![]() |
Keerringen Vervangen Golf 3
Golf 3 1800 (AAM)
Kan iemand mij vertellen of het vervangen van de twee versnellingsbakkeerringen (om en in de as) en het vervangen van de krukaskeerring aan versnellingsbak zijde goed zelf te doen is. Wie kan aangeven hoeveel werk dit is... Bedankt! |
Om de krukaskeerring aan de versnellingsbkazijde te vervangen moet je de versnellingsbak uitbouwen. Afhankelijk van je materiaal en je bedrevenheid is dit een klus van 2uur tot 1 dag.
De keerringen om de aandrijfflenzen dan ook vervangen is slechts een half uurtje extra werk (extra makkelijk als de bak er toch al uit ligt). |
Even ter illustratie...
De bak gaat er zowiezo af, omdat de koppeling vervangen gaat worden. Het lijkt er nu op dat de koppeling slecht is, omdat er olie bijgekomen is. Bij het verwijderen van de startmotor (omdat deze stuk was) liep er een beetje olie uit het gat. Volgens mij kan dat maar van drie plekken komen: Vbak (2 keerringen) of Krukaskeerring. Is mijn redenatie goed?? De bak gaat er zowiezo af, dus dat is het werk niet meer... Ik wilde alleen ff peilen of het erg moeilijk is om dan vervolgens deze drie keerringen te vervangen. Is toch een kwestie van oude eruit wippen met schroevendraaier en na schoonmaken de nieuwe erin schuiven gelijkmatig. Of denk ik er nu te simpel over??? |
Het makkelijkste is om het hele pasplaatje van het blok te schroeven waar de keerring in zit. Dat is dus een paar M6 boutjes en vergeet ook niet de twee boutjes die door de carterpan omhoog steken. Dan kun je alles goed schoonmaken en de keerring netjes vervangen.
Overigens krijg je als je een nieuwe keerring haalt bij VW altijd een complete pasplaat met nieuwe keerring, losse keerring hebben ze niet (wel als je'm ergens anders haalt). Je vergeet nog een optie: de olie kan ook langs het keerringetje komen om de koppelingspen heen (steekt door holle prise-as). Dit is vaak het probleem! Deze keerring (heel klein ding) is zowiezo alleen bij VW te halen, kost 11 euro geloof ik. |
Die vergeet ik niet... Ik zette Vbak (2 keerringen). De ene zit om de ingaande as en de andere zit erin (en om de prise-as). totaal drie keerringen die olie kunnen lekken tussen vbak en motor. Toch of vergeet ik nu een ander??
|
Ik dacht uit je eerste post te lezen dat je de aandrijfflens keerringen bedoelde.
|
Ok, nee, ik bedoelde ingaande as Vbak. De aandrijfassen kunnen niet echt tussen Vbak en motor lekken.
Laatste vraag: moet ik nog ergens op letten bij het uithalen / vervangen van de keerringen in de Vbak?? kan ik die zo om de ingaande as schuiven en dan vervolgend in de bak... |
Vervang dan ook direct de bronzen bus die achter de keerring in de
prise-as zit. Hier zit nml vaak ruimte op waardoor de keering in de prise-as "uitrekt" Gr Jan. :thumbup: |
Precies. Ook verkrijgbaar bij VW.
|
valt die er zo uit en gaat hij er zo in of moet je persen??
|
ruik ff wat voor olie eruit komt, dan weet je al heel snel of het uit de bak of uit de motor komt...
|
Quote:
Busje demonteren gaat het beste met een slagtrekker en een dikke schroef die je vastdraait in het busje. Monteren kun je gewoon door het busje er voorzichtig in te tikken. :thumbup: |
Ja weet ik of proeven...
|
All times are GMT +1. The time now is 19:53. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.