Vervangen koppelingsplaat en bijbehorende delen
Hallo forumleden,
Deze maand staat in het teken van het vervangen van de koppelingsplaat aangezien, bij vol gas in de 5, de koppeling soms wil slippen. (En het voelt gewoon op / verrot ;)) Ben van plan het allemaal zelf te doen met wat hulp van wat mensen bij de hobbyclub . Aangezien een goede voorbereiding het halve werk is daarom mijn post. Wil de volgende onderdelen kopen/vervangen: - koppelingsset (koppelingsplaat, drukgroep, ?) - druklager - afsluitplaatje versnellingsbak (groene dingetje) - sluitschroef bovenkant versnellingsbak In ETKA zie ik voor mijn 1.6TD Eco '90 een 200mm en 210mm koppelingsplaat staan. Een standaard en een stevig uitgevoerde voor taxi's, huurauto's en dat soort ongein. Begrijp ik goed dat het allebei past? Wil uiteraard ook niet de volle VW prijs betalen en vraag me af welke merken sets goed zijn voor jarenlang plezier. Iemand suggesties? (Iemand op Ebay.de biedt een Sachs set aan voor ong. € 129,-.) Mijn koppelingskabel lijkt van het "oude" type als ik de boeken erop na sla. Zou nl. een zelfstellend koppelingsmechanisme moeten hebben met bijbehorende kabel. Slim om dit ook te vervangen? Heb ik een bepaald centreertool nodig en zoja, waar kan ik dat kopen? (Heb beschikking over brug, motorsteun, versnellingsbaksteun etc. etc..) Zijn er nog pakkingen, bouten of andere dingen die ik direct mee zou kunnen / moeten vervangen? Mis ik nog onderdelen die ik nodig heb en welke niet in de opsomming staan? Kom in een ander topic nog wel terug over het vervangen zelf... alles op z'n tijd :) Alvast bedankt! Groet, Koen P.s. Homokineet van andere topic ga ik tegelijk met koppeling vervangen.. |
Ik zou ook absoluut bij VW een nieuwe keerring halen voor in de prise-as. Deze sluit om je koppelingspen en zorgt ervoor dat er geen olie kan lekken (direct op de koppeling!) Vaak is dit zelfs de oorzaak van een slippende koppeling.
Je zult ook loctite nodig hebben voor het monteren/sealen van de krukasbouten (waarmee de drukgroep vast zet). Persoonlijk vind ik zelfstellende koppelingskabels ondingen en zou ik lekker je handmatig verstelbare houden. Ik durf niet te zeggen of de 210mm plaat zo past in je vliegwiel. Staat in ETKA voor de 210mm variant een ander vliegwiel aangegeven? Het is me ontschoten, terwijl ik er recent nog mee bezig ben geweest voor mijn dieseltje. Voor de drukgroep zal het niet veel uitmaken, die zijn allemaal 210mm. Sachs is een prima merk, LuK eventueel ook. 129 euro voor een complete set van Sachs is geen geld. In principe heb je een centreertool nodig om de frictieplaat precies te centeren wanneer je het vliegwiel vastschroeft (waardoor de plaat klem komt te zitten). Dit om te voorkomen dat later de bak niet meer aan het blok te passen is (doordat de plaat niet recht voor de prise-as zit). Echter kun je het, als je het heeeel secuur doet, ook op het oog wel voor elkaar krijgen (eventueel met schuifmaat). Lekken de hoofdkeerringen van de bak niet (aan de aandrijfflenzen)? Mooi moment om dat ook te doen. Ook prachtig moment om de bakolie te verversen. |
Stijn: Nuttige informatie dit!!
