wel niet?

G-eert-40 16-10-2007 20:50

Quote:
Originally Posted by Dexter
Wat is de motorinhoud van dat ding wel niet?


de boring is 410 mm, als je de slag weet, kun je denk ik de motorinhoud bereken. of werkt dat zo niet?

Thijs99 16-10-2007 20:55

Quote:
Originally Posted by G-eert-40
de boring is 410 mm, als je de slag weet, kun je denk ik de motorinhoud bereken. of werkt dat zo niet?


oppervlakte Boring x lengte slag x aantal cilinders = motor inhoud

opp. boring = 0,25 x Pi(3,14) x Diameter x Diameter (Zo ff uit t hoofd, weej nie 100% zeker of het klopt)

Greetz Thijs

G-eert-40 16-10-2007 20:59

boring en aantal cilinders weten we al. alleen even afwachten tot de topicstarter misschien weet wat de slag is.

RubenD 16-10-2007 21:25

Cilinderinhoud:

pi * r^2 *straal * aantal cilinders

Fred 16-10-2007 21:49

De slag van dit "ukkie" is 470 mm, hetgeen dus bij een boring van 410 mm een cilinderinhoud geeft van ruim 62 liter per cylinder

Maal 6 geeft dat dus een cylinderinhoud van ca 366 liter.

Overigens....ik heb met nog grotere gevaren......ooit, die hadden een borig van 620 mm en een slag van 660 mm hetgeen een cylinderinhoud per cylinder geeft van 200 ltr...

Dat waren V12 motoren......dus reken maar uit hoe veel de totale cylinder inhoud is :D :D


All times are GMT +1. The time now is 14:07.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.