Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Anti-roll bar demonteren (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=34429)

-spyrock- 30-08-2007 20:02

Anti-roll bar demonteren
 
Hallo, Ik heb een Golf II GTI 16V ('88) en ben bezig met het demonteren van de anti-rol bar. Nu heb ik alle bouten los gehaald maar ik krijg er geen beweging in. Hoe krijg je die rubberstukken eruit waar de rolbar doorgaat, die zitten klem tussen een ijzer plaatje en het subframe maar na het loshalen van de bouten aldaar komt het nog niet los.

Deze uitleg heb ik uit een Haynes boek:

Front anti-roll bar - removal
and refitting:


Removal:
1 Apply the handbrake then jack up the front
of the vehicle and support it on axle stands
(see “Jacking and vehicle support”).
2 Undo and remove the anti-roll bar eye bolt
nuts from the underside of the track control
arm each side (see illustration).
3 Position a jack under the subframe to
support it.
4 Undo the subframe-to-body strut retaining
bolt at the rear end. Loosen the front bolt and
swing the strut round to provide clearance for
anti-roll bar and bush removal. Repeat on the
other side.

5 Lift the anti-roll bar eye bolts and disengage
them from the anti-roll bar (see illustration).
Note the location and orientation of the eye
bolt bushes and washers. Remove the
anti-roll bar.
6 Renew the anti-roll bar if damaged or
distorted. Renew the bushes if perished or worn.
Refitting
7 Refitting is a reversal of the removal
procedure. Check that the eye bolt bushes are
fitted with their conical face towards the
washers, the cover faces of which must face
away from the bush mountings.
8 Do not fully tighten the retaining nuts and
bolts until the vehicle is free standing and has
been bounced a few times to settle the
mountings.



Nu begrijp ik puntje 4 niet goed, en ik denk dat het juist daar is waar ik vast zit, welk stuk bedoelen ze juist met "strut"?

RubenD 30-08-2007 21:13

Die "Eyebolt" moet je uit de draagarmen halen. Het zal wel goed vast zitten.

Punt 4, er staat dat je de bouten van het subframe zelf aan een zijde per keer moet loshalen, dat is lekker. Daar bij kun je ook je caster verprutsen. Lekker klusje dus.

Volgens mij moet dat demonteren wel anders kunnen. Het is wel aan te raden om gelijk allemaal nieuwe rubbers te monteren. Scheelt een hele bult!

-spyrock- 30-08-2007 21:29

Ik begrijp niet goed waarom het aan een zijde per keer lossen de caster verprutst, leg eens uit aub.

Weet er iemand nog een goede manier om de rol bar eraf te halen?

Dexter 30-08-2007 21:36

ALs die heel moet blijven moet het subframe los [kant voor kant zoals vermeld].

Als die niet heel hoeft te blijven dan pak je de slijptol of ijzerzaag [ik zou de slijptol nemen].

Verder zijn er volgens mij geen opties.

RubenD 30-08-2007 23:58

Weet je wat caster is? Dit kan eigenlijk gesteld worden aan een Golf 2. Maar aangezien de bevestiging van het subframe wat "ruimte" heeft, in lengterichting van je auto, kan je het subframe dus verschuiven. En veranderd dus je caster als je pech hebt. Maar dat kun je wel oplossen. Door alles rondom de bout goed te reinigen en dan even met grondverf de boel markeren, komt alles weer op de juiste plek met montage!

-spyrock- 31-08-2007 00:43

Ik denk dat ik begrijp waarom het de caster naar de kl*te kan helpen, als het subframe bijvoorbeeld wat meer naar voor staat aan een kant gaat de draagarm daardoor ook wat anders staan en daardoor de casterhoek beïnvloeden.


Het demonteren van de roll bar kan ik ook gewoon achterwege laten, mijn doel was vooral de draagarmen de reviseren (rubbers en ball-joint) en de stuurstangen.

Of heeft het echt wel nut ook eens de anti-rol bar rubberophangingen(diegene op het subframe) te vervangen ?? wat zou dat voor verbetering brengen? (De eyebolts vervang ik zoizo al)

RubenD 31-08-2007 11:41

Die rubbers lubberen uit. De anti-roll-bar heeft dus veel bewegingsvrijheid. Zijn werking is dus minder als de rubbers uitgelubberd zijn.

-spyrock- 31-08-2007 11:46

Had ik ook wel kunne opkomen eigenlijk, maar ja het was al laat :-).

Dexter 31-08-2007 22:35

Quote:
Originally Posted by RubenD
Die rubbers lubberen uit. De anti-roll-bar heeft dus veel bewegingsvrijheid. Zijn werking is dus minder als de rubbers uitgelubberd zijn.

Ja dat verschil zal wel minimaal zijn, die stang tordeerd ook. Zolang die niet teveel bewegingsvrijheid heeft zal het verschil niet merkbaar zijn.

Goeie stugge vering en zwaar verlagen en je heb geen eens een anti-roll bar nodig. Wat overgens volgens mij een stabilisator heet.

-spyrock- 01-09-2007 11:02

Anti-roll bar = Eng.
stabilisator(stang) = N.L.


All times are GMT +1. The time now is 14:20.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.