Ben gaan zoeken naar de keerring op de prise as in ETKA, maar kan zo niet vinden welke ik dan moet hebben. (Heet zoiets een "radiaalgolfdichtring" of zit ik er helemaal naast.) Kan iemand mij helpen aan het juiste onderdeelnr.? Loctite zal ik ook kopen. Welk type / nr. kan ik daar het beste voor kopen? Het 200/210mm verhaal blijft lastig. Er zijn inderdaad verschillen in vliegwiel. Volgens ETKA een 200mm op de 1V en 210mm op RA, SB. Volgens ETKA kan de koppelingsplaat 210mm zijn voor "wagens met versterkte koppeling" en JP, JR en 1V motor. Houdt dit dan in dat deze "wagens" af fabriek / dealer geleverd zijn met een groter vliegwiel + koppelingsplaat? De automaterialenzaken lijken alles door elkaar te gebruiken.... Iemand die weet of je op een standaard 1V, JP of JR altijd een 210mm koppelingsset / plaat kunt monteren? Mmmm, die tools zijn dus lastig te verkrijgen of erg duur begrijp ik? De hoofdkeerringen van de bak lekken niet... heb de versnellingsbakolie al gewisseld toen ik de auto 5000km geleden een beurt heb gegeven en het zit er nog allemaal in :) Is het slim / mogelijk om bijv. een krukaskeerring te vervangen als je toch in die buurt bezig bent? Groet, Koen |
Krukaskeerring kun je gelijk mee nemen
Kost iets van 15 euro Als je de oude plaat meeneemt en de diameter opmeet kun je gelijk de goede menemen |
Krukaskeerring neem ik dan ook meteen mee.
Probleem is alleen dat ik liefst alles van tevoren heb en niet moet wachten op onderdelen wanneer ik ze nodig heb.... Ga eens bij de dealer vragen of het wel/niet past. Wellicht is daar nog een old-school monteur in het magazijn aan het werk die precies weet wat wel en niet kan. Koen |
Dat keerringetje is moeilijk te vinden in ETKA, dat weet ik nog wel. Zit nu niet achter een PC met ETKA, maar zoek het nummer vanavond wel even op.
Ik heb hier diverse 1V's en die hadden allemaal de 200mm plaat ertussen. Ik ben naar een 210mm geupgrade maar heb toen meteen sinterbrons gemonteerd en de drukgroep+vliegwiel van een GTI 16V gebruikt. Kan dus niks zinnigs zeggen over de pasmogelijkheid in het originele vliegwiel (ik heb er wel een paar liggen ergens maar niet in de buurt). |
Keerringetje: 020 311 108A, ongeveer 10 euro.
|
Thanks for the quick service.. Morgen als ik weer weekend krijg eens even opzoeken.
Groet, Koen P.s. Begrijp ik het goed en werken we allebei met regelmaat > FL200? |
Eh, nou ik wel, jij ook dus? :)
En ik ben niet de enige! |
@Stijn: Zekers, vandaag nog met de HV 6331 op FL 390 naar VLC. Oja, P30 is irritant ;)
Maar om weer even on-topic door te gaan: Vandaag gebeld met onderdelenleverancier en die leveren een Valeo koppelingsset 200 of 210mm voor 124,-. (Krijg daar korting.) Is Valeo ook goed of is LuK of Sachs aanzienlijk beter? (Zij durven ook niet van afstand te zeggen of het de 200 / 210mm is.) Groet, Koen |
Zijn er dus al 5 nu (Sander, Rickyrick, Cabby82tdi, jij en ik).
Allemaal een dikke turbodiesel van de baas :) |
Lachen hoor! Zijn 't allemaal blauwe of zitten er ook groene tussen? ;)
Gelukkig rookt die TTTTD van de baas niet zo erg als mijn privé TD... (Mits ie geen vogeltjes eet.) Koen |
Niet een blauwe! Nouja, ik wil, maar een ander tintje blauw (met de smile op de staart).
Verder nog een groene, een rooie en een halve spanjaard. |
Back on topic: Ben net even bij VW dealer geweest om wat onderdelen te halen waaronder de keerring voor de prise-as. Het verbaast me hoe klein dat keerringetje is. Heeft ongeveer de doorsnede van een (kantoor;))wijsvinger. Klopt dat?
(Bruin ringetje met wit dopje erin.) Een standaard 1V motor is geleverd met 200mm vliegwiel en dus ook een 200mm koppelingsplaat. Als ze worden verkocht met verzwaarde koppeling voor bijv. huurauto of taxi, dan wordt een 210mm vliegwiel + 210mm koppeling gemonteerd. Aldus de dealer.... Lekker handig dat mensen adverteren met een 210mm koppelingsset voor 1V, JP, JR etc. etc.. Dat gaat in de meeste gevallen dus niet passen. Koen P.s. Ander tintje blauw = TUI? |
You got it.
En dat keerringetje klopt, dat zit in de holle prise-as en sluit om je koppelingsdrukpen. Is nummer 1 verdachte bij slippende koppeling. |
Quote:
Zit nog een bronzebus achter Als deze versleten is gaat de drukstang trillen en heb het nieuwe keerringetje nog geen nut Controleer daar gelijk de conditie van Heb het eventueel nog wel ergens liggen[nieuw] |
Argghhh...
Om de verwarring maar weer wat groter te maken zegt een Duitse firma dat de 210mm koppelingskit gewoon moet passen op een standaard 1V uit 1990..... (Aldus de Duitse onderdelendatabase.) Wil zo graag alle onderdelen in huis hebben voordat ik begin te sleutelen. Mijn weekend duurt normaal gesproken (maar) 3 dagen en dan moet het wel gebeurd zijn eigenlijk! (Ik plan graag ruim met mijn gebrekkige ervaring. Heb ook graag een paar extra track miles voor tailwind ;)) Die constructie voor de krukaskeerring met bronzebus is wat ingewikkelder (en duurder). Maargoed, tot op heden heb ik geen olie lekkages en dat hoop ik zo te houden. Groet, Koen |
Zo!
Morgen is D-Day en ga ik mijn eerste "major" sleutelwerk doen haha. (Heb weleens een homokineet, fuseekogel, uitlaat en dat soort gein gedaan, maar nooit zoiets als dit.) De voorbereidingen zijn getroffen: - goede boeken / informatie van forum - koppelingskit 200mm , prisé-as keerring, nieuw versnellingsbak afdekplaatje en zo nog wat meer - nieuwe fuseekogel LV bakzijde - gereedschap waaronder een brug, motorsupport en versnellingsbaklift - expertise in de vorm van gepensioneerde monteurs ;) - 2 dagen de tijd excl. 1 dag uitloop in geval van "shit hits the fan" Heb wat droog geoefend met de boeken en heb de meeste dingen op het oog gevonden. Zijn paar dingetjes die ik niet helemaal zeker weet: - Koppelingskabel verwijderen (wellicht zie ik de constructie als ik dit van de onderzijde bekijk als de auto op de brug staat.) Mijn Golf is uit 1990 en volgens mijn boeken zijn er 3 verschillende koppelingskabels/pedalen/uitvoeringen. - Diverse motor/versnellingsbak steunen. Tel er 3. Moeten deze allemaal los of is de voorste motorsteun (radiator) met de versnellingsbaksteun (bestuurderszijde) voldoende? - De versnellingsbak schakelstangen baren me ook nog wat zorgen... Beetje ingewikkelde constructie waarvan ik de logica zo niet zie ;) (Heb overigens wel een tekening.) Iemand nog wat andere last minute tips? Bedankt! Groet, Koen |
Koppelingskabel: intrappen, dan blokkeren en simpelweg het borgplaatje aan het uiteinde van de kabel (bakzijde) eraf schuiven. Dan kan de kabel zo uit de hevel.
Motorsteunen: Er zijn er inderdaad drie, er moeten er twee los. Alleen de rechter (zeg maar onder het uitlaatspruitstuk) kan vast blijven. Om de voorste los te maken moet je wel de startmotor enz verwijderen, maar dat wijst zichzelf. Check meteen de staat van vooral de voorste steun, willen wel eens kapot gaan. schakelstangen zijn bij een Golf 2 super eenvoudig te verwijderen. Eentje werkt met plastic kogelgewrichten, deze zijn gespleten en geborgd met een soort overkappingkje. Wip dit los en je kunt de stang er zo vanaf halen. De andere stang is geborgd met twee clips, gewoon uitnemen en de stang kan er zo af. Succes! |
En de juiste sleutel voor de bouten van de voorste steun/startmotor
|
All times are GMT +1. The time now is 04:51. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.